اقتصاد قوی به منابع اولیه وابستگی ندارد/ لزوم حمایت از مبتکران و صاحبان سرمایه
کد خبر: 3874033
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
عضو کمیته پولی و مالی حوزه علمیه:

اقتصاد قوی به منابع اولیه وابستگی ندارد/ لزوم حمایت از مبتکران و صاحبان سرمایه

گروه اقتصاد ــ حجت‌الاسلام صفا اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های اقتصاد قوی عدم خام‌فروشی است؛ وقتی درآمد شما وابسته به معادن و نفت و سایر مواد خام باشد، به محض فشار از خارج، درآمد کاهش پیدا می‌کند و مشکلات اقتصادی برای کشور پدید می‌آید. لذا اقتصاد قوی به منابع اولیه وابستگی ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدرضا صفا، کارشناس اقتصاد اسلامی و عضو کمیته پولی و مالی حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره ویژگی‌های اقتصاد قوی و لوازم دست یافتن به آن پرداخت و گفت: مسلماً در مقابل اقتصاد قوی، یک اقتصاد ضعیف هم وجود دارد؛ اقتصاد قوی در مقابل چالش‌ها تاب‌آوری و تحمل دارد. اما این چالش‌ها کدام‌اند؟ این چالش‌ها می‌تواند ارزی، نقدینگی، تحریم، چالش‌های روند تولید یا ... باشد. لذا این اقتصاد در مقابل عواملی که باعث شوند روند رشد اقتصادی کاهش یابد یا منفی شود مقاومت می‌کند. این همان اقتصاد قوی است.

ویژگی‌های اقتصاد قوی

وی با اشاره به ارتباط اقتصاد قوی و اقتصاد مقاومتی ادامه داد: اصطلاحاً الان این اقتصاد با عنوان اقتصاد مقاومتی ذکر شده است. در اصل اقتصاد قوی همان اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب سال‌های سال درباره آن صحبت می‌کنند؛ این اقتصاد آسیب‌پذیری بسیار کمی دارد و دچار اخلال نمی‌شود.

این کارشناس اقتصاد اسلامی تأکید کرد: مقام معظم رهبری در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ده ویژگی را برشمرده‌اند. اولین ویژگی این است که اقتصاد دارای تحرک و پویایی باشد. منظور از تحرک و پویایی این است که شاخص‌های کلان اقتصادی همانند عدالت اقتصادی، توزیع عادلانه ثروت و درآمد، رو به بهبود باشد. دومین ویژگی این است که این اقتصاد توانایی مقاومت در برابر عوامل تهدیدزا را داشته باشد.

صاحبان مهارت و سرمایه حمایت شوند

حجت‌الاسلام صفا با اشاره به اهمیت توجه به توانایی‌های داخلی در راستای تحقق اقتصاد قوی، یادآور شد: سومین ویژگی اقتصاد قوی این است که تکیه آن بر ظرفیت‌های داخلی باشد. البته منظور این نیست که اقتصاد بسته باشد، چراکه به دنبال استفاده حداکثری از امکانات خارج از کشور هستیم، اما امکانات نباید روزی تبدیل به تهدید برای ما شود و آنقدر به آنها وابسته نشویم که قطع آنها باعث فشار بر اقتصاد شود.

حدود 370 میلیون جمعیت در همسایه‌های ما وجود دارد که کشورهای همه آنها از لحاظ صنعتی از ما پائین‌تر هستند لذا اگر کشور ما صنعتی شود همه آنها بازارهای هدف محصولات ما برای صادرات هستند. همچنین ما زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خوبی داریم

عضو کمیته پولی و مالی حوزه علمیه قم تأکید کرد: ویژگی دیگر اقتصاد قوی این است که باید رویکرد جهادی پشتوانه آن باشد. همچنین باید براساس حرکات علمی و دارای برنامه‌ریزی و پرقدرت باشد. ویژگی دیگری که می‌توان برای آن برشمرد این است که مردم‌محور باشد؛ اقتصاد ما نباید آنقدر دولتی باشد که رویکردها تحت تأثیر سیاست دولت‌های مختلف تغییر کند. در دوره پس از انقلاب اسلامی هر کاری که به مردم واگذار شده مردم به بهترین شکل ممکن آن را انجام داده‌اند. لذا باید مبتکران و صاحبان مهارت و سرمایه را مورد توجه قرار داده و اقتصاد را به آنها واگذار کنیم و بر آنها نظارت داشته باشیم.

معایب خام‌فروشی

استاد دانشگاه خوارزمی گفت: ششمین ویژگی اقتصاد قوی این است که باید امنیت داشته باشد. نباید همانند وضعیت کنونی خودرو یا دارو انحصار وجود داشته باشد و موجب نگرانی مردم شود. هفتمین ویژگی این اقتصاد عدم خام‌فروشی است. وقتی درآمد شما وابسته به معادن و نفت و سایر مواد خام باشد به محض فشار از خارج، درآمد شما کاهش پیدا می‌کند و مشکلات اقتصادی برای کشور پدید می‌آید. لذا اقتصاد قوی به منابع اولیه وابستگی ندارد.

وی با اشاره به اهمیت شفافیت در اقتصاد کشور، افزود: ویژگی دیگر این است که در اقتصاد قوی، شفافیت و رقابت مشاهده می‌شود. این اقتصاد دانش‌محور یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب، دانش‌بنیان است. اگر این موضوع را به خوبی بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که اقتصاد قوی همان ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی را همانند درون‌زایی، برون‌گرایی، مردم‌بنیاد، دانش‌بنیان و عدالت محور دارد.

ظرفیت‌های مهم اقتصاد ایران

حجت‌الاسلام صفا یادآور شد: ظرفیت‌های بسیار بالایی برای قوی کردن اقتصاد وجود دارد. یکی از ظرفیت‌ها نیروی انسانی ماهر است؛ بیش از ده میلیون دانش‌آموخته دانشگاهی و میلیون‌ها نیروی مجرب و ماهر داریم. حدود 30 درصد جمعیت جوان هستند. این ظرفیت بسیار بالایی است. از سوی دیگر مجموع نفت و گاز ما از همه کشورهای دنیا بیشتر است. همچنین معادن طلا و فلزات کمیاب را داریم. اینها مواد اولیه تولیداتی هستند که کشورهای همسایه ما از آنها استفاده می‌کنند.

عضو کمیته پولی و مالی حوزه علمیه قم در پایان گفت: مزیت دیگر کشور مزیت جغرافیایی آن است. از جنوب به دریای آزاد و آب‌های بین‌المللی و از شمال نیز به دریا راه داریم. پانزده کشور همسایه داریم که حدود 370 میلیون جمعیت دارند و همه آنها از لحاظ صنعتی از ما پایین‌تر هستند. لذا اگر کشور ما صنعتی شود، همه آنها بازارهای هدف محصولات ما هستند. همچنین زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خوبی داریم. از لحاظ جاده، راه‌آهن و مواردی از این قبیل ظرفیت‌های بالایی داریم که می‌توانند به ایجاد اقتصاد قوی کمک کنند.

انتهای پیام
captcha