کد خبر: 3877007
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶

از فیلم‌های منفعل تا طنز سطحی در روز پنجم جشنواره

گروه هنر ــ پنجمین روز سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر به اکران سه فیلم «مغز استخوان»، «روز بلوا» و «خوب بد جلف ۲ / ارتش سری» اختصاص داشت.

از فیلم‌های منفعل تا طنز سطحی در روز پنجمبه گزارش خبرنگار ایکنا، پنجمین روز سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر به اکران سه فیلم «مغز استخوان»، «روز بلوا» و «خوب بد جلف ۲ / ارتش سری» اختصاص داشت. برخی منتقدان دو فیلم مغز استخوان و روز بلوا را جزء فیلم‌های منفعل دانسته‌اند که برای مخاطبان چندان راضی‌کننده نبود و فیلم دیگر نیز طنزی سطحی بود.

در نیمه جشنواره فیلم فجر، نتیجه شمارش آرای فیلم‌های نمایش داده شده نیز به همت ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران جشنواره اعلام شد که فیلم‌های «آبادان یازده ۶۰»، «دوزیست»، «شنای پروانه»، «روز بلوا»، «مغز استخوان»، «خوب، بد، جلف۲»، «درخت گردو»، «روز صفر» ٨ فیلم برتر آرای تماشاگران سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر تا روز ۱۶ بهمن ماه اعلام شده است. همچنین روز گذشته «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا در این فهرست قرار داشت که حذف شد.

در ادامه مروری بر نشست فیلم‌های به نمایش درآمده در روز پنجم جشنواره فیلم فجر داریم، این گزارش از نظرتان می‌گذرد.

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «روز بلوا» ساخته بهروز شعیبی با حضور داریوش ارجمند، لیلا زارع، محمدعلی محمدی بازیگران، مهران کاشانی نویسنده، امیر جعفری فیلمبردار و کارن همایونفر، آهنگساز در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. منصور ضابطیان به عنوان مجری و سحر عصرآزاد به عنوان منتقد در جلسه حضور داشتند.

بهروز شعیبی پس از فیلم‌های «دهلیز»، «سیانور» و «دارکوب» چهارمین حضورش در جشنواره فجر رقم می‌خورد. خط داستانی فیلم این است که عماد یک روحانی استاد دانشگاه خوشنام و یک چهره تلویزیونی مورد توجه است، او ناگهان با اتهام‌هایی جدی از سوی پلیس مواجه می‌شود که خود و خانواده‌اش را در موقعیت پیچیده‌ای قرار می‌دهد.

روحانیت در روز بلوا

عصرآزاد به عنوان منتقد در جلسه نقد اظهار کرد: من کار‌های بهروز شعیبی را از ابتدا دنبال کرده‌ام. جالب است این فیلمساز هیچ‌گاه در یک گونه و ژانر باقی نمانده است و در آثارش همیشه انتخاب‌هایی جذاب دارد. نکته بعدی در آثار او این است که دغدغه مسائل روز در آثارش دیده می‌شود، به همین جهت همیشه مفاهیمی را در فیلم‌هایش می‌بینیم که جامعه از آن متأثر است.

از فیلم‌های منفعل تا طنز سطحی در روز پنجم

وی افزود: کاراکتر روحانی در این فیلم بسیار جذاب و خوب است، البته در میان چالشی که در «روز بلوا» مطرح می‌شود، روحانیت به نوعی به مسائل اقتصادی پیوند می‌خورد. این اتفاق جسورانه است که به نوعی نشئت گرفته از همان شجاعتی است که در بهروز شعیبی سراغ داریم.

در ادامه، شعیبی، کارگردان این فیلم گفت: تولید این فیلم با کمک مالی سازمان اوج ساخته شد، اما جالب است بدانید پیشنهاد دهنده کار خودمان بودیم و سفارشی از طریق اوج به ما داده نشد. وقتی فیلمنامه را به اوج عرضه کردیم، آن‌ها ساخت این اثر را قبول کردند. روحانیت بخشی از جامعه است و این قشر به لحاظ درام، زیبایی‌هایی دارد که می‌توانند محور فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری باشد.

وی ادامه داد: اینکه در این فیلم منظورم چه نهادی یا بخشی از دولت بوده را به تماشاگر واگذار می‌کنم، چون عادت ندارم هر آنچه که خود مدنظرم است، در فیلم به صورت مستقیم بیان کنم. همچنین روز بلوا بیش از آنکه ما را به اتفاقات بیرونی دعوت کند، بیشتر به مسائل درونی تأکید دارد. چون وقتی ما دچار غفلت در خود می‌شویم، با اصلاح احوال درونی، بسیاری از مسائل حل می‌شود.

داریوش ارجمند، بازیگر فیلم نیز اظهار کرد: این فیلم سینمایی به بلوک‌هایی می‌پردازد که ما هر روزه آن‌ها را در پیرامون خود می‌بینیم، اما فراموش می‌کنیم. «روز بلوا» همین نکته را مدنظر دارد و به نوعی به غفلت‌های ما تأکید می‌کند و می‌گوید هر یک از ما ممکن است یک بلوایی در اطرافش ببیند.

کاشانی، نویسنده فیلم نیز گفت: تصور عموم جامعه از روحانیت این است که آن‌ها قدرت فراوانی دارند، اما یک اصل در این میان وجود دارد و آن هم اینکه هرکس قدرت بیشتری دارد، باید تحمل نقد بیشتری نیز داشته باشد. این اتفاق درباره روحانیت در سینمای ما رخ داده و ما آثار متعددی در این حوزه دیده‌ایم، ولی باید تعداد این تولیدات بیشتر شود. این فیلم داستان یک روحانی است که لحظه‌ای دچار غفلت می‌شود، اما در ادامه سعی می‌کند آن را جبران کند.

