تأکید قرآن بر انتخاب مسئولان خبره و متخصص/ دین و اقتصاد پیوند ناگسستنی دارند
کد خبر: 3880200
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۵

تأکید قرآن بر انتخاب مسئولان خبره و متخصص/ دین و اقتصاد پیوند ناگسستنی دارند

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی مزینانی گفت: رشد و تعالی حوزه‌های تصمیم‌گیری در تبادل تجربیات و اصطلاحاً شور و مشورت محقق خواهد شد؛ كما اینكه خدای متعال در قرآن كریم امر به مشورت نموده است تا از فرصت‌سوزی و عقب‌ماندگی، پیشگیری شده و مسیر رشد و تعالی، با سرعت بیشتری طی شود.

هادی مزینانی مشاور ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ناجا

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی مزینانی، مشاور ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ناجا، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره اهمیت مشاركت در انتخابات و آثار اقتصادی آن پرداخت و گفت: وقتی از نظر دینی موضوع رابطه متقابل انتخابات و اقتصاد مطرح می‌شود، در گام نخست باید نگاهی به جایگاه اقتصاد در شریعت داشته باشیم و سپس مسئله انتخابات و تأثیر آن در امور اقتصادی را مورد كنكاش دینی قرار دهیم تا اهمیت شركت در انتخابات نیز از بُعد اقتصادی برایمان ملموس‌تر شود.

توجه قرآن کریم به تأمین مایحتاج همه مخلوقات

وی ادامه داد: خداوند متعال وقتی در قرآن كریم بحث خلقت جنبندگان را مطرح می‌کند، اولین چیزی كه در پی آن بیان می‌كند، موضوع رزق این مخلوقات است از هر جنس و نوعی كه باشند. برای نمونه در سوره مباركه هود آیه ٦ می‌فرماید: «وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَیعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِی كِتَابٍ مُبِینٍ؛ و هیچ جنبنده‏‌اى در زمین نیست مگر اینكه روزیش بر عهده خداست و او قرارگاه و محل مردنش را مى‏‌داند همه اینها در كتابى روشن ثبت است».

 


  • بیشتر بخوانید:

آثار اقتصادی حضور حداکثری پای صندوق‌های رأی

افزایش سطح رفاه با مشارکت حداکثری مردم


حجت‌الاسلام مزینانی یادآور شد: در این آیه شریفه، هم رزق مخلوقات و هم چگونگی تامین آن در سیر تكاملی آنان را تضمین فرموده است كه دلیلی روشن بر تدبیر تمام امور در طول حیات موجودات می‌باشد؛ به این معنا كه تحت هر شرایطی و در هر زمان و مكانی، موضوع تأمین مایحتاج موجودات مورد توجه قرار گرفته و از این بابت، هیچ نكته‌ای از قلم نیفتاده است.

مشاور ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ناجا افزود: در آداب دعا و چگونگی خواستن نیازها نیز به ما آموخته‌اند كه از خدا رزق خود و خانواده‌مان را درخواست كنیم؛ از جمله ادعیه وارده برای ذكر سجده آخر نماز فرموده‌اند اینگونه از خدا بخواهیم كه «یاخَیرَ المَسْؤولینَ وَیاخَیرَ المُعْطینَ ارْزُقْنی وارْزُقْ عیالی مِنْ فَضْلِكَ فإنَّكَ ذو الفَضْلِ العَظیمِ» یعنی در بالاترین حالت معنوی، كه نماز و معراج مومن است، بحث اقتصادی خانواده مطرح می‌شود و اینكه از خدای متعال، مطالبه فضل و وُسعت رزق برای خود و خانواده داشته باشیم.

پیوند معنویت و اقتصاد در دین مبین اسلام

وی تأکید کرد: این امر نشان دهنده آن است كه معنویت و دین ما با حوزه اقتصادی پیوند عمیق و ناگسستنی دارد تا آنجا كه خداوند متعال در آیه ٧٧ سوره مباركه قصص به صراحت می‌فرماید: « وَابْتَغِ فِیمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنْسَ نَصِیبَكَ مِنَ الدُّنْیا وَأَحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیكَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا یحِبُّ الْمُفْسِدِینَ؛ و با آنچه خدایت داده سراى آخرت را بجوى و سهم خود را از دنیا فراموش مكن و همچنانكه خدا به تو نیكى كرده نیكى كن و در زمین فساد مجوى كه خدا فسادگران را دوست نمى‌دارد». خداوند متعال در این آیه بیان می‌دارد که از فرصت زندگی دنیا، برای آخرتت توشه بردار و سهمت از دنیا را فراموش نكن چرا كه اگر دنیایت را با تلاش و كوشش، آباد كنی، در واقع آخرتت را هم آباد كرده‌ای، زیرا انسان توانگر است كه می‌تواند انفاق كند و حقوق الهی را اداء نموده و كارهای خیر و بناهای خیر را بنیان گذاشته و به سرانجام رساند و حق بندگی را تمام و كمال تحقق بخشد.

