تجمیع ظرفیت نهادهای مسئول؛ از اهداف ایجاد «شبکه آرمانشهر مهدوی»
کد خبر: 3870587
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰

تجمیع ظرفیت نهادهای مسئول؛ از اهداف ایجاد «شبکه آرمانشهر مهدوی»

گروه فرهنگی ـ رئیس شبکه بزرگ آرمانشهر مهدوی گفت: سئوال محوری که در گام نخست فعالیت این شبکه بررسی شد این بود که چرا انبوه فعالیت‌ها، در مقابل هجمه‌های فرهنگی تاثیری ندارد. پس از تحلیل عوامل این موضوع، طرح جدیدی در شبکه بزرگ آرمانشهر مهدوی شکل گرفت.

جواد محمودی، رئیس شبکه بزرگ آرمانشهر مهدوی، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به آغاز فعالیت رسمی این مجموعه از سال 1396، اظهار کرد: شبکه بزرگ آرمانشهر مهدوی یک مجموعه مردمی است و هیچ وابستگی فکری و عملی به نهاد یا شخص و دسته‌ای ندارد اما می‌تواند از ظرفیت‌ها و امکانات اشخاص حقیقی و حقوقی، نهادها، سازمان‌ها و گروه‌ها در چارچوب اهداف شبکه، که بر مبنای دین اسلام و ائمه اطهار(ع) تعریف شده است، با انعقاد تفاهم‌نامه استفاده کند.

وی ادامه داد: بنده در ابتدا تحت عنوان کانون فرهنگی تبلیغی و در مباحثی نظیر جنگ نرم و آسیب‌های اجتماعی، صهیونیسم‌پژوهی، رسانه، ادیان و فرق و ... حدود 10 سال مشغول فعالیت بودم، در همین راستا به صورت مستمر از اساتید بنام کشور برای سخنرانی در خصوص این مباحث تخصصی دعوت و جلسات متعددی برگزار می‌کردیم که کم‌کم، این فعالیت‌ها در قالب مجمع استانی و سپس مجمع عالی کانون‌های فرهنگی تبلیغی کشور ادامه پیدا کرد.

کارگروه بررسی جنگ نرم

محمودی با اشاره به فعالیت خود در سِمت دبیر مجمع عالی کانون‌های فرهنگی تبلیغی کشور، گفت: بنای کار این مجمع تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای مدیریت فعالیت‌‌های فرهنگی کشور بود که در نهایت کارگروه بررسی جنگ نرم مورد تأیید واقع و مدیریت آن به بنده واگذار شد تا زیر نظر مجمع کانون‌ها کار خود را آغاز کند.

وی ادامه داد: با ورود به کار، بنا شد به آسیب‌شناسی این موضوع بپردازیم که چرا با وجود حجم بالای فعالیت‌های فرهنگی در ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، مذهبی، خیریه و ...، شاهد کاهش آسیب‌های فرهنگی نیستیم و یا لااقل این آسیب‌ها در نقطه‌ای تثبیت نمی‌شوند یعنی متأسفانه شاهد افزایش و پیشرفت در برخی از آن‌ها هستیم.

گام نخست شکل‌گیری آرمان‌شهر مهدوی

محمودی گفت: در واقع این پرسش مطرح شد که چرا شاهد تأثیرگذاری مثبت انبوه فعالیت‌های فرهنگی و کاهش آسیب‌ها در مقابل هجمه‌های فرهنگی بیگانه و مشکلات متنوع فرهنگی در جای‌جای کشور نیستیم، لذا رویکرد ما به سمت بررسی علل این موضوع پیش رفت، موضوعات مختلف مورد تحلیل قرار گرفت و این بررسی‌ها ما را به یک طرح جدید و فضای فرهنگی جدید رساندند که به این ترتیب، شبکه بزرگ آرمانشهر مهدوی شکل گرفت.

وی با تشریح گام اول این مجموعه، بیان کرد: در ابتدا این پرسش مطرح شد که چرا دستگاه‌های فرهنگی که خط مشی و هدف واحد و عواید مشترکی دارند به صورت موازی با هم کار می‌کنند و اینکه چرا یک شبکه ایجاد نمی‌شود تا از تجارب، امکانات و ظرفیت‌های یکدیگر در راستای هدف مشترک استفاده کنند، چرا که این هم‌افزایی علاوه بر کاهش هزینه‌ها سبب افزایش کارایی و تأثیرگذاری می‌شود.

محمودی ادامه داد: قطعاً دستگاه‌ها و نهادها در کنار هم مخاطبان بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهند و به علاوه، موضوعات مربوط به آسیب‌های فرهنگی از ابعاد مختلف و تخصصی شده مورد بررسی قرار می‌گیرد، لذا تمام این محاسن ما را به سمت ایجاد شبکه سوق داد.

