سیاست‌گذاری‌های دولت وابسته به تورم است
کد خبر: 3873041
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷

سیاست‌گذاری‌های دولت وابسته به تورم است

دیگر رسانه‌ها ــ یکی از مشکلات ساختاری در اقتصاد ایران، مسئله بودجه است که با فشار‌های آمریکا وضعیت بودجه بحرانی‌تر شد و دولت را با کسری جدی مواجه کرد. با کسری بودجه و تورم بزرگی که برای سال ۹۹ با آن روبرو خواهیم بود، به نظر می‌رسد که در سال آینده نیز هجوم به سمت بازار سرمایه افزایش خواهد داشت.

به گزارش ایکنا، سعید اسلامی بیدگلی؛ دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، در نشستی در شرکت کارگزاری آرمان تدبیر با حضور برخی از مدیران کارگزاری‌ها به بیان دیدگاه‌های خود درباره مشکلات بودجه در ایران پرداخت و گفت: یکی از مشکلات ساختاری در اقتصاد ایران، مسئله بودجه است و با فشارهای آمریکا وضعیت بودجه بحرانی‌تر شد و ما با یک کسری جدی مواجه هستیم. با کسری بودجه و تورم بزرگی که برای سال 99 با آن روبرو خواهیم بود، به نظر می‌رسد که در سال آینده نیز هجوم به سمت بازار سرمایه افزایش خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: مجموعه مشاوران اقتصادی دولت این برنامه را داشتند که تورم را از ساختار اقتصادی ایران بیرون بکشند؛ اما موضوع این است که تورم ساخت‌یافته است، یعنی بیزینس‌های ما وابسته به تورم است و بسیاری از افراد از تورم خوشحال هستند. با این وضعیت به نظر می‌رسد در سال آینده حجم نقدینگی هم دائما بیشتر می‌شود. هر سال افزایش حجم نقدینگی با افزایش حداقل 20 درصدی مواجه بوده، لذا سیاستگذاری‌های دولت ما در برخی مواقع کاملا وابسته به تورم است.

این کارشناس مسایل اقتصادی بیان کرد: به نظرم، مسئله مهم و کلیدی در بودجه، موضوع کسری آن است. دولت از روش‌های مختلف سعی کرده تا این کسری بودجه را جبران کند که یکی از این راه‌ها، فروش اوراق است. اقدام دیگر؛ واگذاری سهام شرکت‌های دولتی است، البته مدیران ما به‌اندازه کافی شجاعت برای واگذاری دارایی‌ها ندارند.

اسلامی بیدگلی اظهار کرد: از نظر بنده، هم بانک و هم بورس دارای مزایا و معایبی است. اقتصاد ایران مزایای اقتصادهای بانک‌پایه همانند ژاپن را ندارد؛ لذا معتقدم، باید این تصمیم گرفته شود که اقتصاد ما چگونه خواهد بود. آیا قرار است بانک‌ پایه یا بورس‌پایه باشد؟ بنده گاهی اوقات دچار بن‌بست می‌شوم که راه پیشرفت اقتصاد ایران دقیقا‌ً چیست؟ البته بعضی اوقات کپی کردن از غرب باعث آسیب می‌شود. ما در بازار سرمایه با چند چالش جدی از جمله اینکه بازار سرمایه به صورت اصولی رشد نمی‌کند، مواجه هستیم؛ چراکه ابزارهای توسعه‌ای در بازار سرمایه رشد نکرده‌اند. از منظر عمق بازار و سهام شناور آزاد، دامنه نوسان، تعدیل در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اندازه‌گیری شاخص با چالش مواجه هستیم.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با اشاره به اینکه در خصوص چالش‌های موجود، خوب است به آن‌ها فکر کنیم که به عنوان یک سرمایه‌گذار چگونه باید به آن نگاه کرده و ما هم به عنوان پژوهشگر برای آن راه‌حل ارائه دهیم، افزود: قوانین نظارتی بازار سرمایه نیز با مشکلاتی مواجه است. از جمله اینکه ریسک‌ها را اندازه‌گیری کرده و هر کجا مشاهده می‌شود که ریسک زیاد شده، آن را قطع می‌کنند؛ بنابراین باید به سراغ روش‌های درست سرمایه‌گذاری برویم. اساساً دلایل شکل‌گیری بازار پایه همین تصورات بود. البته در سال گذشته حتی یک پرونده تخلفاتی را هم نداشتیم.

وی در ادامه افزود: سهامداران ما هم باید یاد بگیرند که سهامدار انفرادی نباشند. در حال حاضر بسیاری از سیاست‌های ما در این زمینه برعکس است و خودمان سهامداران را ترغیب می‌کنیم که به صورت انفرادی فعالیت کنند.

بهادر شمس؛ مدیرعامل کارگزاری آرمان تدبیر نیز طی سخنانی در این نشست گفت: اکنون تمام کارگزاری‌ها سودآوری خوبی دارند و باید به دنبال افزایش سرمایه باشند. کشور کره جنوبی 64 کارگزاری دارد که به صورت باز فعالیت دارند و دریافت مجوز برای کارگزاری‌ها ممنوع نیست و از استانداردهایی بهره می‌برند که شاید برای ما قابل فهم نباشد.

وی ادامه داد: در کشورهای دیگر کارگزاری‌ها، حدود یک هزار نفر پرسنل دارند؛ در حالی‌که بسیاری از کارگزاری‌های ما کمتر از 50 نیرو دارند. در کارگزاری‌های ما دخالت‌های دولتی هم بیداد می‌کند. ناگفته نماند که در حال حاضر مشکلات دیگری هم در بازار ما وجود دارد. به‌عنوان‌مثال؛ اگر بازار سرمایه کشور 30 درصد ریزش کند، بسیاری از افراد به خاطر منافع شخصی خودشان همه چیز را زیر سؤال می‌برند و دست به اعتراض هم خواهند زد. در گذشته نیز چنین مواردی از اعتراض سهامداران وجود داشته است.

آقای اردستانی؛ معامله‌گر بازار سرمایه نیز در این نشست اظهار کرد: ما یک اصطلاح پوپولیستی داریم که دولت ولی نعمت ماست و هر اتفاقی بیفتد، نه می‌توانیم کارمندی را اخراج کنیم نه دولت را کوچک کنیم. نقد دیگر اینکه، کارگزاری‌ها اجازه ندارند با کد سهامداری شخصی خرید و فروش انجام دهند و با محدودیت‌های مواجه هستند؛ لذا برخی ناچار می‌شوند، مثلا با استفاده از کُد دیگران، خرید کنند که قطعا در آینده تبعاتی را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha