واکنش‌ صفحات معارفی رسانه‌ها به کتاب‌سوزی جنجالی
کد خبر: 3874093
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲

واکنش‌ صفحات معارفی رسانه‌ها به کتاب‌سوزی جنجالی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز پنجم بهمن‌ماه بیش از هر خبر دیگری به انتشار مطالبی در مورد ایام فاطمیه و نیز آتش زدن کتاب پزشکی از سوی یکی از اساتید طب اسلامی پرداخته‌اند.

بازتاب ایام فاطمیه و واکنش‌ها به کتاب سوزی در صفحات معارفی رسانه‌ها

به گزارش ایکنا؛ امروز شنبه پنجم بهمن‌ماه خبرهای متعددی در صفحات معارفی رسانه‌ها منتشر شده است که از جمله پرتعدادترین مطالب، اخبار اطلاع‌رسانی در مورد مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و نیز آتش زدن کتاب پزشکی از سوی یکی از اساتید طب اسلامی بوده است. در ادامه نگاهی به صفحات معارفی رسانه‌ها انداخته شده است.
فارس
خبرگزاری فارس در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی، گفت‌وگوی کوتاهی از حجت‌الاسلام والمسلمین «احمد سالک»، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مورد بیمه فعالان قرآنی و نیز بودجه قرآنی را منتشر کرده است. وی در این گفت‌وگو از پی‌گیری تحقق بیمه فعالان قرآنی در این کمیسیون خبر داده و گفته است: «موضوع تحقق بیمه فعالان قرآنی کشور از جمله موضوعاتی است که طی روز‌های اخیر در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار گرفت و در این راستا، مصوبه‌‌ای با رأی اعضا تدوین و تقدیم کمیسون تلفیق شد». سالک در خصوص بودجه‌ فعالیت‌های قرآنی نیز گفته است: «متأسفانه این بودجه هم بسیار مظلوم واقع شده و از ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه سال ۱۳۹۸ تنها ۳ میلیارد تومان پرداخت شده که موضوع بودجه قرآنی هم در کمیسیون فرهنگی مطرح و امیدوارم با پی‌گیری‌های اعضا این امر هم محقق شود».
این خبرگزاری همچنین گزارشی با موضوع زن مسلمان در اروپا و با تیتر «زن مسلمان در رسانه‌های اروپا: خانه‌نشین، بی‌سواد، منزوی و بازیگر نقش قربانی!» را بر روی خروجی خود قرار داده است. در این گزارش که بخشی از نتایج تحقیقات «لیلا هاساکویچ» بوده و در نشریه «اسلامیشه تسایتونگ» آلمان منتشر شده، آمده است: «نتایج تحقیقات من نشان می‌دهد که اکثر رسانه‌ها، تصویر نادرستی از خانواد‌ه‌های مسلمان ارائه می‌دهند. در اغلب رسانه‌های اروپایی، خانواده‌های مسلمان شامل مردانی شاغل و زنانی است که مسئول تربیت فرزندان خود هستند. به گواه رسانه‌ها، مردان مسلمان در مراقبت از فرزندان سهم چندانی ندارند و زنان کمتر به فکر کار در خارج از خانه هستند. اکثر رسانه‌های جمعی، چنین نقش‌هایی را برای زنان و مردان ترسیم می‌کنند و به تولید و گسترش کلیشه‌ها علیه مسلمانان دامن می‌زنند. رسانه‌های جمعی همچنین تصویری غلط از فرهنگ اسلامی ارائه می‌دهند و این در حالی است که بسیاری از مسلمانان فرصت ارتباط مستقیم با سایر شهروندان را ندارند».
«ساداتی: «ایام الله» روز عبرت مؤمن و منافق است/ 3 روز خاص از منظر امام باقر(ع)»، «راه‌کار آیت‌الله بهجت برای دفع بلا‌ و گرفتاری+فیلم»، «مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه آتش زدن کتاب علمی پزشکی را محکوم کرد»، «منبر فاطمی| عاقبت عمل نکردن به آیات قرآن کریم/ ۵ وظیفه نسبت به اهل بیت(ع)»، «کتاب «سیره حکومتی امام مهدی (عج)» به چاپ رسید» از دیگر مطالب خبری منتشر شده در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس در روز پنجم بهمن‌ماه است.