اخذ مالیات از مؤسسات قرآنی؛ نتیجه تفسیر اشتباه از قانون
کد خبر: 3938439
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
حجت‌الاسلام پژمانفر بیان کرد:

اخذ مالیات از مؤسسات قرآنی؛ نتیجه تفسیر اشتباه از قانون

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس گفت: قانونگذار صراحتاً مراکز فرهنگی را از پرداخت مالیات معاف کرده است و ادارات کل مالیاتی در استان‌ها براساس تفاسیر اشتباهی که از این قانون دارند، سراغ مجموعه‌‌های فرهنگی می‌روند.‌

اخذ مالیات از موسسات قرآنی نتیجه تفسیر اشتباه سازمان‌های مالیاتی از قانون / نقش معاهدات خارجی در ناامنی‌هابه گزارش ایکنا، برنامه زنده «مصباح» شبکه قرآن و معارف سیما شب گذشته، دهم آذرماه، به مناسبت شهادت آیت‌الله سیدحسن مدرس و روز مجلس شورای اسلامی با موضوع مهم‌ترین اقدامات فرهنگی قرآنی مجلس یازدهم و بازخوانی مطالبات امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب از مجلس با حضور حجت‌السلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت، به روی آنتن رفت.

پژمانفر در پاسخ به سؤالی در مورد اخذ مالیات از مؤسسات قرآنی اظهار کرد: مشکل اینجاست که نگاه جامعی به اقدامات دستگاه‌هایی که فعالیت قرآنی انجام می‌دهند وجود ندارد. مالیات اخذ می‌شود تا وظایف حاکمیتی خودمان را با درآمدهای حاصل‌شده انجام دهیم. یکی از وظایف حاکمیتی ارتقای سطح فرهنگی جامعه است. لذا قانونگذار صراحتاً مراکز فرهنگی را از پرداخت مالیات معاف کرده است. البته شاید یک مجموعه فرهنگی کار اقتصادی انجام دهد که بحث جداگانه‌ای است. ادارات کل مالیاتی در استان‌ها براساس تفاسیر اشتباهی که از این قانون دارند، سراغ مجموعه‌‌های فرهنگی می‌روند.‌ اگر‌ افرادی با این مشکل مواجه هستند، حتماً با نماینده حوزه انتخابیه خود مکاتبه‌ کنند تا باجدیت در این باره اقدام کند.

وی به شهادت شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد هسته‌ای و واکنش مجلس به این اقدام اشاره کرد و گفت: یکی از حقوقی که ملت ما در کنار همه ملت‌ها باید از آن بهره‌‌مند شود، این است که بتواند نیازهای داخلی را بر اساس توانمندی‌های خود تأمین کند به طور مثال، در داخل کشور در ارتباط با نیروگاه اتمی بوشهر که هزار مگاوات برق تولید می‌کند و همچنین برای مباحث درمانی نیاز به توانمندی هسته‌ای و اورانیوم غنی‌شده دارد.

شهید فخری‌زاده طبق پروتکل الحاقی همکاری می‌کرد

پژمانفر با اشاره به اینکه در سالیان گذشته تلاش شده است تا تحت مراقبت و نظارت دنیا امور هسته‌ای پیش برود، افزود: متاسفانه بعد از برجام و پیوستن ایران به پروتکل الحاقی باعث شد برخی از افراد که به عنوان بازرس وارد کشور شدند در قالب تیم‌های جاسوسی فعالیت کنند و به شناسایی مراکز هسته‌ای و نظامی کشور پرداختند. حتی دولت را موظف کردند تا دانشمندان ما بر اساس پروتکل‌های الحاقی به همکاری با این بازرسان بپردازند. شهید فخری‌زاده از شهدایی بود که طبق پروتکل الحاقی باید این همکاری را انجام می‌داد.

وی با تأکید بر اینکه تمام مسیر ایجاد شده باعث افزایش ناامنی در کشور شد، بیان کرد: نتیجه این بود که تعداد قابل توجهی از شهدای هسته‌ای بر اساس پروتکل الحاقی شناسایی شدند و این اتفاق برای آنها پیش آمد.‌ روز گذشته مجلس در همین راستا یک‌ طرح دو فوریتی را مطرح کرد و سه‌شنبه به جمع‌بندی در این زمینه خواهد رسید.

سه دیدگاه مجلس درباره پروتکل الحاقی

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی به سه دیدگاه مجلس در رابطه با موضوع پروتکل الحاقی اشاره و اظهار کرد: نظر اول این است که بلافاصله از پروتکل الحاقی خارج شویم و تمامی کسانی که در کشور به عنوان ناظر حضور دارند به کشورهای خود بازگردانده شوند. نظر دوم این است که یک ماه زمان برای خارج شدن از پروتکل در نظر گرفته شود و دیدگاه سوم‌ هم در نظر گرفتن دو ماه فرصت برای خارج شدن از پروتکل الحاقی است. مگر اینکه کشورهای چهار به علاوه یک، نسبت به تعهداتی که داده‌اند و نسبت به فروش نفت و تعهدات بانکی ورود پیدا کنند. این موضوع، سه‌شنبه در قالب ۹ ماده مطرح می‌شود و امیدواریم جهانیان، پیام‌ قاطع مجلس، یعنی اراده دفاع مجلس از حقوق ملت را دریافت کنند.

