تلاش کنگره آمریکا برای لغو محرمانه بودن پرونده قتل خاشقچی
کد خبر: 3883188
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴

تلاش کنگره آمریکا برای لغو محرمانه بودن پرونده قتل خاشقچی

اعضای کنگره آمریکا تلاش می‌کنند محرمانه بودن گزارش سازمان اطلاعات آمریکا درباره قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، را لغو کنند.  

به گزارش ایکنا به نقل از «روسیا الیوم»، اعضای کنگره آمریکا، روز گذشته، 13 اسفندماه، با اعلام اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، با هدف حمایت از عربستان سعودی، از انتشار گزارش قتل جمال خاشقچی جلوگیری کرده است، تصمیم گرفتند که این گزارش را از حالت محرمانه خارج کنند.
 
«ران وایدن»‌، سناتور دموکرات آمریکا، گفت: با استناد به قانون صادرشده در سال 1976 که اختیاراتی به کمیسیون اطلاعات کنگره داده است، می‌توانیم قید «محرمانه» را از روی این گزارش برداریم.
 
وایدن گفت: محرمانه بودن این گزارش، سرپوش گذاشتن بر این جنایت است و این اقدام وحشیانه چنین پیامی را به جهان مخابره می‌کند که قتل روزنامه‌نگاران عملاً مجاز است.
 
اگر کمیسیون اطلاعات کنگره آمریکا به افشای این گزارش رأی دهد، ترامپ 5 روز فرصت خواهد داشت تا اعتراض خود را کتبی اعلام کند و پس از آن کنگره که دارای اکثریت جمهوری‌خواه است می‌تواند به این تصمیم رأی دهد.
 
کنگره آمریکا سال گذشته از مدیر سازمان ملی اطلاعات آمریکا خواسته بود تا کسی که دستور قتل خاشقچی را در اکتبر 2018 صادر کرده بود معرفی کند. اما مدیر این سازمان از این کار سر باز زده و گفته بود که این مسئله به منظور جلوگیری از اخلال در امنیت ملی کشور باید محرمانه باقی بماند.
انتهای پیام
captcha