ضرورت حضور در انتخابات و علاوه بر آن، احساس مسئولیت در انتخاب اصلح و افراد شایسته را باید بارها و بارها به مردم گوشزد کرد تا سعادت دنیا و آخرت خودشان را با سهل انگاری در عدم حضور در انتخابات و یا بی‌توجهی به عدم انتخاب افراد شایسته و لایق و توانمند، به مخاطره نیاندازند

حجت‌الاسلام مزینانی با بیان اینکه باید بتوانیم بهره كافی از زندگی مادی داشته باشیم تا آخرتمان نیز آباد شود اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) فرمودند: «الدنیا مزرعة الآخره». می‌دانیم كه انسان به حسب تنوعِ نیازمندی‌هایی كه در زندگی دارد و ناچار به تأمین آنهاست، و از آنجا كه شخصاً از عهده برآورده ساختن تمام نیازهایش بر نمی‌آید، و به اصطلاح یك موجود اجتماعی است بنابراین نیاز به زندگی اجتماعی دارد. به این معنا كه در یك اجتماع، هر فردی متكفل بخشی از امور در تامین نیازها می‌شود و با داد و ستدهایی كه انجام می‌گیرد، نیازهای متنوع انسان تأمین می‌گردد.

تأکید قرآن کریم بر انتخاب افراد خبره و متخصص

وی ادامه داد: برای سامان‌دهی بهتر در حوزه تأمین خواسته‌ها و توزیع و تقسیم شایسته‌تر كارها و مدیریت امور، قاعدتاً نیاز به ایجاد حوزه‌های تصمیم‌گیری، ملموس می‌شود و رشد و تعالی حوزه‌های تصمیم‌گیری نیز در تبادل اطلاعات و تجربیات و اصطلاحاً شور و مشورت، محقق خواهد شد؛ كما اینكه خدای متعال نیز در قرآن كریم امر به مشورت نموده است تا از فرصت سوزی و عقب ماندگی، پیشگیری شده و مسیر رشد و تعالی، با سرعت بیشتری طی شود.

وی بیان کرد: برای تحقق این امر، نیاز است كه افراد خِبره، عالِم و متخصص، در هر بخشی از امور، متكفل تصمیم‌گیری برای جهت‌دهی كارها و پیشبرد امور به سمت اهداف مورد نظر برای رفاه جامعه باشند و با عنایت به اینكه این افراد باید مورد پذیرش آحاد مردم نیز باشند و به اصطلاح مقبولیت داشته باشند تا تصمیماتشان هم مورد قبول جامعه قرار گیرد، بحث انتخابات مطرح می‌شود.

توجه دین مبین اسلام به تأمین معاش مردم

حجت‌الاسلام مزینانی یادآور شد: تمام این فرآیندهای اجتماعی كه عرض شد با هدف ایجاد رفاه در عرصه‎های مختلف، به ویژه در امور اقتصادی رقم می‌خورد تا مردم به یك زندگی ایده‌آل و رضایت‌بخش دست پیدا كنند. حال تصور کنید اگر نگاه دین در تأمین معاش و خواسته‌های مادی بشر را در كنار هم قرار دهیم اما تصمیم‌گیری‌ها را به افراد نالایق بسپاریم، آیا می‌توانیم به كمال مورد نظر معنوی و اجتماعی برسیم؟

مشاور ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ناجا تأکید کرد: دینی كه به صراحت بیان کرده است «مَن لا معاش له لا معاد له» یعنی کسی که معاش ندارد، معاد هم ندارد و اهمیت اقتصاد را مقدمه سعادت اخروی عنوان کرده است، زمانی كه پیروانش، با سهل انگاری در انتخاب تصمیم‌گیران برای تأمین نیازمندی‌های مردم، جامعه را در بن بست قرار می‌دهند، آیا باید دین را مقصر دانست یا دینداران بی توجه به دستورات دین را؟

حجت‎الاسلام مزینانی در پایان تأکید کرد: اینجاست كه ضرورت حضور در انتخابات و علاوه بر آن، احساس مسئولیت در انتخاب اصلح و افراد شایسته را باید بارها و بارها به مردم گوشزد کرد تا سعادت دنیا و آخرت خودشان را با سهل انگاری در عدم حضور در انتخابات و یا بی‌توجهی به عدم انتخاب افراد شایسته و لایق و توانمند، به مخاطره نیاندازند و زندگی امروز خود و فرادی فرزندانشان را با مشكل مواجه نسازند.

انتهای پیام
captcha