نگاه روزآمد و جهانی‌اندیش مرحوم خسروشاهی؛ الگوی امروز حوزه‌های علمیه
کد خبر: 3883256
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۳
رئیس مؤسسه نهج‌البلاغه:

نگاه روزآمد و جهانی‌اندیش مرحوم خسروشاهی؛ الگوی امروز حوزه‌های علمیه

رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه با اشاره به روزآمدی مرحوم خسروشاهی در مسائل جهان اسلام، گفت: امروز که دنیا دهکده جهانی شده و تهاجم زیادی هم از سوی دشمنان به شیعه انجام می‌شود، ضروری است که حوزه و روحانیت همانند مرحوم خسروشاهی نگاه جهانی و بین‌المللی داشته باشند و تحولات و شبهات روز را رصد کنند.

رئیس موسسه نهج‌البلاغه گفت:آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور، رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه، در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن تسلیت درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خسروشاهی، استاد و محقق برجسته حوزه علمیه، گفت: سابقه 60 سال دوستی، آشنایی، همراهی، همفکری و رفاقت با آن مرحوم را دارم. ایشان از همان ابتدا عنصری فرهنگی و شخصیتی به‌روز بود.

روزآمدی در مسائل جهان اسلام

وی با بیان اینکه مطالعات و آثار علمی ایشان متناسب با نیاز روز بود، افزود: خیلی از افراد اهل تحقیق هستند، ولی به تعبیر جلال آل احمد تنها نبش قبر می‌کنند، ولی ایشان به‌روز بود و با زبان‌های زنده دنیا حقایق تاریخی و معارف اسلامی را بیان می‌کرد.


بیشتر بخوانید:


رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه تصریح کرد: ایشان حوادث سیاسی، نظامی و علمی ایران و نقاط برجسته جهان را مورد بررسی و تحقیق قرار می‌داد و ارتباط زیادی با اقصی نقاط عالم داشت و نشریات و مجلات و مقالات زیادی برای او ارسال می‌شد و ایشان با گزینش مطالب، آن‌ها را منتشر و یا ترجمه می‌کرد.

همراهی با دانشجویان قبل و بعد از انقلاب

دین‌پرور با بیان اینکه ترجمه و تألیف آثار متعدد از جمله برکات علمی ایشان است، تصریح کرد: وی واقعاً فردی متعهد و معتقد به وحدت اسلامی و جهان اسلام بود و بعینه شاهد تلاش ایشان در این عرصه بودیم. همچنین در مورد فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی دانشجویان کشور در قبل و در آستانه انقلاب حساس بود و دانشجویان خدمت ایشان می‌رسیدند.

استاد حوزه علمیه افزود: به خاطر دارم که در هنگام وفات آیت‌الله بروجردی و مراسم چهلم آن مرد بزرگ، ایشان میدان‌دار بود؛ همچنین در مدرسه دین و دانش فعالیت داشت و در مراسم چهلم مردم اجتماع کردند. در مسائل مختلف نیز صبور و خوش‌فکر بود. مرحوم خسروشاهی از بنیانگذاران مدرسه در راه حق و مجلاتی بود که منتشر می‌شد؛ مقالات متعددی نوشتند که هنوز هم آثار و برکات آن را شاهدیم و امیدواریم که بعد از وفات ایشان، این برکات و آثار از سوی فرزندشان هم نشر و گسترش بیابد.

الگویی برای طلاب جوان در رصد تحولات 

دین‌پرور با بیان اینکه ایشان آثار زیادی نوشته و دو مرکز علمی هم در قم تأسیس کردند، اظهار کرد: ایشان عمدتاً در عرصه سیاسی، اجتماعی و تاریخ فعالیت داشت، ولی از مباحث قرآنی به خصوص مطالب تفسیری علامه طباطبایی دور نبود و با گزینش آثار بزرگان، آن را در اختیار نسل جوان قرار می‌داد.

رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه اضافه کرد: طلاب جوان که مشغول کسب علوم مختلف فقه و فلسفه و اخلاق و ... هستند، نباید از مسائل سیاسی و اجتماعی دنیا و ایران بی‌خبر باشند و از ایشان تأسی کنند؛ بدانند که چه اتفاقات علمی در کشور و جهان رخ می‌دهد و چه شبهات و سؤالاتی در مورد مبانی اعتقادی و کلامی شیعه مطرح می‌شود و به آن پاسخ دهند. امروز که دنیا دهکده جهانی شده و تهاجم زیادی هم از سوی دشمنان به شیعه می‌شود، روحانیت باید نگاه جهانی و بین‌المللی داشته باشند و صرفاً خود را مشغول دروس حوزوی نکنند.

توجه به نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه

رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه با اشاره به بحث امنیت از نگاه امام علی(ع) که این روزها با شیوع کرونا ارزش و اهمیت بیشتری یافته است، افزود: براساس روایات، صحت و امنیت دو نعمت مجهول هستند که وقتی از دست انسان برود یا به خطر بیفتند ارزش و اهمیت آن‌ها معلوم خواهد شد. امام علی(ع) در  چند فراز از نهج‌البلاغه در این باره سخنانی دارند؛ از جمله فرموده‌اند که وقتی هوا سرد می‌شود، انسان باید مراقب جسم خود باشد تا مبتلا به بیماری نشود و وقتی هوا با بهار تلطیف می‌شود، از آن استفاده کند.

دین‌پرور در پایان تصریح کرد: توجه به صحیفه سجادیه هم بسیار مهم است و همان‌طور که رهبری فرمودند، خواندن ادعیه به ویژه دعای هفتم بسیار راهگشاست و در شرایط شیوع بیماری علاوه بر رعایت بهداشت و سلامت جامعه، باید به آن اهتمام ورزیم تا مشکل برطرف شود.

انتهای پیام
captcha