  • بیشتر بخوانید

اشک‌های بسیاری که در روز چهارم جشنواره فیلم فجر سرازیر شد


روایت کند مغز استخوان

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «مغز استخوان»، ساخته حمیدرضا قربانی نیز با حضور کارگردان و بازیگرانی، چون بهروز شعیبی، پریناز ایزدیار نوید پورفرج برگزار شد، در این نشست حسین پورمحمدی تهیه‌کننده، مرتضی قیدی فیلمبردار، علی زرنگار نویسنده و بابک میرزاخانی آهنگساز نیز حضور داشتند.

از فیلم‌های منفعل تا طنز سطحی در روز پنجم

ربانی، کارگردان فیلم در این نشست اظهار کرد: به هیچ وجه اعتقاد ندارم که روایت فیلم کند است، چون وقتی در اکران مردمی این فیلم به سالن‌های سینما رفتم، به وضوح دیدم که مردم به هیچ وجه از آن خسته نشدند و با دقت پیگیری می‌کردند.

این کارگردان درباره استفاده از کارشناسان حقوقی گفت:، چون بخش‌هایی از فیلم به بحث اعدام مربوط می‌شد، ما برای اینکه کوچکترین تحریفی مرتکب نشویم، از کارشناسان خبره بهره بردیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در نگارش فیلم از اصغر فرهادی مشاوره گرفته شده است، تأکید کرد: به هیچ وجه چنین امری صورت نگرفته، البته شاید برای کار خودم با فرهادی گفتگو‌هایی داشتم، اما در بحث فیلمنامه هیچ‌گونه مشارکتی رخ نداده است.

پریناز ایزدیار، بازیگر زن فیلم نیز در این جلسه به کیفیت کار بابک حمیدیان اشاره کرد و گفت: بازی در کنار بازیگری، چون بابک حمیدیان برای من بسیار غنی بود و بازی‌اش برای من جذاب بود. درباره رفتار بازیگر زن فیلم هم باید بگویم به او کاملاً حق می‌دهم.

بهروز شعیبی، بازیگر فیلم نیز تأکید کرد: من هم همانند پریناز ایزدیار از بازی بابک حمیدیان به نیکی یاد می‌کنم و جای او را در این جلسه خالی می‌کنم. درباره انتخاب این نقش نیز باید بگویم من سال‌هاست با حمید قربانی، کارگردان فیلم دوست هستم، بنابراین کیفیت کارش را می‌شناسم و می‌دانم حضور در آثار وی مطمئناً به سود هر بازیگری خواهد بود.

در این جلسه، زرنگار، نویسنده فیلم نیز بیان کرد: این فیلم بر مبنای هیچ اثر خارجی ساخته نشده است. همچنین اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهد، از جنس واقعیت است. درباره این فیلمساز ذکر نکته‌ای را ضروری می‌دانم. من به واسطه موضوع حساس فیلم، هرجا احساس نیاز کردم، استفتاء گرفتم تا کار با مشکل خاصی مواجه نشود.

وی ادامه داد: بسیار متأسف هستم که در سینمای ما شرایطی به وجود آمده که بسیاری از صحنه‌های فیلم‌های سینمایی سانسور می‌شود، در صورتی که در سال‌های قبل ما فیلم‌های بسیار کاملی را در جشنواره می‌دیدیم، اما اتفاقاتی که این سال‌ها برای سینما رخ داده، باعث شده آنچه که سینماگر می‌خواهد، برخی مواقع روی پرده نرود؛ مشکلی که برای فیلم مغز استخوان نیز رخ داده است.

پورمحمدی، تهیه‌کننده این فیلم نیز تأکید کرد: اینکه آیا زمان فیلم برای اکران عمومی کاسته می‌شود یا خیر به بازخورد‌های جشنواره برمی‌گردد، چون اگر از تیم و من استقبال شود، آن را به صورت کامل اکران خواهیم کرد و الا شاید تغییراتی با نظر کارگردان در زمان اکران ایجاد شود.

خوب، بد، جلف ۲ در سودای سیمرغ

نشست خبری فیلم «خوب، بد، جلف، ارتش سری» نیز با حضور عوامل فیلم در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد. پیمان قاسم خالی در ابتدای صحبت‌های خود گفت: این فیلم را همراه با محسن چگینی کارگردانی کرده‌ام و به این دلیل اسم او در تیتراژ به عنوان کارگردان نیامده که نامش را دیر به وزارت ارشاد داده‌اند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره جایگاه فیلم‌های کمدی و اینکه انتظار دریافت جایزه را دارید اظهار کرد: در واقع فیلم‌های کمدی در جشنواره هیچ جایگاهی ندارند، البته در فیلم ما پروداکشن سنگین بود و تصور ما این است که فیلم در جشنواره دیده می‌شود، اما همین که در بخش سودای سیمرغ هستیم کافی است و به دنبال جایزه نیستیم.

وی همچنین تصریح کرد: فیلم در اصل ۱۸۲ دقیقه بود و ما برای نمایش آن در جشنواره و کم کردن زمان، آن را به ۱۱۵ دقیقه کاهش دادیم و بخش‌های زیادی از شوخی‌های بسیار جذاب فیلم را حذف کردیم.
سام درخشانی درباره ایفای نقش‌های کمدی بیان کرد: تلاش کردم امسال نقش‌های درام هم قبول کنم، اما به هر حال کمدی طرفداران بیشتری دارد و من هم در نقش کمدی بیشتر جا افتادم، اما تلاشم این است که میان نقش‌هایم تعادل برقرار کنم.

انتهای پیام
captcha