تقسیم وظایف لازمه عمق‌بخشی به مفاهیم قرآنی در جامعه است
کد خبر: 3881318
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۰
سیدمحسن موسوی‌بلده:

تقسیم وظایف لازمه عمق‌بخشی به مفاهیم قرآنی در جامعه است

پیشکسوت قرآنی کشور تأکید کرد: تقسیم وظایف در حوزه قرآن باید به خوبی صورت پذیرد و افراد در حوزه تخصصی خود وارد عمل شوند تا عمق‌بخشی به مفاهیم و مبانی قرآن در جامعه به درستی انجام گیرد.

سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، تبیین عمق‌بخشی به مبانی قرآن را مورد تأکید قرار داد و گفت: تقسیم انجام وظایف در حوزه قرآن باید به خوبی صورت پذیرد و افراد در حوزه تخصصی خود وارد عمل شوند.

وی با بیان اینکه تلاوت بخشی از قرآن است، گفت: آیا ما معلمان قرآن که کارمان تعلیم قرائت و فنون قرائت است باید در کنار این کار رسالت تفسیر را برعهده داشته باشیم و در کنار قرائت، تفسیر را به قاریان آموزش دهیم؟

موسوی‌بلده معلمان فن قرائت را به خط‌شکن توصیف کرد و افزود: رزمندگان در دل شب به دشمن می‌زنند و خط‌شکنی و معبری را باز می‌کنند، اما از فردای آن روز وظیفه نگهداری و حفاظت برعهده دیگر عوامل است. معلمان و قاریان قرآن خط شیطان موجود در قلوب نوجوانان را شکسته و از شکست همین خط در دل مخاطب جای خواهند گرفت.

این پیشکسوت قرآن تثبیت مفاهیم قرآن را وظیفه روحانیت و اهل علم دانست و اظهار کرد: اگر هریک از ما به رسالت خطیر خود در حوزه قرآن به خوبی عمل کنیم، قطعاً شاهد تحولات بسیار گسترده خواهیم بود. قاریان قرآن و معلمان فعال در این حوزه آیات را هنرمندانه به کودکان و نوجوانان آموزش می‌دهند.

وی لزوم در کنار هم بودن اساتید قرآن در حوزه‌های مختلف نظیر قرائت و تفسیر را مورد تأکید قرار داد و گفت: تفسیر قرآن خشک است و دانش‌آموزان به خوبی جذب نمی‌شوند. تفسیر خشک با استفاده از هنر قاریان می‌تواند  شیرین شود. اساتید حوزه علمیه و اهل علم خط را از ما بگیرند و با هنر خود مفاهیم این مصحف شریف را آموزش دهند.

مؤلف کتاب حلیةالقرآن ادامه داد: در حد توان خودمان خدماتی را در حوزه تفسیر قرآن انجام می‌دهیم و حتی وظیفه معرفت‌افزایی و عمق‌بخشی به مفاهیم الهی را برعهده داریم. معلمان زمینه جذب دل‌ها را فراهم کنند و پس از آن دیگران با تخصص خود در رشته‌های دیگر می‌توانند وارد عمل شوند.

موسوی‌بلده از مسابقات قرآن به عنوان ابزاری مهم برای تفهیم معانی قرآن یاد کرد و افزود: می‌توان به بهانه لحن زیبا معانی و مفاهیم را به محصلان انتقال داد. مثلاً از دانش‌آموزان قرائت معنامحور را طلب کرد و از بین قاریانی که با لحن خود معنی آیات را به بهترین شکل منتقل می‌کنند جوایزی اهدا کرد. این روش گزینه‌ خوبی است تا دانش‌آموزان معنا را به نحو احسن آموزش ببینند.

وی با اشاره به اینکه بیان سخنان مستقیم و تلخ بازخورد لازم را ندارد، بر ضرورت ورود جدی هنر در حوزه قرآن تأکید کرد و افزود: مخاطب در برخورد مستقیم از خود مقاومت نشان داده و برایش جالب نیست. در این زمان نوبت به هنر می‌رسد تا در قالبی دلپذیر(هنر) نمایش، سخنرانی‌های زیبا، داستان‌سرایی، شعر و ... مبانی قرآنی را به مخاطبان تزریق کند.

این پیشکسوت قرآن ائمه(ع) را هنرمندان واقعی تبیین مبانی الهی در زمینه‌های مختلف بیان کرد و گفت: ما معلمان و قاریان قرآن شربتی هستیم که باید در داروی تلخ تفسیر ریخته شویم تا به جذب هرچه بیشتر مخاطبان منتج شود که لازمه این کار کنار هم بودن همه متخصصان قرآنی در بخش‌های مختلف است.

انتهای پیام
captcha