اضافه شدن رشته ترتیل به مسابقات بین‌المللی ایران/ دوسالانه شدن رقابت‌های روشندلان و طلاب
کد خبر: 3867541
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
کریم دولتی خبر داد:

اضافه شدن رشته ترتیل به مسابقات بین‌المللی ایران/ دوسالانه شدن رقابت‌های روشندلان و طلاب

گروه مسابقات ــ سخنگوی ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن با اشاره به اضافه شدن رشته ترتیل به مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در بخش آقایان، گفت: رقابت انتخابی این رشته برای معرفی نماینده ایران بهمن‌ سال جاری برگزار می‌شود.

اضافه شدن رشته ترتیل به مسابقات بین‌المللی ایران / دو سالانه شدن رقابت‌های جنبی

کریم دولتی، رئیس بنیاد مسابقات قرآن ایران، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به برگزاری سومین جلسه ستاد برگزاری سی‌وهفتمین مسابقات بین‌المللی در اوایل هفته جاری، گفت: در این جلسه مسئولان کمیته‌های مختلف ستاد، برنامه‌های خود را ارائه دادند و عملیاتی را که قبل، حین و بعد از برگزاری مسابقات طراحی کردند به تفکیک مطرح کردند. برخی از این موارد در جلسه مذکور نهایی شد و تصمیم‌گیری برخی از موارد نیز منوط به بازدید از شهر مشهد به عنوان میزبان مسابقات است.

وی افزود: بر همین اساس روز‌های 11 و 12 دی‌ماه(چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری) همه اعضای ستاد برگزاری مسابقات با سفر به مشهد مقدس دیداری از اماکن حرم مطهر خواهند داشت. در این بازدید با ستاد معین در استان خراسان رضوی، استاندار این استان و ستاد اجرایی، که در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی مستقر است، جلسه خواهیم داشت.

دولتی با تأکید بر اینکه تصور می‌شود همه جمع‌بندی‌ها و کارهای مقدماتی حداکثر تا اواخر هفته آینده به اتمام برسد، تصریح کرد: نکته حائز اهمیت دیگر که مورد تأکید قرار گرفت، این است که کمیته‌ها کارهای مقدماتی خود را که به عوامل مختلفی نیاز ندارد آغاز کرده‌اند و با جدیت مشغول هستند. این کارها از بحث فراخوان ثبت‌نام تا سایر امور اجرایی و فنی را شامل می‌شود.

مسابقات طلاب سال 99 برگزار می‌شود

رئیس بنیاد مسابقات قرآن ایران در پاسخ به سؤالی در مورد تغییرات کلی این دوره چه از لحاظ صحنه‌آرایی و چه از لحاظ فنی و ... بیان کرد: با توجه به اینکه فضای حرم مطهر متفاوت است. لذا طبیعی است که تغییرات جدی داشته باشیم. این تغییرات از حیث صحنه‌آرایی و آماده‌سازی متفاوت است و دیگر اینکه سال 99 مسابقات طلاب نیز همزمان در مشهد مقدس در کنار مسابقات آقایان و بانوان اتفاق می‌افتد.

سخنگوی ستاد برگزاری سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو به اضافه شدن رشته ترتیل به مسابقات بخش آقایان اشاره کرد و گفت: در سال 99 برای اولین بار رشته ترتیل به مسابقات اضافه شده است. مقدمات این کار در حال انجام است تا بتوانیم نماینده کشورمان در این مسابقات را انتخاب کنیم. بر همین اساس یک مسابقه انتخابی در بهمن‌ماه برای انتخاب نماینده کشورمان در این مسابقات انجام خواهد شد که جزئیات آن در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

انتخاب مرتل از برترین‌های سه دوره قبل مسابقات سراسری

دولتی با اشاره به اینکه در مسابقه انتخابی برگزیدگان سه دوره اخیر مسابقات سراسری قرآن در رشته ترتیل حضور خواهند یافت، در پاسخ به این سؤال که استدلال انتخاب برگزیدگان سه دوره اخیر چه بوده است؟ اظهار کرد: در گذشته یک بار در مورد مسابقات بانوان که برای اولین‌بار به رقابت‌ها اضافه شد چنین سؤالاتی مطرح و بررسی‌های مختلفی هم در ستاد عالی و هم در کمیته فنی مسابقات انجام شد. جمع‌بندی نظر کارشناسان، داوران و اساتید این بود که اگر بخواهیم تنها نفر منتخب دوره اخیر مسابقات سراسری را در نظر بگیریم، ممکن است از سال‌های قبل کسی باشد که استحقاق بیشتری داشته باشد.

وی درباره اینکه برگزیدگان تمامی ادوار مسابقات سراسری قرآن برای رقابت انتخابی دعوت نمی‌شوند،‌ افزود: در جمع‌بندی نظرات برخی بر حضور برگزیدگان پنج دوره اخیر تأکید داشتند. با توجه به اینکه رشته ترتیل تاکنون خروجی بین‌المللی نداشته است. لذا یکی از اشکالات این قبیل پیشنهادها این است که کسانی که در ادوار مختلف منتخب می‌شدند، تکراری بودند و از طرف دیگر برخی به لحاظ اقتضای سنی و شرایط قرائت، امکان حضور در این مسابقات را نداشتند. لذا براساس جمع‌بندی و با توجه به استنادی که به مسابقات بخش بانوان شد، انتخاب از میان برگزیدگان سه دوره اخیر بوده است.

مسابقات روشندلان و طلاب دوسالانه شد

رئیس بنیاد مسابقات قرآن ایران در پایان با تأکید بر اینکه رشته ترتیل نهایی شده است،‌ گفت: موضوع دیگر در مورد مسابقات این است که تمامی رقابت‌های جانبی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران دوسالانه شده است. یعنی مسابقات قرآن نابینایان و طلاب علوم دینی نیز همانند مسابقات دانش‌آموزی و بین‌المللی دانشجویان از این پس دوسالانه برگزار خواهد شد و تنها مسابقات اصلی مسابقات بانوان (حفظ کل) و آقایان (قرائت تحقیق و ترتیل و حفظ کل) خواهد بود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha