نهی از منکر به معنی مچ‌گیری و بگیر و ببند نیست
کد خبر: 3880773
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹

نهی از منکر به معنی مچ‌گیری و بگیر و ببند نیست

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر هرمزگان گفت: دشمن تلاش کرده  امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را در ذهن مردم به‌گونه‌ای جلوه دهد که به نظر برسد آمرین به معروف دچار مچ‌گیری و بگیروببند هستند، اما این مسئله اصلاً در این فریضه دینی وجود ندارد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسن کریمی، دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر هرمزگان در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر یک فریضه بسیار مهم و از واجبات اجتماعی است که می‌تواند زیربنای همه فعالیت‌های اجتماعی باشد.

وی ادامه داد: اگر مردم به اهمیت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر واقف باشند، قطعاً آن را ترک نمی‌کنند؛ چراکه از فریضه‌هایی است که جنبه‌های اجتماعی آن نسبت به جنبه‌های فردی‌اش بیشتر است. اگر فردی خود را ملزم به امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کند و ببیند افرادی در حال سوءاستفاده از موقعیت خود هستند، قطعاً احساس مسئولیت کرده و تذکر خواهد داد.

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر هرمزگان تصریح کرد: اگر مسئولان احساس کنند مردم بر عملکرد آنان نظارت دارند، یقیناً مسیرهایی که به‌ جاهای خطرناک ختم می‌شود را نمی‌روند، مفاسد اداری و اقتصادی، رشوه، اختلاس‌هایی  که متأسفانه در کشور جا افتاده به دلیل این است که نظارت عمومی را جدی نگرفته‌ایم.

کریمی با اشاره به اینکه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به این معنی است که نسبت به مسائل بی‌تفاوت نباشیم، افزود: اگر مردم وارد صحنه شوند و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را سرلوحه کار خود قرار دهند، بسیاری از مشکلات کشور از بین می‌رود.

وی تصریح کرد: متأسفانه امروز نگاه مردم به امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر منفی است، فکر می‌کنند کار امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر برخورد افراد با ظاهری خاص است، درحالی‌که کار امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر ایجاد حس مطالبه‌گری در مردم است، تا در برابر مسائلی که در جامعه، کشور، محله، محیط کار و ... اتفاق می‌افتد، بی‌تفاوت نباشند.

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر هرمزگان اضافه کرد: دشمن تلاش کرده  امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را در ذهن مردم به‌گونه‌ای جلوه دهد که به نظر برسد آمرین به معروف دچار مچ‌گیری و بگیروببند هستند، اما این مسئله اصلاً در این فریضه دینی وجود ندارد.

کریمی گفت: ما در امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به‌دنبال این نیستیم که دولت یا نیروی انتظامی برای مثال با فردی که حجاب مناسبی ندارد برخورد کند، بلکه اصلاح و هدایت جامعه به سمت خوبی‌ها از سوی خود مردم اتفاق می‌افتد.

امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر یک واجب عقلی است

وی گفت: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر قبل از اینکه یک واجب شرعی باشد، یک واجب عقلی است، عقل می‌گوید دعوت به‌خوبی و جلوگیری از بدی لازم است و باید باشد، فرقی ندارد دولت به سمت فساد برود یا یک فرد به‌سوی مسیری خطرناک حرکت کند، عقل می‌گوید باید جلوی بدی گرفته شود؛ بنابراین امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر عملی از سوی دولت نسبت به مردم نیست بلکه وظیفه‌ای اجتماعی و مردمی است.

ورود نیروی انتظامی به امربه‌معروف نتیجه عکس دارد

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر افزود: متأسفانه در زمینه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر هر جا دولت یا نیروی انتظامی ورود کرده، اوضاع بدتر شده و نتیجه عکس دیده‌ایم؛ چراکه مردم این انتظار را ندار‌ند و مقابله می‌کنند. سعی دشمن هم بر همین است که به مردم القا کند این فریضه عقلی و شرعی، تنها به معنی بگیروببند دختران بدحجاب است. درصورتی‌که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بسیار فراتر از این‌هاست، فریضه‌ای است که در جامعه ایجاد مطالبه‌گری عمومی می‌کند و درنتیجه آن، یک جامعه مطالبه‌گر می‌تواند جلوی خیلی از مفاسد و مشکلات را بگیرد.

کریمی ادامه داد: اگر دانشگاه‌ها مطالبه‌گر باشند می‌توانند دولت را به سمت پیشرفت و رشد حرکت دهند، دانشجوی مطالبه‌گر می‌تواند در مقابل انحرافات و تخلفات مسئولان بایستد. باید بررسی کرد که چرا این اختلاس‌ها  و فسادهای اقتصادی و اخلاقی در کشور از پایین‌ترین درجات تا وزارتخانه‌ها اتفاق می‌افتد، اگر مردم نسبت به مفاسد بی‌تفاوت نباشند، این اتفاقات نمی‌افتد و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به همین معنی است.

خبرنگار مطالبه‌گر، یک آمربه‌معروف است

وی با تأکید بر اینکه خبرنگار مطالبه‌گر، یک آمربه‌معروف و ناهی‌ازمنکر است، اظهار کرد: وظیفه ما حمایت از افرادی است که می‌خواهند آمربه‌معروف و ناهی‌ازمنکر باشند و مطالبه‌گری کنند، اگر درجایی موانعی برای این افراد ایجاد شود ستاد باید از آنان حمایت کند و قانون نیز این اجازه را به ما داده که از افراد مطالبه‌گر حمایت کنیم. ازاین‌رو اگر خبرنگاری به دلیل مطالبه‌گری تحت‌فشار قرار بگیرد، تحت حمایت ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خواهد بود. خبرنگاران مطالبه‌گر می‌توانند بازوی محکمی برای ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر باشند.

انتهای پیام
captcha