نگاه قرآن به سلامت، پیشگیری است / اهمیت ارتقای سلامت معنوی در تقویت ایمنی بدن
کد خبر: 3881904
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
حجت‌الاسلام واشیان:

نگاه قرآن به سلامت، پیشگیری است / اهمیت ارتقای سلامت معنوی در تقویت ایمنی بدن

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اهمیت ارتقای سلامت معنوی و کاهش استرس در برابر بیماری کرونا، نگاه قرآن برای مدیریت سلامت را پیشگیرانه دانست.

نگاه قرآن به مدیریت بحران شیوع بیماری، پیشگیری است/ اهمیت اراقای سلامت معنوی در تقویت ایمنی بدن در برابر کروناحجت‌الاسلام عباسعلی واشیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به شیوع کرونا و اهمیت حفظ آرامش و اتخاذ راه‌های پیشگیری و توجه به مراقبت معنوی از خود و دیگران، اظهار کرد: در مواردی مانند جنگ، حوادث یا بیماری‌های همه‌گیر، حضور بخش‌های دینی برای ارتقای سلامت معنوی، کمک به مدیریت بهتر بحران می‌کند. این موارد جزئی از فرایند‌های مراقبت معنوی است که در بسیاری از کشور‌ها در مورد آن مطالعات بسیاری انجام شده است.

واشیان بیان کرد: مهمترین بحثی که وجود دارد، این است که در این موقعیت به جای نگاه تهدیدی محض، وضعیت موجود را به منزله فرصت ببینیم؛ برای مثال شاید قبلاً توجه کمتری به سلامت خود داشته‌ایم، اما شیوع این بیماری می‌تواند موجب شود، بیشتر به سلامت خود توجه کنیم، چرا که سلامت یک نعمت است.

وی با بیان اینکه ارتباط مخلوق و خالق به فرد آرامش می‌دهد، گفت: با توجه به آخرین بررسی‌های موجود، کرونا بیشتر به افرادی آسیب می‌زند که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، استرس داشته و مدام در اضطراب هستند. چنانچه بخواهیم سیستم ایمنی را قوی‌تر کنیم، باید علت‌های زمینه‌ای ضعف را از بین ببریم که از جمله آن‌ها استرس و اضطراب است. مطمئنا راز و نیاز با خالق، ضمن ایجاد آرامش، استرس‌ را از بین می‌برد. در آیه 28 سوره مبارکه رعد نیز به صراحت بر این موضوع تأکید و بیان شده است: «الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ همان كسانى كه ايمان آورده‏‌اند و دل‌هايشان به ياد خدا آرام مى‏‌گيرد، آگاه باش كه با ياد خدا دل‌ها آرامش مى‏‌يابد».

این پژوهشگر سلامت و دین ادامه داد: باید به خود بگوییم این بیماری مانند بیماری‌های دیگر اتفاق می‌افتد، بیماری‌هایی که چه بسا سخت‌تر بوده و استرس آن‌ها نیز بیشتر بوده است، اما این استرس را مدیریت کرده و بهبود پیدا کرده‌ایم. مطمئناً استرس به روند بهبود بیماری نه تنها کمکی نکرده، بلکه بیماری را شدت می‌بخشد.

واشیان بیان کرد: از زمان شیوع این ویروس آنقدر که افراد سالم استرس دارند، افراد بیمار استرس ندارند، بهترین راه پیشگیری داشتن آرامش، روحیه و توجه به بهداشت فردی است.

وی در پایان تأکید کرد: نگاه قرآن به سلامت، پیشگیری است و تنها چیزی که می‌تواند ما را از این بحران خارج کند، نگاه پیشگیرانه است. روش‌های آن نیز بسیار ساده، کم هزینه از نظر زمانی و اقتصادی است.
انتهای پیام
captcha