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم امروز پنجم بهمن‌ماه گفت‌وگویی مفصل با «مهدی سلحشور» از ذاکرین اهل بیت(ع) را بر روی خروجی صفحه دین، قرآن و اندیشه قرار داده است. در بخشی از این گفت‌وگو که با تیتر «سکوت در مقابل اشرافی‌گری و بی‌عدالتی خیانت است/ بزرگی مداح به تعداد فالوورهایش نیست+ فیلم» بر روی خروجی قرار گرفته است و در پاسخ به سوالی در مورد افراط و تفریط برخی از مداحان و خارج شدن از مبانی دینی،‌ آمده است: «هر کسی از ظن خود، شد یار من. چه بسا افرادی‌اند که منتظرند تا اتفاقی و مطلبی بیان شود تا موضع‌گیری کنند. ما باید به تکلیف خود عمل کنیم. مثلاً در همین مسئله انتخابات و طرفداری از افراد باید به مبانی ترسیم شده از سوی رهبری توجه شود. طبق آن مبانی جلو برویم و شاخصه‌های کاندید‌ها را بر اساس شاخص‌ها و مبانی تعیین کنیم. من، همه را حول محور امام حسین می‌بینم و پیش خودم می‌گویم اگر این فرد بیاید مملکت ما حسینی‌تر و فاطمی‌تر می‌شود یا خیر. اگر باشد، خودم را مؤظف می‌دانم که از آن حمایت کنم. اگر کسی باشد که به پیشرفت کشورم کمک کند من تکلیف دارم ازش حمایت کنم. یا اینکه فردی می‌آید که ما را از جوامع اسلامی دور می‌کند. خب حتماً باید نسبت به آن موضع منفی داشته باشم. البته بی‌اخلاقی‌ها و بی‌ادبی‌ها را نمی‌گویم اما به نظر شما باید مواضع ایشان را تبیین کنم یا اینکه سکوت کنم؟ سکوت در این مواقع، خیانت است. همان سکوتی که خیلی‌ها در طول تاریخ کردند و اسلام ضربه‌های زیادی خورد. حالا اینکه من موضع‌گیری نکنم که چهارتا مستمع من ریزش نکند، عین خیانت است. این موضع‌گیری‌ها به نظر برخی، تندروی است و این در حقیقت، گام اول خط سیر جدایی دین از سیاست و خالی کردن هیئت‌ها از روح حسینی است. یک وقتی به یکی از مسئولان استانی گفتم که چرا در هیئتتان که هیئت مشهور استان هم است، منبری و مداح یک کلمه از نظام و شهدا سخن نمی‌گوید؟ ایشان در پاسخ گفت که این چهار مستمع ما را هم از ما نگیر».
تسنیم در کنار خبرهای امروز خود برخی واکنش‌ها به آتش زدن کتاب پزشکی از سوی یکی از اساتید طب اسلامی را بازنشر داده و بیانیه‌های جداگانه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و وزارت بهداشت را بر روی خروجی قرار داده و در ادامه نیز گلچین مداحی مراسم گرامیداشت شهدای مقاومت که جمعه شب چهارم بهمن‌ماه در هیئت ریحانه‌الحسین(س) برگزار شده را منتشر کرده است.
از دیگر عناوین خبری این خبرگزاری می‌توان به «دانشجویان دانشگاه شریف برای حضرت صدیقه(س) اقامه عزا کردند»، «پیکر مطهر دو شهید گمنام در شهرستان پردیس تشییع می‌شود»،‌ «چه کسی زنان مؤمن را به بهشت راهنمایی می‌کند؟» و «آیا جهاد فقط بر عهده مردان است؟/ بررسی انواع جهاد عملی در سبک زندگی حضرت زهرا(س)» اشاره کرد.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه با سخنگوی حوزه‌های علمیه گفت‌وگویی در مورد آتش زدن کتاب پزشکی از سوی یکی از اساتید طب اسلامی انجام داده است. حجت‌الاسلام والمسلمین رفعتی در گفتگو با ایسنا بیان کرده است: «آیت‌الله اعرافی در این زمینه بیانیه‌ای صادر کردند و نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند. حوزه نسبت به این مساله واکنش جدی نشان داد، ولی معتقدم که خیلی نباید این مباحث را بازتاب بدهیم چون آقای تبریزیان قطعا کار نادرستی کرده است و اگر این مساله را بازتاب دهیم به نشر بیشتر این کار اشتباه کمک می‌شود».
