حسابداران و هشدار قرآنی «کتمان درآمد»
کد خبر: 3871850
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱

حسابداران و هشدار قرآنی «کتمان درآمد»

کانون خبرنگاران نبأ ــ آیه 37 سوره مبارکه نساء در وصف کارفرمایان و حسابدارانی است که نه تعهدی به خود دارند و نه به دین و کشور. امید است با نظارت بر عملکرد حسابداران، شرکت‌های حسابداری و حسابرسی و اصلاح قوانین و آموزش اخلاق مالی بر اساس آموزه‌های دین، شاهد تربیت حسابدارانی متعهد و متخصص باشیم.

اگر می‌خواهی حسابدار شوی، باید دین اسلام را کنار بگذاری، این صحبت یکی از اساتید خبره حسابداری کشورمان است.
 
فروش فاکتورهای معتبر با بهترین قیمت...، دستگاه پوز اجاره‌ای(جهت عدم پرداخت مالیات) با بهترین قیمت برای پزشکان...، این تبلیغ یکی از صدها مؤسسه حسابداری در کشور است.
چقدر می‌خواهی مالیات بدهی، بگو تا دفاتر و حساب‌های شرکتت را با آن تنظیم کنم، اگر مجبور شدید باید حتماً مبلغی رشوه دهید، و این قلق دارد، یک میلیارد تومان مالیات پرداختی شرکت شما را به 60 میلیون تومان رساندم، 30 میلیون تومان، حق‌الزحمه من است...من یک حسابدار توانا و مجرب هستم... و این سخنان یکی از صدها حسابداری است که در این کشور خدمت می‌کنند.
 
آری فرارهای مالیاتی امکان‌پذیر نخواهد بود، اگر حسابداران، سوگند خود را فراموش نکنند. واقعیت این است کشور ما به درآمد نیاز دارد و هزاران حسابداری که درآمدهای مالیاتی را محاسبه و به اداره مالیات اظهار می‌کنند، از صداقت کافی برخوردار نیستند و به جای آنکه به اشخاص حقیقی یا حقوقی بگویند مالیات شما فلان مبلغ است که باید به دولت پرداخت کنی، به آنها می‌گویند: چقدر می‌خواهی مالیات بدهی تا براساس آن حساب‌هایت را تنظیم کنم. آنان کتمان درآمد را تخصص و تبحر خود معرفی می‌کنند و به این شیوه پروژه‌های حسابداری را جذب و حتی کارفرمایان را به کتمان درآمد تشویق می‌کنند.
 
ریشه اصلی فرار مالیاتی را جز در بی‌‌تعهدی شماری از حسابداران نمی‌توان یافت، حسابدارانی که درصدهایی از مبالغ میلیونی محاسبه مالیات را با کتمان درآمد، حق خود می‌دانند و به راحتی رشوه را دریافت و پرداخت می‌کنند.
 
آیه 37 سوره مبارکه نساء «الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَيَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَيَكْتُمُونَ مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُهِينًا» یقیناً در وصف کارفرمایان و حسابدارانی است که نه تعهدی به خود دارند و نه تعهدی به دین و نه تعهدی به کشور. صداقت‌شان را بهر نان قربانی کردند و چه ضربه‌هایی که به کشور وارد نمی‌کنند، و چه بیچاره است این حسابدار کاذب که بهر دنیای دیگران این‌گونه چوب حراج به آخرت خود زده و چه جاهلانه گرگ فقر را فربه می‌کند و به جان مناطق محروم، فقرا، مددجویان بهزیستی، بیکاران، یتیمان و... می‌اندازد.
 
امید است، با نظارت بر عملکرد حسابداران، شرکت‌های حسابداری و حسابرسی، با اصلاح قوانین مالیاتی و همچنین با فرهنگ‌سازی و آموزش اخلاق مالی بر اساس آموزه‌های دین شاهد تربیت حسابدارانی متعهد و متخصص باشیم، که دادن تخصص به افراد بدون آموزش تعهد، زیان‌بارترین شیوه آموزش برای یک جامعه است.
 
همچنین سازمان فنی حرفه‌ای و وزارت علوم می‌بایست دروسی را در کنار دروس تخصصی این رشته  قرار دهد و لزوم تعهد و اخلاق مالی را به دانشجویان و کارآموزان القا کنند.
به قلم مهدیه سلیمانی
انتهای پیام
captcha