کد خبر: 3877241
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی:

زیرساخت‌های ارتباطی در تبلیغات قرآنی ایجاد می‌شود/ تغییر مدل مدیریت فعالیت‌های فرهنگی

گروه جامعه ــ معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه ادامه فعالیت سازمان تبلیغات اسلامی به صورت مباشری دیگر محقق نخواهد شد و مدل مدیریت فعالیت‌های فرهنگی این سازمان متناسب با مقتضیات روز و ایده‌های جدید تغییر می‌کند، گفت: باید زیرساخت‌های ارتباطی را در عرصه تبلیغات دینی و قرآنی فراهم و فرایند‌های گفتمان‌ساز و جریان‌ساز تبلیغی را راه‌اندازی کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر میرمحمدیان، معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص برنامه‌های این سازمان در مسیر مردمی کردن تبلیغ و شیوه‌های نوین این عرصه، گفت: در اسناد راهبردی اصلی سازمان تبلیغات اسلامی و برنامه‌هایی که رییس سازمان در مسیر فعالیت‌ها و اقدامات خودشان اعلام کردند، به شدت بر مردمی شدن تبلیغ تأکید دارند. در حوزه‌های مختلف هم بنا بر این است که این اتفاق رخ دهد. در حوزه‌های مختلف دیگر از جمله فضای مجازی و تبلیغ نوین هم این موضوع مورد تأکید است.

وی با بیان اینکه در حوزه مردمی کردن تبلیغ با سه دسته کلی شامل نخبگان، فعالان و مؤسسات و مجموعه‌های فرهنگی و دینی روبرو هستیم، افزود: هر کدام از این‌ گروه‌ها این ظرفیت را دارا هستند که هم نگاه مردمی و هم نگاه اجتماعی را پوشش دهند. در تمامی این حوزه‌ها ابتدا باید زیرساخت‌های ارتباطی را در حوزه‌های فرهنگ، دینی و قرآنی تشکیل دهیم و بعد از آن سعی کنیم فرایند‌های گفتمان‌ساز و جریان‌ساز تبلیغی را راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم در این شبکه آرام آرام به این سمت برویم که کنشگران غیرفعال، فعال شوند.

ضرورت مردمی‌ شدن تبلیغ

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه مردمی‌شدن تبلیغ یعنی اینکه گروه‌هایی که نام‌برده شد برای مثال در طول سال با احساس وظیفه‌ای که می‌کنند یک یا چند کار تبلیغی کنشگر را انجام دهند، گفت: این موضوع زمانی رخ می‌دهد که این گروه‌ها خودشان را مسئول بدانند و به این باور برسند که می‌توانند و بعد از آن به آن‌ها کمک شود که حرکتشان را آغاز کنند؛ لذا زیرساخت‌های این موارد را باید در سازمان تبلیغات اسلامی فراهم کنیم.

حجت‌الاسلام میرمحمدیان با اشاره به اینکه بخشی از این کار مربوط به ساماندهی مجامعی است که در حوزه فعالان عرصه تبلیغ داریم و بخش دیگر آن به ساماندهی مجامع و تشکیلات این عرصه است، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از این موضوع هم در حوزه گفتمان‌ساز ما شامل تبیان، مهر و مجموعه‌های زیر مجموعه سازمان در حوزه فضای مجازی است. این‌ موارد خط گفتمانی ما را پیگری می‌کنند و در جامعه جریان می‌دهند و می‌توانند این فعالیت‌ها را انجام دهند.

5 رکن جدی در حوزه سازمان تبلیغات اسلامی

وی اضافه کرد: در پنج رکن جدی که در حوزه سازمان تبلیغات اسلامی شامل مبلغ، محتوا، مخاطب، قالب و فضا داریم، آنچه محوری‌تر است و باعث تداوم می‌شود محتواست. تلقی ما این است که در گفتمانی که در سازمان تبلیغات وجود دارد، ظرفیت اینکه این حرکت گفتمانی را به وجود بیاورد کاملا وجود دارد؛ لذا تلاش ما این است که بتوانیم بازتولید گفتمان به زبان‌های مختلف و با قالب‌های مختلف را مانند زبان کودکانه، زبان جوانان و... را با مخاطبان متنوع داشته باشیم و با تکثیر آن در شبکه‌های اجتماعی موجود بتوانیم حرکت گفتمانی مردمی را به وجود بیاوریم؛ تا اینکه آرام آرام بدنه این حوزه گرم شود.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی افزود: در این جریان عده‌ای فعال می‌شوند و این فعالان متوجه خواهند شد که کجا می‌توانند فعالیت داشته باشند. یا اینکه جریان‌سازی در یک نقطه متمرکز نباشد و هسته‌های متعدد مقاومت به‌ وجود بیایند که هرکدام بخشی از مجموعه فعال شده اطراف خودشان را جذب و تعدادی را بتوانند در این عرصه فعال کنند.