ایسنا همچنین در مطلب دیگری بیانیه جمعی از داوران بین‌المللی قرآن کریم و شرکت کنندگان مسابقات و رتبه‌های برتر قرآنی، که به بانی مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)، نوشته‌اند را منتشر کرده است. در این بیانیه، ضمن اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، قرّاء و داوران بین‌المللی قرآن کریم، با برشمردن نقاط ضعف مسابقات در دوره‌های قبل که متأثر از مدیری غیر قرآنی و حاشیه ساز بوده است، از اینکه در این دوره، با انتصاب مدیر بخش خواهران دارالقرآن امام علی(ع) که خود جوان و نخبه قرآنی می‌باشد، ابراز امیدواری کردند روز به روز بر شکوه این مسابقات افزوده شود.
این خبرگزاری در مطلب دیگری از برگزاری مراسم سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در نقاط مختلف کشور خبر داده و اطلاعات برخی از این مراسمات از جمله زمان و مکان برگزاری، سخنرانان و مداحان دعوت شده منتشر شده است.
خبرگزاری دانشجویان ایران در مطلبی که با تیتر «آتش‌زدن کتاب شاید برای دیده‌ شدن» بر روی خروجی قرار گرفته است، به واکنش‌های صورت گرفته در مورد آتش زدن کتاب پزشکی توسط یکی از اساتید طب سنتی پرداخته است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان با بارگذاری گلچینی از مداحی‌های شب اول فاطمیه در سال 98 که با یاد شهدای مقاومت برگزار شده است را بارگذاری کرده و در ادامه حدیثی از حضرت زهرا (س) درباره پاداش خوشرویی را بر روی خروجی قرار داده است.
باشگاه خبرنگاران جوان همچنین گفت‌وگویی با یکی از کارشناسان مذهبی در خصوص نقش حضرت فاطمه زهرا (س) در خانواده انجام داده است. در بخشی از این گفت‌وگو می‌خوانیم: «هر کسی با هر روشی می‌تواند خانه را محل آرامش قرار دهد؛ با رفتار زیبا، گفتار زیبا، غذای خوب و .... گاهی ما شخصیت عرفانی و معنوی حضرت فاطمه زهرا (س) را الگو قرار می‌دهیم و از ایشان معرفت را می‌آموزیم. حضرت فاطمه زهرا (س) الگوی یک زن کامل است و اگر بتوانیم یکی از مصادیق را که سبب آرامش خانواده است در زندگی ایجاد کنیم، می‌بینیم که از حضرت فاطمه زهرا (س) الگو گرفته و کاری در مسیر اهل بیت (ع) انجام داده‌ایم».
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران در صفحه دین و در خبری از برگزاری «کنفرانس بین‌المللی جامعه‌شناسی، اسلام و اسلام مدنی» در روزهای 26 و 27 سپتامبر در شهر استانبول ترکیه خبر داده و در خبر دیگری به برگزاری نشست «درآمدی بر مقاومت رسانه‌ای در قرآن کریم» اشاره کرده است. این نشست شنبه ۵ بهمن‌ماه، از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در خبرگزاری ایکنا برپا شده است.
این خبرگزاری در ادامه خبرهای امروز خود از برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب «توجیه باور اخلاقی» خبر داده است. این نشست یکشنبه ۶ بهمن ماه در خانه اخلاق پژوهان جوان در قم برگزار می‌شود. در این نشست، کتاب «توجیه باور اخلاقی» با حضور مؤلف کتاب، بهروز محمدی منفرد عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و ناقد محمدرضا بیات عضو هیئت علمی دانشگاه تهران معرفی و نقد می‌شود. برگزاری مراسم معرفی و رونمایی مجموعه اسلام‌پژوهی در روز 12 بهمن ماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از دیگر خبرهای منتشر شده در خبرگزاری کتاب ایران است.

سه خبرگزاری میزان، مهر و ایرنا امروز در صفحات دین و اندیشه، قرآن و متون دینی و قرآن و معارف و تا زمان تهیه این گزارش هیچ خبری بر روی خروجی قرار نداده‌اند.

انتهای پیام
captcha