14 محور وصیت‌نامه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
کد خبر: 3879202
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲
حجت‌الاسلام نواب تشریح کرد:

14 محور وصیت‌نامه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، چهارده محور وصیت‌نامه سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را در مراسم اربعین این سردار شهید و یاران باوفایش که در محل سازمان حج و زیارت برگزار شد، تشریح کرد.

حجت الاسلام نواب

به گزارش ایکنا؛ محفل انس با قرآن گرامیداشت اربعین سردار شهید حاج قاسم سلیمانی شب گذشته، 26 بهمن‌ماه با حضور اساتید، قاریان و فعالان قرآنی در محل سازمان حج و زیارت برگزار شد.

در این محفل قرآنی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نمایند ولی فقیه در امور حج و زیارت، حسین ذوالفقاری، دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین و جمعی از مدیران مؤسسات قرآنی سراسر کشور حضور داشتند.

در این مراسم که با اجرای حمید مجیدی‌مهر، از مجریان شبکه قرآن و معارف سیما همراه بود، برنامه‌های مختلفی همچون تلاوت سیدمصطفی حسینی، حامد علیزاده و حسین مطرود از قاریان ممتاز و بین‌المللی و اجرای گروه تواشیح بین‌المللی معراج اجرا شد.

همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت طی سخنانی، اظهار کرد: این محفل قرآنی به یاد چهلمین روز عروج سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و یاران شهید ایشان برقرار شده است. مقام معظم رهبری در تاریخ 27 دی‌ماه اینطور فرمودند که به شهید سلیمانی به چشم یک فرد نگاه نکنید، بلکه به چشم یک مکتب، راه و مدرسه درس‌آموز نگاه کنید.

وی ادامه داد: معمولاً کسانی که وصیت‌نامه می‌نویسند، در وصیت‌نامه تمامی ما فی‌الضمیر خود را منعکس می‌کنند، ولی شهید سلیمانی چند وصیت‌نامه دارد. یک وصیت‌نامه که چندی پیش منتشر شد. یک وصیت‌نامه برای خانواده و وصیت‌نامه‌هایی جدا برای تک تک فرزندان خود که با توجه به روحیات ایشان نگاشته شده است.

نواب بیان کرد: محوریت در وصیت‌نامه سردار شهید سلیمانی که منتشر شده و در اختیار عموم قرار گرفت، بر 14 اصل قرار دارد که تمامی آن‌ها الهام گرفته از روایات و دستورات دینی هستند؛ یعنی سردار شهید سلیمانی در طول زندگی خود هر محتوای معنوی که دریافت کرده بود، آن را در وصیت‌نامه خود آورده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: اولین نکته اساسی در وصیت‌نامه سردار، سپاس از همزمانی با اولیا است. امروز خیلی از افراد هستند که می‌گویند ما باید از ایران برویم و اینجا نباشیم، ولی سردار شهید سلیمانی خدا را شکر می‌کند که در زمان امام(ره) و ولایت مقام معظم رهبری زندگی می‌کند که این تفکر از دعای امام حسین(ع) در روز عرفه می‌آید که فرمود «لکِنَّکَ اَخْرَجْتَنى للذی سبق لی من الهدی، الذی له یسرتنی».

نواب با بیان اینکه دومین نکته‌ای که جزء محورهای وصیت‌نامه سردار شهید سلیمانی است، اعتراف به دست خالی است، تصریح کرد: این مسئله نیز برگرفته از دعای امیرالمؤمنین(ع) است که با تمامی بزرگی و عظمتی که نزد خداود متعال داشت، در برابر ذات اقدس الهی اظهار دست خالی بودن می‌کند.

وی با اشاره به محور سوم وصیت‌نامه سردار که عشق به معبود است، بیان کرد: چهارمین محور بیانات شهید، اظهار جا ماندن از دوستان شهید خود است که از خداوند متعال می‌خواهد تا او را نزد دوستان شهیدش ببرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه پنجمین محور بیانات سردار سلیمانی در این وصیت‌نامه حفظ حریم ایران برای حفظ حرم‌های دیگر است، اظهار کرد: اگر حریم ایران حفظ شود، دین خدا حفظ خواهد شد. همچنین، ششمین محور سخنان ایشان وصیت به اطاعت از ولی فقیه است که طبق آن باید کوشید خیمه رهبری آسیب نبیند.

نواب تصریح کرد: هفتمین محور وصیت‌نامه سردار شهید سلیمانی بهره‌گیری از معرفت شهدا است که محور عزت و کرامت هستند. آنچه تا امروز به دست ما رسیده، به برکت خون شهدا بوده است. همچنین، هشتمین محور وصیت‌نامه این سردار شهید توصیه به مردم کرمان در حفظ و حراست ولایت و مکتب است.

وی با بیان اینکه نهمین محور وصیت‌نامه سردار سلیمانی این است که از فرزندان شهدا خواسته تا پیکر ایشان را بلند کنند تا به دست فرزندان شهید تبرک شود، افزود: دهمین محور بیانات ایشان نیز این است که سیاسیون در رقابت‌ها عامل تضعیف نظام نشوند و به خاطر چهار روز کار دنیا و مسئولیتی که می‌خواهند به دست آورند، موجب تضعیف نظام نشوند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت عمل به اصول حقوقی و معنوی نظام اسلامی را یازدهمین محور سخنان سردار سلیمانی در وصیت‌نامه خویش برشمرد و گفت: ایشان در این قسمت مواردی را در رابطه با ولایت فقیه، بکارگیری افراد پاکدست، مقابله با فساد و دوری از تجملات و ... مطرح کرده که باید به شدت بدان توجه کرد.

نواب ادامه داد: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در دوازدهمین محور سخنان خود به دوستان ارتشی و سپاهی خود توصیه می‌کند که شجاعت، موقع‌شناسی، دشمن‌شناسی و اهداف دشمن‌شناسی را سرلوحه کار خود قرار دهند. همچنین، سیزدهمین محور وصیت‌نامه سردار سلیمانی خطاب به مراجع عظام تقلید است که در دفاع از ولایت و رهبری همچون همیشه کوشا باشند.

وی در پایان تصریح کرد: چهاردهمین محور سخنان سردار سلیمانی در وصیت‌نامه خویش طلب عفو و بخشش از همکاران و رزمندگان است. در این وصیت‌نامه جایی وجود ندارد که شهید خود را طلبکار نشان دهد. ایشان بزرگترین کار را در این تاریخ حداقل 500 سال گذشته برای تشیع و اسلام کرده است ولی هرگز هیچ‌گونه اظهار طلبکاری ندارد و همیشه خود را مدیون می‌داند.

انتهای پیام
captcha