خلأهای قانونی؛ سد راه برخورد با تخلفات انتخاباتی
کد خبر: 3876050
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸

خلأهای قانونی؛ سد راه برخورد با تخلفات انتخاباتی

گروه سیاست و اقتصاد ــ رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌غربی گفت: به دلیل وجود خلأهای قانونی برخورد و جدیت لازم در برخورد با تخلفات انتخاباتی صورت نمی‌گیرد و برخوردها متناسب با انتظارات نبوده است.

خلاءهای قانونی؛ سد راه برخورد با تخلفات انتخاباتیبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، قنبر کریم‌نژاد، رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌غربی ۱۳ بهمن‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: از میان ۵۳۱ نفر ثبت‌نامی در انتخابات مجلس شورای اسلامی از استان ۱۹۵ نفر تأیید صلاحیت شدند که برابر با ۳۷ درصد بوده، ۳۰۳ نفر نیز رد صلاحیت شدند که برابر با ۵۷ درصد بوده و ۳۳ نفر برابر با ۶ درصد نیز انصراف داده‌اند.

وی با بیان اینکه از میان ۳۷۲ ثبت نام کننده که رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت شده بودند ۱۳۴ نفر شکایت کرده و ۸۷ نفر نیز اعتراض نکرده بودند، افزود: از میان ۱۵۱ نفر عدم احراز شده هم ۴۴ نفر شکایت نکرده بودند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه اگر افرادی که در مرحله اول تأیید صلاحیت شده و در مرحله دوم رد شده‌اند می‌توانند ظرف مدت سه روز اعتراض کنند، ادامه داد: افرادی که در هر دو مرحله اول و دوم توسط هیئت مرکزی نظارت و شورای نگهبان هم رد صلاحیت شده‌اند، شکایت‌شان به هیچ وجه مورد قبول واقع نمی‌شود و به این ترتیب تنها ۱۰ نفر می‌توانند در سطح استان به رد صلاحیت‌شان اعتراض کنند.

وی با اشاره به تعداد افراد ثبت‌نام کننده در شهرستا‌ن‌های استان تصریح کرد: از میان آن‌ها حوزه انتخابیه ارومیه با ۱۶۳ ثبت‌نام کننده، ۶۹ نفر تأیید صلاحیت شده، ۸۳ نفر رد شده و ۱۱ نفر انصرافی رتبه نخست بیشترین ثبت‌نام کننده را داشته و حوزه انتخابیه میاندوآب با ۳۰ ثبت‌نام کننده، ۱۰ تأیید صلاحیت شده، ۱۸ ردی و دو نفر انصرافی کمترین تعداد ثبت‌نام کننده را داشته است.

کریم‌نژاد با اشاره به درصد افراد تأیید صلاحیت شده براساس گرایش‌های حزبی و جناحی، گفت: از بین ۱۹۵ نفر تأیید صلاحیت شده در استان پرونده ۱۷۳ داوطلب بررسی شده که از این میان آن‌ها ۶۰ نفر برابر با ۳۵ درصد اصولگرا، ۶۷ نفر برابر با ۳۷ درصد اصلاح طلب و ۴۶ نفر برابر با ۲۶ درصد مستقل هستند.

وی با بیان اینکه برای برخورد با تخلفات انتخاباتی ستاد پیشگیری برخورد با تخلفات جرایم انتخاباتی در قوه قضاییه تشکیل شده که در استان‌ها ریاست آن بر عهده رئیس کل دادگستری است، گفت: متأسفانه به دلیل وجود خلأهای قانونی برخورد و جدیت لازم در برخورد با تخلفات انتخاباتی صورت نمی‌گیرد و برخوردها متناسب با انتظارات نبوده است و از مجلس فعلی هم برای عدم تکمیل اصلاح قانون انتخابات گله‌مند هستیم.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌غربی با اشاره به وجود دو هزار و ۱۱۷ شعبه اخذ رأی در سطح استان اظهار کرد: به‌طور میانگین در هر شعبه چهار ناظر وجود خواهد داشت و تعداد افراد حائز رأی دادن در استان برابر با دو میلیون و ۴۱۰ هزار نفر است.

انتهای پیام
captcha