جلد اول و دوم تفسیر «همگام با وحی» ترجمه می‌شود
کد خبر: 3882575
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷

جلد اول و دوم تفسیر «همگام با وحی» ترجمه می‌شود

جلد اول و دوم تفسیر «همگام با وحی» به زبان‌های عربی و انگلیسی ترجمه و در قالب نرم‌افزار اینترنتی و رایانه‌ای به علاقه‌مندان ارائه خواهد شد.

ارسالی// جلد اول و دوم تفسیر «همگام با وحی» ترجمه می‌شود / ارائه نرم‌افزاری و اینترنتی تفسیر در سال 99حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سلطانی، مدیرگروه تفسیر تنزیلی مؤسسه تمهید، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: بحمدالله فعالیت‌های علمی گروه علمی تفسیر تنزیلی با وجود وضعیت کنونی در کشور در حال انجام است. همکاران علمی نویسنده تفسیر تنزیلی همگام با وحی(استاد بهجت‌پور) در فیش‌برداری سوره‌ها به جلد نهم رسیده‌‌اند و فیش‌برداری سوره‌ها تا سوره نوح (71 نزول) پایان یافته است.
 
سلطانی با بیان اینکه امیدوارم تا نیمه اول سال آینده کار فیش‌برداری تا سوره مؤمنون (سوره74 به ترتیب نزول) آماده ارائه به استاد بهجت‌پور شود، تصریح کرد: فیش‌برداری سوره ابراهیم (72 نزول) و مومنون (74 نزول) شروع شده است و فیش‌برداری سوره انبیاء (73 تزول) در حال اتمام و تا عید نوروز 99 آماده ارائه خواهد بود.
 
مدیر گروه تفسیر تنزیلی مؤسسه تمهید با بیان اینکه ان‌شاءالله با برنامه‌ریزی انجام شده پیش‌بینی می‌شود که کار سوره‌های مکی که 86 سوره از سوره‌های قرآن را دربرمی‌گیرد، در ده جلد انجام شود اظهار کرد: درباره ویراست جدید جلد اول و دوم تفسیر همگام با وحی، با توجه به اینکه این راه، راهی نو در نگاه به قرآن آن هم با نگاه تفسیر تحولی استاد بهجت‌پور است، لذا تصمیم گروه بر این شد تا با سرعتی مناسب، این نوآوری‌ها به جامعه علمی عرضه شود.
 
وی ادامه داد: از آنجا که در طول حدود 8 سال گذشته، هم منهج استاد بهجت‌پور در تفسیرنگاری به خصوص از جلد 4 تا 6 نظم و پیشرفت ویژه‌ای داشت(که در تفسیرنگاری شیعه جای بررسی دارد) و هم روش جدیدی در سیر نزول به دست آمده که در سوره‌های ابتدایی نزول منتقل نشده بود؛ لذا تصمیم گروه بر این شد تا با سرعتی مناسب، این نوآوری‌ها عرضه شود.

ارائه به مخاطبان بین‌المللی

وی تصریح کرد: در این راستا استاد بهجت‌پور مبادرت به ویراست جدید جلد اول و دوم گرفتند که در صورت ترجمه این اثر به عربی و انگلیسی، ان‌شاءالله مخاطبان بین‌المللی این تفسیر، نگاه زیبای یک مفسر شیعی را به خوبی ببینند و با عظمت قرآن بیشتر آشنا شوند. در این مسیر بحمدالله جلد اول، روزهای آخر ویراستاری ادبی را طی می‌کند و انشاء الله تا نیمه اسفند این مرحله از کار هم تمام  و آماده‌ چاپ خواهد شد.
 
سلطانی بیان کرد: این جلد که شامل سوره‌های علق (مکی 1) تا عبس (مکی 24) است؛ به بررسی گام‌های تحول در 24 سوره ابتدای نزول می‌پردازد و خواننده، تغییر و تحولی را که پیامبر اسلام به مدد این کتاب الهی و نزول تدریجی‌اش در جامعه معاصر نزول انجام دادند روشنتر از قبل درک می‌کند. در این ویراست سعی شده است که در جداول ترتیب نزول سوره‌ها و روایات اختلافی، نظر دقیق معرفی شود و داوری بین جداول نیز بیش از قبل و روشن‌تر از قبل صورت گیرد. جلد دوم هم که شامل سوره‌های قدر (25 نزول) تا سوره اعراف (39 نزول) است، به میانه راه رسیده است و استاد بهجت‌پور تا سوره مرسلات را در ویراست جدید اصلاح و تکمیل کرده است. امیدوارم کارهای نگارش مجدد و کارهای تکمیلی این جلد نیز در شش ماهه اول سال 99 تا زمان چاپ صورت گیرد و انشاء الله در نیمه دوم سال آینده شاهد چاپ این دو جلد با هم باشیم.

ارائه نرم‌افزاری و اینترنتی تفسیر

مدیرگروه تفسیر تنزیلی مؤسسه تمهید ابراز کرد: به اطلاع علاقه‌مندان به تفسیر همگام با وحی می‌رساند که برای دسترسی ارزان‌تر و آسان‌تر به این تفسیر با رایزنی‌های صورت گرفته با مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور، این اثر به نرم‌افزار قابل استفاده بر روی سیستم‌های کامپیوتری و اینترنتی تبدیل خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه نرم‌افزار همگام با وحی تا نوروز 99 به علاقه‌مندان عرضه و در نمایشگاه کتاب سال آینده هم قابل عرضه به دوستداران قرآن با هزینه‌ای اندک خواهد بود، اظهار کرد: نگارش جلد هفتم تفسیر همگام با وحی از دیگر کارهای علمی استاد بهجت‌پور در سال آینده است و امیدوارم در هر سال استاد بتوانند یک جلد را به جامعه علمی عرضه کنند.
انتهای پیام
captcha