به گزارش خبرنگار ایکنا، کتاب «سطحینگری» نوشته علی شالچیان ناظر، پژوهشگر مطالعات عرفانی، نقدی بر برخی روشها و نگرشهای سطحینگرهاست که به ۱۱۷ موضوع مهم معنوی پرداخته است که بسیاری از نویسندگان در آن موضوعات از روی تعصب، یا غفلت و بر اساس پیشداوری خطا کردهاند.
در نگارش این اثر به ۲۱۵ منبع و کتاب مرجع استناد شده و برخی از پرسشهایی که این کتاب به آنها پاسخ میدهد از این قرار است: آیا دخالت در کار خداوند و خلقت خداوند و هستی کاری مطلقاً ناروا است، آیا چیزی در این جهان هست که مطلق باشد و محدودیت نداشته باشد، آیا امکان دارد خداوند کاری را در جهان، بدون هرگونه اسبابی انجام دهد، آیا باید کوشید همه افراد دیدگاهها و نگرشهای کاملاً یکسانی پیدا کنند؟ آیا اشیا تأثیرات ذاتی دارند و شک کردن به طور کلی امری نامطلوب و ناپسند است، آیا قیامت معنایی واحد و مصداقی واحد دارد و هدف از خلقت همگان (حکمت وجود همگان) یکسان است؟
در بخشی از این کتاب آمده است: افراد سطحینگر براساس سطحینگری گمان میکنند که شک کردن به طور کلی مذموم و ناپسند است و انسان به هر وسیله و از هر طریق باید بکوشد که شک را از خود دور کند، اما اهل معرفت معتقدند که شک به طور کلی و به صورت مطلق بد نیست. افراد ژرفنگر بر این باورند که شک قابلیت دارد که ابزار شایستهای برای پرده برداشتن از امور خرافی و برای عمق بخشیدن به اندیشههایی سطحی باشد. به بیان روشنتر، گاهی شک منشأ الهی دارد، یعنی گاهی شک جرقهای ملکوتی است که سبب بیدار شدن آدمی از خوب غفلت و سبب بیرون آمدن او از دایره جهالت و خرافه میشود.
نویسنده معتقد است؛ انسان خردمند همواره باید اولویتسنجی کند و مطابق اولویتسنجی رفتار کند. در روایتی از امام علی(ع) نقل شده است که فرمودند: عاقل آن کسی نیست که فقط خوبی را از بدی بشناسد و تشخیص دهد؛ بلکه عاقل آن کسی است که وقتی در میان دو شر قرار گرفت و راه گریزی نبود آن شری را که بهتر است (شرش کمتر است) تشخیص دهد. (بحارالأنوار، ج ۷۵، ص ۶). این کلام امام علی(ع) دلالت بر این نکته دارد که ما در مواردی بین دو راهی قرار میگیریم که یکی بد است و یکی بدتر است و راه دیگری وجود ندارد و انسان خردمند در چنین مواردی بد را از بدتر که کمزیانتر است، تشخیص میدهد؛ و ترجیح بد بر بدتر در واقع پیمودن راه خیر محسوب میشود.
این اثر در ۳۱۵ صفحه و با بهای ۵۵ هزار تومان به همت انتشارات «سلوک ما» روانه بازار نشر شده است.
پیش از این، از همین پژوهشگر، ترجمه تحقیقی فصوصالحکم اثر ابن عربی و «سلوک ما» پاسخ به اشکالات مخالفان عرفان به زیور طبع آراسته شده است.
انتهای پیام