بودجه‌ریزان اعتقادی به توسعه فعالیت‌های قرآنی ندارند؛ وضعیت تخصیص‌ اعتبارات مایه خجالت است
کد خبر: 3867273
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
پژمانفر:

بودجه‌ریزان اعتقادی به توسعه فعالیت‌های قرآنی ندارند؛ وضعیت تخصیص‌ اعتبارات مایه خجالت است

گروه اقتصاد ــ رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس گفت: بیش از آنکه نگران کاهش اعتبارات قرآنی در لایحه بودجه باشم، نگران نگاه نامناسبی هستم که به حوزه قرآنی وجود دارد؛ آن هم در شرایطی که با شدیدترین مشکلات فرهنگی در کشور مواجه هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره کاهش اعتبارات قرآنی در لایحه بودجه سال 99 کل کشور پرداخت و اظهار کرد: بودجه قرآنی سال آینده با کاهشی غیر قابل دفاع مواجه شده است؛ ضمن اینکه بخشی از این اعتبارات که مربوط به حوزه قرآنی است در فصل 1 و 6 استفاده می‌شود و دستمزد عواملی است که در این حوزه فعالیت می‌کنند بنابراین برنامه‌های قرآنی در کشور با توجه به این پیش‌بینی اعتبارات کاهش پیدا کرده است.

دستگاه‌ها ناچارند برنامه‌های قرآنی خود را کاهش دهند

وی ادامه داد: اعتبارات قرآنی در سال 98 به غیر از بودجه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حدود 336 میلیارد تومان بوده است اما متأسفانه امسال سرجمع همه برنامه‌های قرآنی در همه دستگاه‌های کشور به 215 میلیارد تومان تقلیل پیدا کرده و در واقع حدود 36 درصد کاهش پیدا کرده است.

پژمانفر افزود: با توجه به اینکه بخشی از این اعتبارات اگر به صورت صددرصدی هم پرداخت شود متعلق به فصل 1 و 6 است و با توجه به تکلیفی که خود دولت داشته که این افراد باید حداقل 15 درصد افزایش حقوق داشته باشند بنابراین اگر این‌گونه حساب کنیم، عملاً ‌این‌گونه نیست که بودجه‌های قرآنی با کاهش 36 درصدی مواجه شده باشد بلکه دستگاه‌هایی که برنامه‌های قرآنی دارند باید بالغ بر 50 درصد از برنامه‌ها را کاهش دهند.

بخش قرآنی اولین جایی است که با کاهش اعتبار مواجه می‌شود

رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت نامناسب تخصیص اعتبارات قرآنی ادامه داد: در زمینه بودجه شورای توسعه فرهنگ قرآنی هم سال گذشته با توجه به تأکید خود آقای نوبخت 100 میلیارد تومان در نظر گرفته شد اما برای سال 99 به 20 میلیارد تومان تقلیل پیدا کرد است؛ یعنی با کاهش 80 درصدی مواجه شده است. البته فارغ از این مسائل، وضعیت تخصیص‌ها که خجالت‌آور است. برای مثال طبق گزارشی که ما گرفتیم از این 100 میلیارد تومان، فقط 3 میلیارد تومان از آن، یعنی 3 درصد تا دی‌ماه جاری پرداخت شده است.

بودجه مهم‌ترین سند سیاستگذاری هر دولتی است که به صورت سالیانه عملاً می‌خواهد نشان دهد به چه مسائلی پاییند است و اهمیت بیشتری می‌دهد. این مسئله برای ما باعث ایجاد نگرانی شده است و البته ما در کمیسیون تلفیق تلاش خود را انجام خواهیم داد تا اعتبارات قرآنی افزایش پیدا کند

منتخب مردم مشهد و کلات در خانه ملت افزود: اکنون سؤال ما این است که چرا در کاهش اعتبارات، اولین اقدامی که صورت گرفته کاهش اعتبارات قرآنی و آن هم با این شدت است. برنامه‌های قرآنی در سراسر کشور با این بودجه کم و اعتبارات ناچیز تحت تأثیر قرار گرفته است. چرا باید وضعیت این‌گونه باشد و به چه دلیل، اولویت دولت در کاهش اعتبارات، برنامه‌های قرآنی است؟ آیا برنامه‌های قرآنی اهمیتی ندارد یا اینکه این آقایان اساساً قرآن را در اولویت برنامه‌های خود نمی‌بینند؟

نگاه منفی به فعالیت‌های قرآنی در میان مسئولان دولتی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: بودجه مهم‌ترین سند سیاستگذاری هر دولتی است که سالیانه عملاً می‌خواهد نشان دهد به چه مسائلی پایبند است و اهمیت بیشتری می‌دهد. این مسئله برای ما باعث ایجاد نگرانی شده است. البته در کمیسیون تلفیق تلاش خود را انجام خواهیم داد تا اعتبارات قرآنی افزایش پیدا کند اما مسئله این است که اگر با کمک همکاران‌مان در کمیسیون تلفیق، اعتبارات کنونی را اصلاح کنیم، این نگرانی در تخصیص را نمی‌توانیم جبران کنیم و دیگر در آنجا قابل حل نیست. لذا امیدواریم که مسئولان دولتی، نگاه خود به اعتبارات قرآنی را اصلاح کنند.

پژمانفر با انتقاد از نگاه منفی به فعالیت‌های قرآنی در کشور گفت: بیش از آنکه نگران کاهش اعتبارات قرآنی باشم، نگران آن نگاهی هستم که به حوزه قرآنی وجود دارد که چرا چنین نگاه نامناسبی به مباحث قرآنی وجود دارد؛ آن هم در شرایطی که با شدیدترین مشکلات فرهنگی در کشور مواجه هستیم اما متأسفانه امروز چنین نگاهی به قرآن وجود دارد.

رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش قرآن و عترت در رفع معضلات فرهنگی ادامه داد: تنها راهی که برای برون‌رفت از بحران‌های فرهنگی وجود دارد تمسک به قرآن و اهل بیت و معصومین(ع) است اما در شرایط کنونی این میزان از کاهش اعتبارات قرآنی قابل دفاع نیست.

منتخب مردم مشهد و کلات در خانه ملت در پایان درباره دیدگاه برخی مسئولان دولتی مبنی کاهش اعتبارات دینی و قرآنی به علت کاهش منابع مالی کشور اظهار کرد: کاهش بودجه‌های قرآنی به هیچ وجه قابل دفاع نیست. مگر این اعتبارات چقدر است که تأثیرات بزرگ و عمیقی در بودجه کشور ایجاد کند که به راحتی از کنار آن عبور کنیم؟ بنابراین چنین توجیهاتی منطقی و قابل دفاع نیست و هرچقدر هم این سخنان مسئولان دولتی را حمل به صحت کنیم اما واقعیت این است که تصمیم‌گیران دولت در موضوع اعتبارات، اساساً اعتقادی به این موضوع ندارند که فعالیت‌های قرآنی در کشور باید توسعه پیدا کند.

انتهای پیام
captcha