توجه شبکه آرمان‌شهر به آرمان‌گرایی دین و انقلاب

رئیس شبکه آرمانشهر مهدوی در تشریح گام دوم، بیان کرد: در این مرحله به بُعد آرمان‌گرایی دین و انقلاب توجه شد چرا که انقلاب اسلامی دارای آرمان‌هایی است که همگان رو به سوی‌آن‌ها دارند و تلاش می‌کنند به آن نزدیک‌تر و شبیه‌تر شوند و تا تحقق آرمان‌ها از تلاش دست برندارند.

وی با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر در تضاد بودن آرمان‌گرایی با واقع‌بینی و مذموم بودن آن، تصریح کرد: باید گفت که این امر موضوعیت ندارد و منظور از آرمان‌گرایی، تبیین و تعیین آرمان و حرکت به سوی آن است، ضمن اینکه پسوند «مهدوی» برای آرمان‌شهر بدان معناست که آنچه در این مجموعه تعریف شده است همان ویژگی های زیست در فضای متفاوت و اصیل دولت مهدوی حضرت صاحب الزمان(عج) را داشته باشند لذا ما در تلاشیم ذره‌ای کوچک از این ابعاد را تجربه کنیم.

محمودی گفت: آنچه در آرمان‌شهر دنبال می‌شود، وظیفه حکومت است و در قالب وظایف فردی و اجتماعی برای تک‌تک افراد جامعه اسلامی ضروری می‌شود، معمولاً تلقی همگان از جامعه «فرد» و «اجتماع» است حال آنکه این دیدگاه در آرمان‌شهر با نگاه «فرد»، «اجتماع یا جامعه» و «خانواده» جایگزین و برنامه‌ها را در این بستر طراحی کردیم.

محورهای فعالیت آرمان‌شهر مهدوی

وی با بیان اینکه فعالیت‌های آرمان‌شهر در چندین محور انجام می‌شود، بیان کرد: نخستین محور «مهر» بود و به دنبال آن بودیم که روش‌های جدید برای امور خیریه، حمایتی و مهرورزی بررسی شود و آسیب‌های این موضوع احصا شد، یکی از آسیب‌ها این بود که کمک‌های مادی و معنوی به افراد حتی به‌صورت مخفیانه، ممکن است سبب سلب امید و انگیزه و یا شکستن حرمت آنان شود، لذا به دنبال روش‌هایی بودیم که افراد به جامعه بازگردند و در بستر جامعه انگیزه‌، امید و نشاط به آنان القا شود تا روی پای خود بایستند.

محمودی محور دوم فعالیت‌ها را «بصیرت» دانست و تصریح کرد: بصیرت که گام ابتدایی ما در جنگ نرم بود، با دانش و معرفت به دولت کریمه امام زمان(عج) است و زمانی که ایشان ظهور کنند، باید جامعه جهانی ظرفیت زیست در فضای متفاوت و اصیل دولت مهدوی حضرت صاحب الزمان (عج) را داشته باشد و ما در تلاشیم ذره‌ای کوچک از این ابعاد را تجربه کنیم.

وی تصریح کرد: بصیرت با دانش و معرفت به صورت توأمان در فرد به تحقق می‌رسد یعنی مسائل فنی و تخصصی در کنار هم سبب ایجاد بصیرت در فرد می‌شود، لذا فرد به خودی خود به بصیرت دست نمی‌یابد بلکه آموزش و کسب دانش و معرفت در این خصوص لازم و ضروری است، لذا ابعاد مختلف و ساختار متفاوت این مبحث مورد بررسی قرار گرفت.

وی «نشاط و شادابی» را محور سوم فعالیت‌ها خواند و تصریح کرد: نشاط نه صرفاً سرخوشی و فرح‌مندی بلکه به معنی شادی منجر به پویایی است، لذا شادی بدون محتوا مدنظر آرمان‌شهر نیست و هر نشاط و شادی باید منجر به ایجاد انگیزه و هدف و جوشش و خروش در فرد و انجام کاری سازنده در حیطه مورد علاقه‌اش اعم از تحصیل، شغل، امور مذهبی، فعالیت اجتماعی و ... شود.

محمودی بیان کرد: محور چهارم فعالیت‌های شبکه بزرگ آرمان‌شهر مهدوی «همزیستی و همبستگی» است، افراد جامعه در سطح خرد، یعنی قومی و خانوادگی، محله و...، و کلان، یعنی ملی، مذهبی، سیاسی و...، معدود اختلافاتی دارند اما در مقابل، اتفاق نظرها و اشتراکات فراوان‌تری دارند که متأسفانه توجه به اختلافات بیشتر از اشتراکات عقیده است، لذا برنامه‌های عملیاتی برای این موضوع داریم که البته ظرافت و دقت زیادی می‌طلبد و موضوع پیچیده و حساسی است.

