تثبیت بخش ویژه جشنواره شعر فجر/ مهلت ارسال آثار تمدید نمی‌شود
کد خبر: 3867152
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸
غلامرضا طریقی:

تثبیت بخش ویژه جشنواره شعر فجر/ مهلت ارسال آثار تمدید نمی‌شود

گروه ادب ــ دبیر بخش ویژه چهاردهمین دوره جشنواره شعر فجر گفت: تلاش می‌کنیم بخش ویژه جشنواره شعر جوان از این پس به ثبات برسد و در سال‌های آتی هم منظم برگزار شود.

یکشنبه****تثبیت بخش ویژه جشنواره شعر فجر/ مهلت ارسال آثار تمدید نمی‌شود

غلامرضا طریقی، دبیر بخش ویژه چهاردهمین دوره جشنواره شعر فجر، در گفت‌وگو با ایکنا درباره  این بخش گفت: از حدود شش سال پیش جشنواره شعر فجر بر روی انتخاب کتاب متمرکز شده بود و همین امر سبب شد بخشی از شاعران جوان که هنوز در آغاز راه‌اند و کتابی از آن‌ها منتشر نشده است، از دایره این جشنواره خارج شوند؛ به همین جهت بخش ویژه شعر جوان از اقدامات مثبت جشنواره فجر است و زمینه‌ را برای درخشش شاعران جوان زیر 25 سال فراهم کرده است. 

وی درباره اینکه چرا بخش ویژه جشنواره شعر فجر موضوع مشخصی ندارد افزود: در سال‌های گذشته بخش ویژه مختص کتاب بود و امسال این بخش در حوزه غیرکتابی فعالیت می‌کند و کسانی که نتوانستند کتابی منتشر کنند، اشعار خود را به این بخش ارسال و در این بخش شرکت می‌کنند. بنابراین در این دوره دامنه فعالیت‌های جشنواره گسترده‌تر است و این امر می‌تواند تشویقی برای شاعران جوان باشد.

طریقی ادامه داد: دهمین دوره جشنواره شعر فجر، بخش ویژه به شعر افغانستان اختصاص داشت و دست‌اندرکاران جشنواره قصد داشتند نگاهی به شعر افغانستان طی دهه گذشته داشته باشند و ممکن است این موضوع در سال‌های آتی دوباره رخ دهد، اما در این دوره هدفمان این بوده که جوان‌ترها از این جریان ادبی در کشور عقب نمانند.

وی با اشاره به بخش ویژه در توجه به نیاز‌ها و آسیب‌ها بیان کرد: این بخش پیش از این هم وجود داشته و در واقع اکنون قرار است به ثبات برسد و در تلاشیم تا در سال‌های آتی نیز این بخش به طور مستمر با موضوع شعر جوان برگزار شود. در گذشته جشنواره از طریق فراخوانی برگزار می‌شد که به نظرم کاستی‌هایی داشت و می‌توان گفت این جشنواره مانند سایر رویدادهاست و برگزاری آن ضرورتی ندارد اما اکنون بخش ویژه شعر جوان سبب شده تا برخی شاعران جوان که تألیفی نداشتند هم بتوانند در این رویداد شرکت کنند و ما تلاش کردیم با گنجاندن بخش ویژه، این خلأ حضور جوانان را پر کنیم.

طریقی گفت: تاکنون بیش از ۶۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده و اغلب آن‌ها نیز شعر‌های محکم و قابل دفاعی هستند و پیش‌بینی می‌کنم آثاری بیشتری در روز‌های آینده به دستمان برسد.

وی در پایان ابراز کرد: طبق فراخوان 15 دی‌ماه آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره است و این زمان دیگر تمدید نخواهد شد و داوری آثار از ۱۶ دی‌ماه آغاز می‌شود. همچنین، زمان دقیق اختتامیه جشنواره شعر فجر هنوز مشخص نشده است.

انتهای پیام
captcha