وی با بیان اینکه جریان مردمی شدن تبلیغ آغاز شده است، ادامه داد: اگر بخواهیم کاری را مباشرتا انجام دهیم اعلام می‌کنیم که تعداد مشخصی سخنران را به مناطق مختلف می‌فرستیم و به همان تعداد مراسم و برنامه هم برگزار می‌کنیم، در این جریان ما باید به تنهایی هزینه و برنامه‌ریزی داشته باشیم، که نهایتاً هزینه سنگینی را ایجاد می‌کند. سؤال اینجاست که ما چندبار می‌توانیم این کار را در طول سال انجام دهیم و آیا این کار صحیح است یا خیر؟

چگونه می‌توان جریان تبلیغ دینی را مردمی اداره کرد

حجت‌الاسلام میرمحمدیان اضافه کرد: سؤال این است که چگونه می‌شود جریان تبلیغ مبانی فرهنگی، دینی و قرآنی را مردمی اداره کرد. البته کمی زمان‌بر است؛ لذا باید آرام آرام زیرساخت‌های این موضوع را آغاز کنیم و شبکه‌ها و ارتباطات آن مشخص شود و به این سمت برویم که بتوانیم این کار سنگین را انجام دهیم.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه نگاه تسهیل‌گرانه در حقیقت به معنی این است که یک فرایند و حرکت اجتماعی را مدیریت کنیم، افزود: مدیریت‌ کردن این حرکت اجتماعی باکار‌های عجله‌ای اتفاق نمی‌افتد؛ موفقیت این کار به این امر بستگی دارد که با دقت و ظرافت آن را پیش ببریم تا مسیر دچار اختلال نشود؛ چرا که اگر در هر جایی از این مسیر، در جایگاه تصدی‌گری قرار بگیریم ممکن است سوءتفاهم به وجود بیاید و انواع و اقسام آفات‌ را نیز با خود به همراه داشته باشد، به همین خاطر است که آرام پیش می‌رود.

سازمان تبلیغات اسلامی مسیر‌های قبلی را طی نکند

حجت‌الاسلام میرمحمدیان تصریح کرد: امروز که در ابتدای دهه پنجم حیات انقلاب اسلامی هستیم، تجربه‌هایی از مدل‌های فعالیت فرهنگی چهار دهه گذشته وجود دارد، اما دغدغه ما این است که سازمان تبلیغات اسلامی نباید مسیر‌های قبلی را طی کند؛ لذا انواع سازماندهی فعالیت‌های فرهنگی وجود دارد، ولی روح حاکم بر این رویکرد، سازماندهی یکپارچه در کل کشور است. اگر این نگاه به مدیریت محلی تبدیل شود به نیاز‌های محلی پاسخ بهتری داده خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ در حوزه مساجد یک راه این است که مانند چند سال گذشته چند هزار روحانی مستقر را مورد حمایت‌های مادی و معنوی مستقیم قرار دهیم، اما در مساجد جدیدی که به مجموعه فعالیت‌هایمان اضافه می‌کنیم، سختی کار این است که به یک مدل پایدار برسیم تا سیستم مسجد به صورت خودگردان اداره شود. یعنی هم امام جماعت و هم فعالیت‌های مسجد خودگردان شود و مسجد بتواند نیازهایش را تأمین کند. در حقیقت یک سیستم بسته کاملاً مستقل انجام شود که این موضوع کار را سخت می‌کند. در این طرح، مسائل محله با موضوع مسجد و امام جماعت مورد بررسی قرار می‌گیرد. در واقع ائمه جماعت مساجد مرجعیت مردم و جوانان در شئون مختلف فرهنگی و مذهبی، مشاوره، انتخاب همسر، مباحث حقوقی، حل دعاوی و حتی حوزه‌های اقتصادی و کارآفرینی خواهند بود.
 
معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد:‌ بر همین اساس ادامه فعالیت سازمان تبلیغات اسلامی به صورت مباشری دیگر محقق نخواهد شد، چون ممکن است اعتبارات و امکانات، پاسخگوی نیاز‌های سازمان تبلیغات اسلامی نباشد، بنابراین مدل مدیریت فعالیت‌های فرهنگی این سازمان باید متناسب با مقتضیات روز و ایده‌های جدید تغییر کند.
انتهای پیام
captcha