منظور از تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، حفظ عمومی است نه مسابقه‌ای
کد خبر: 3883019
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸

منظور از تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، حفظ عمومی است نه مسابقه‌ای

مدرس و پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه منظور رهبر معظم انقلاب از تربیت 10 میلیون حافظ، حفظ عمومی قرآن است، بر ضرورت تعریف مسئله حفظ آیات الهی از منظر قرآن کریم تأکید کرد.

سیدمهدی سیف، مدرس و پیشکسوت قرآنی کشور شب گذشته، 12 اسفندماه در گفت‌و‌گویی تلفنی با برنامه زنده «مصباح» شبکه قرآن و معارف سیما درباره وضعیت حفظ قرآن در کشور و برنامه‌های ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم اظهار کرد: به عنوان یک معلم کوچک عرض می‌کنم که اولا خواسته رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با تربیت 10 میلیون حافظ قرآن درک نشده است. ثانیا افرادی که در این زمینه تصمیم‌گیر بودند، مقداری قیاس به نفس کردند؛ چراکه تصمیم‌گیران عمدتاً اساتید حفظ مسابقاتی بودند و نه حفظ عمومی.

وی ادامه داد: وقتی که رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند «10 میلیون حافظ»، معلوم است که منظور ایشان حفظ قهرمانی و حفظ مسابقاتی نیست. 10 میلیون یعنی عموم مردم و جامعه و ما باید حفظ را طوری تعریف کنیم که با حفظ عمومی همخوانی داشته باشد.

سیف افزود: مشکل دیگر مدیران اجرایی ما هستند؛ چراکه ایشان نیز به طور دقیق، علمی و کارشناسی وارد ماجرا نمی‌شوند و چون درک شفاف و خوبی از قضیه ندارند، معلوم است که ترتیب اثر جدی نیز در این رابطه نخواهند داد. پس در این رابطه دو مشکل وجود دارد، اول کارشناسان حفظ که در این زمینه نظر می‌دهند و دوم مدیران اجرایی که قرار است ترتیب اثر دهند و مسائل را اجرایی کنند.

پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه بنابر این باید حفظ را از منظر قرآن تعریف کنیم، اظهار کرد: قرآن کریم می‌خواهد که آیات در سینه‌های مردم مسلمان حضور داشته باشد، چون محل قرآن، سینه‌ها و قلب‌ها است. «نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ عَلَى قَلْبِكَ»، یعنی محل نزول و استقرار قرآن قلب شریف پیامبر اکرم(ص) است و نیز «بَلْ هُوَ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ» یعنی آیات روشن در سینه‌های اهل علم جای دارد که در وهله اول، معصومین(ع) هستند.

این مدرس قرآن کریم ادامه داد: به هر حال محل قرآن، سینه و قلب است تا آیات قرآن در تعامل با هم و در زندگی ما حضور داشته باشد. قرآن کریم چندین باز تذکر می‌دهد که قرآن وقتی در سینه حضور داشته باشد، انسان رفتار خود را در لحظه به لحظه زندگی خود به آیات قرآن کریم ارجاع می‌دهد و قرآن در زندگی او حضور پیدا خواهد کرد.

سیف با بیان اینکه قرآن به ما تعلیم داده است که «أَفَلَمْ يَدَّبَّرُوا الْقَوْلَ»، تصریح کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی از تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور سخن می‌گویند، این سخن باید متناسب با حفظ عمومی جامعه تعریف شده و سازوکار آن نیز طراحی شود. عزیزان باید این را دقت داشته باشند تا صورت مسئله روشن شود و یک برنامه کامل ریخته شود تا بتوانیم به صورت هدفمند به سمت هدف مورد نظر و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه حرکت کنیم.

انتهای پیام
captcha