وی با اشاره به «اشتغال و کارآفرینی» به عنوان محور پنجم فعالیت‌های آرمان‌شهر، گفت: در این راستا حمایت‌های لازم از افراد در جهت فراگیری حرفه و تولید و سپس بازاریابی و فروش، صورت می‌گیرد تا زمانی که فرد به خودکفایی برسد و بتواند به عنوان یک کارآفرین افراد دیگری را وارد بازار کار کند که به این ترتیب، چرخه ادامه پیدا می‌کند و اهداف شبکه آرمانشهر در راستای کارآفرینی و دیگر فعالیت‌ها محقق می‌شود.

محمودی آخرین محور را که از پنج محور «عمومی و همگانی» دیگر متمایز است محوری «تخصصی» خواند و افزود: «شفافیت و عدالت» به عنوان محور تخصصی فعالیت‌ها، مانند پنج محور ذکر شده همه اقشار جامعه را در بر نمی‌گیرد و در گام اول این محور، امر به معروف و نهی از منکر مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: در مبحث امر به معروف و نهی از منکر این موضوع مطرح است که جامعه باید بتواند خود را پاکسازی و اصلاح کند، ورود شبکه به این مبحث بر اساس قانون و به صورت ساختاریافته و سازمان‌دهی‌شده مدیریت می‌شود و گوشزدها و نصیحت‌ها تا جایی که کارساز باشند ادامه می‌یابد و در مرحله بعدی پیگیری‌های قانونی برای حل موضوع انجام می‌گیرد؛ باید گفت که حیطه امر به معروف و نهی از منکر نه فقط مسئولان بلکه تمام افراد جامعه را که ساختارشکنی یا بی‌نظمی ایجاد کنند شامل می‌شود تا فرهنگ شهروندی از ابعاد کوچک نهادینه گردد.

برنامه‌های آرمان‌شهر مهدوی در استان

محمودی با اشاره به برنامه‌های منسجم و هدفمند شبکه بزرگ آرمان‌شهر مهدوی در استان، تصریح کرد: این شبکه، اگرچه به ثبت رسیده و دارای شخصیت حقوقی است اما به هیچ گروه و نهاد یا فردی وابسته نیست و تلاش می‌کند به یک فرهنگ تبدیل شود تا تمام افراد جامعه به آرمانشهری تبدیل شوند و فعالیت‌های این شبکه را خودجوش پیگیری کنند، در همین راستا هر هفته یک جلسه معرفی آرمانشهر به صورت حضوری و با حضور طیف‌های مختلف مردم اعم از دانشجو، دانش‌آموز، خانواده‌ها، کارمندان، طلبه‌ها، اساتید دانشگاه و ... برگزار و مباحثی متناسب با جامعه هدف، به افراد ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، ۱۱ طرح عملیاتی در دست اجراست و چندین برنامه و طرح نیز در دستور کار قرار دارد که اجرای برنامه‌های معرفتی در ادارات، مساجد، دانشگاه‌ها و ...، همکاری با خیران، تعامل بیشتر با دانشگاه‌ها و برگزاری یک همایش بین‌المللی با محوریت دین در استان از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

محمودی «سه‌شنبه‌های مهدوی» رایکی از فعالیت‌های در دست اجرا دانست و افزود: این برنامه با همکاری یکی از کانون‌های فرهنگی تبلیغی برگزار می‌شود، ضمن اینکه یکی از اهداف بزرگ آرمان‌شهر مهدوی احیای مساجد است چرا که مساجد در طی تاریخ به‌ویژه تاریخ انقلاب اسلامی، خاستگاه بسیاری از حرکت‌های اجتماعی و سیاسی بوده و در حل و فصل مشکلات مردم نقش بسزایی داشته است.

وی برگزاری جلسات معرفتی «ژرفا» را یکی دیگر از برنامه‌های در دست اجرا در استان خواند و بیان کرد: این جلسات از چهار هفته گذشته آغاز شده است و در آن به طرح مباحث جدید و علمی مرتبط با مباحث قرآن، مهدویت و ... در قالب‌های جدید و ارائه متفاوت و جذاب و با اثرگذاری حداکثری پرداخته می‌شود که تا کنون درخواست‌های زیادی برای تکرار جلسات پیشین دریافت کردیم.

محمودی در پاسخ به پرسشی مبنی بر برنامه‌های قرآنی شبکه آرمانشهر، تأکید کرد: تمام برنامه‌ها و موضوعات موردنظر آرمان‌شهر، قرآنی هستند و در همین راستا در نظر داریم محتوا و مضامین قرآنی در تمام فعالیت‌ها و برنامه‌های این شبکه جمع‌آوری و به صورت مستند ارائه شود.

وی در پایان گفت: شبکه آرمان‌شهر تعاملات خوبی با نهادهای دولتی دارد و در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی با برخی نهادها امضا شده و یا در شرف امضای تفاهم‌نامه هستیم تا هم خدمات شبکه به آنان ارائه شود و هم بتوانیم از امکانات آنان در راستای اهدافمان استفاده کنیم، از جمله اینکه در سال گذشته و سال جاری سه دوره آموزشی مهدویت با همکاری اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی و بنیاد حضرت مهدی موعود (عج) استان برگزار شد.

انتهای پیام
captcha