وی بیان کرد: طبق قانون، تمامی معاهدات و پروتکل‌های بین‌المللی که کشورمان می‌خواهد نسبت به آنها تعهدی داشته باشد، حتما باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. رویه اشتباهی که در سنوات گذشته پیش آمد نه تنها کشور را از بحران‌های پیش رو بیرون نبرد، بلکه بر بحران‌های داخلی و ناامنی‌ها اضافه کرد. اینکه به راحتی بتوانند به اطلاعات، نیروهای انسانی و توانمندی‌های داخل در بخش‌های مختلف دسترسی داشته باشند و اقدامات خسارت‌ باری انجام دهند، قابل توجیه نیست. مجلس اراده دارد این‌ پیام را به کشورهای اروپایی اعلام کند که اگر آنها هیچ اراده‌ای برای پایبند بودن به معاهدات خود با ایران ندارند، ایران نیز هیچگونه الزامی برای ایستادن پای این معاهدات ندارد.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی به بحث در مورد اقدامات فرهنگی مجلس پرداخت و بیان کرد: اگر‌ در بخش‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و نظامی پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و انسان‌هایی را تربیت کرده‌‌ایم که توانسته‌اند اتفاقات بزرگی را رقم بزنند به دلیل اعتمادی است که در بخش فرهنگی ایجاد شده بود. فرهنگ بود که ما را در حوزه دفاع مقدس جلو برد، لذا در ضرورت حوزه فرهنگ، تردیدی نیست. مجلس در ارتباط با این موضوع سعی کرده است به بخش‌های مختلف توانمندی جامعه در این مسئله بپردازد. زیرساخت‌های فرهنگی که در ارتباط با این موضوع هست از اولویت‌هایی است که به آن پرداخته شده است.

پژمانفر به ارائه دو طرح در مباحث فرهنگی اشاره کرد و گفت: طرح اول موضوع فضای مجازی، پیام‌رسان‌ها، اینترنت کودک و ...‌ است. گمان ما این است که اگر این نظامات و قوانین را در حوزه فضای مجازی ایجاد کنیم، تهدیدهای موجود در فضای مجازی تبدیل به فرصت می‌شود. طرح دوم هم در حوزه مهم‌ترین بخش جامعه که خانواده باشد با عنوان جمعیت و تعالی خانواده مطرح شده است.

حوزه قرآن را در آموزش و پرورش باجدیت دنبال می‌کنیم

نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: مسائل قرآنی به بحث روخوانی و روان خوانی یا تلاوت انحصار پیدا نمی‌کند، تلاش ما این است که حاکمیت قرآن در جامعه شکل و ظهور و بروز داشته باشد، یعنی سبک‌ زندگی بر اساس مبانی قرآنی باشد. در این قضیه سعی شده مراکز فرهنگی مهم، بیشتر مورد بررسی قرار گیرد، از جمله این مراکز آموزش و پرورش است. تلاش می‌کنیم بتوانیم حوزه قرآن را در آموزش و پرورش به صورت جدی داشته باشیم. متاسفانه بی‌‌توجهی در فضای آموزشی به وجود آمده و کرونا به آن دامن زده است، لذا سعی می‌کنیم‌ در کنار سایر بحث‌ها این موضوع نیز مورد توجه قرار بگیرد. در جلسه دو هفته قبل با وزیر آموزش و پرورش به مواردی اشاره شد.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس افزود: امیدواریم بتوانیم با یک برنامه‌ریزی، همه ظرفیت‌های کشور را بسیج کنیم و به این سمت حرکت کنیم تا حداقل‌هایی از انس با قرآن برای مردم ایجاد و بی‌سوادی قرآنی ریشه‌کن شود و در جمهوری اسلامی کسی نباشد سواد خواندن و نوشتن داشته باشد، اما بر مهارت روخوانی و روان‌خوانی قرآن تسلط نداشته باشد. در برنامه‌‌های گذشته این ضعف وجود داشته به طوری که ۷۲۰ ساعت آموزش قرآن در طول ۱۲ سال تحصیل برای دانش‌آموزان تعریف شده، اما در پایان این دوره بسیاری بر روخوانی قرآن‌ تسلط ندارند. اگر کسی بتواند متن فارسی را روان بخواند، می‌تواند در ۱۰ جلسه بر روخوانی و روان‌خوانی قرآن مسلط شود. وقتی در ۷۲۰ ساعت این خروجی به دست نمی‌آید، قطعاً نظام آموزشی دارای مشکل است. این مشکل در دروس دیگر آموزش و پرورش همچون زبان انگلیسی وجود دارد.

انتهای پیام
captcha