قانون جدید شهروندی؛ دستاویزی برای اسلام‌هراسی در هند
کد خبر: 3883668
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن بیان کرد:

قانون جدید شهروندی؛ دستاویزی برای اسلام‌هراسی در هند

سابقه اقدامات اسلام‌ستیزانه و خشونت‌بار «نارندرا مودی»، نخست‌وزیر فعلی هند، علیه مسلمانان این کشور به سال‌ها قبل و زمانی که وی سروزیر ایالت گجرات بود برمی‌گردد. لغو خودمختاری کشمیر، تصویب قوانین تبعیض‌آمیز جدید و خشونت‌های غیرانسانی علیه مسلمانان هند، ادامه رویکرد سابقه‌دار حزب ملی‌گرای بهاراتیا جاناتا به رهبری مودی است.

قانون جدید شهروندی، تازه‌ترین اقدام تبعیض‌آمیز دولت مودی علیه مسلمانان هند است. طبق این قانون اگر بودائیان، سیک‌ها، جین‌ها، پارسیان، هندوها و مسیحیان اهل سه کشور پاکستان، بنگلادش و افغانستان ثابت کنند که 6 سال پیش با فرار از فشارهای مذهبی در کشورشان به هند پناه برده‌اند، می‌توانند حق شهروندی بگیرند؛ در حالی که مهاجران مسلمان از کسب تابعیت هند محروم هستند.
 
در یک ماه اخیر در اعتراض به این قانون تبعیض‌آمیز، تظاهرات مسالمت‌آمیزی از سوی مسلمانان و گروه‌های حامی حقوق بشر در هند برپا شد که به دست هندوهای افراطی به خشونت کشیده شد. کشته و مجروح کردن ده‌ها مسلمان و به آتش کشیده شدن دست‌کم 10 مسجد و مکان مقدس مسلمانان در هند از  اقدامات ضد‌بشری و اسلام‌ستیزانه هندوهای افراطی در روزهای اخیر بوده است. به گفته شاهدان عینی، پلیس و نیروهای امنیتی این کشور در مقابل این خشونت‌ها نه تنها نظاره‌گر هستند، بلکه از اقدامات مرگبار هندوهای افراطی علیه مسلمانان حمایت می‌کنند.
 
«مسعود شجره»، رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن، در گفت‌و‌گو با ایکنا، درباره این قانون گفت: متأسفانه در ماه‌های گذشته شاهد بودیم که عده‌ای افراطی در هند توانسته‌اند قوانین تبعیض‌آمیزی را تصویب کنند که در تاریخ این کشور بی‌سابقه بوده است.

تبدیل مسلمانان به شهروند درجه دوم
 
شجره در این باره افزود: در ابتدا برنامه‌هایی برای از بین بردن تاریخچه کشمیر انجام شد که واقعاً فاجعه‌بار است و پس از آن، قانون جدید شهروندی تصویب شده که بر اساس آن، اتباع مهاجر سه کشور همسایه هند، در صورتی که مسلمان نباشند می‌توانند شهروندی این کشور را به دست بیاورند. این قانونی است که قصد آن کاهش جمعیت مسلمانان و تبدیل آنها به شهروند درجه دوم است.
 
شجره ادامه داد: استدلال هند این است که می‌خواهد به پیروان ادیانی که در کشور خود تحت فشارند کمک کند، در حالی که مسلمانان در تمام دنیا مانند میانمار و دیگر کشورها تحت ظلم و ستم‌اند. دولت هند قصد دارد شرایطی را به وجود آورد که ارزش شهروندان غیرمسلمان کشورهای اطراف هند از مسلمانان هند بیشتر باشد.
 
رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی تأکید کرد: نگرانی اصلی این است که دولت هند بخواهد شهروندی میلیون‌ها مسلمانی را که پدران آنها چند صد سال در این کشور زندگی کرده‌اند، به‌ کلی منکر شود و این یک مسئله جدی و تبعیض‌آمیز است.
 
وی در ادامه گفت: این قانون تبدیل به دستاویزی برای حمله به مسلمانان و سلب حقوق آنها شده است. حتی در موقعی که ترامپ وارد هند شد، عده‌ای از هندوهای افراطی به مسلمانان و مساجد و مغازه‌های آنها حمله کردند و تعداد زیادی از افراد بی‌گناه را کشتند و زخمی کردند. آنها نشانه‌های اسلامی را از مناره‌های مساجد کندند و به‌ جای آن پرچم هندوها را گذاشتند.
 
خشونت‌های برنامه‌ریزی شده
 
شجره افزود: عامل اصلی این حمله‌ها و تنفرپراکنی، گروهی از هندوهای افراطی‌ طرفدار حزب حاکم‌اند و این حملات برنامه‌ریزی شده است. اولین نمونه‌ آن در گجرات بود، زمانی که نخست‌وزیر فعلی در سال 2002 سروزیر این ایالت بود. در آن زمان عده‌ای از هندوهای افراطی را تشویق کردند که به مسلمانان حمله کنند و کشتار عظیمی در آنجا رخ داد و بین هزار تا دو هزار مسلمان کشته شدند.
 
 
قانون جدید شهروندی، دستاویزی برای اسلام‌هراسی در هند

وی ابراز کرد: همه سازمان‌های بین‌المللی، مودی را عامل این جنایت می‌دانستند اما دادگاه این کشور تحت فشار گروه‌های افراطی او را از اتهامات تبرئه کرد. هندوها برای انجام این حملات کاملاً آموزش‌های نظامی دیده‌اند و در کشمیر و جاهای دیگر از آنها علیه مسلمانان استفاده شده است. شعارهای آنها مانند هندوستان برای هندوهاست و بقیه باید از این کشور بروند، بسیار نگران‌کننده است، درحالی‌که بیشترین اقلیت مسلمان جهان در هند زندگی می‌کنند.
 
خاموشی تریبون کشورهای اسلامی
 
رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی افزود: متأسفانه کشورهای اسلامی همچون دیگر موارد پایمال شدن حقوق مسلمانان در سطح جهان، نسبت به موضوع مسلمانان هند هم واکنش مناسبی نداشتند. شورای همکاری اسلامی(OIC) که در اصل برای احقاق حقوق مردم فلسطین تأسیس شد، نه تنها برای فلسطینی‌ها اقدام مؤثری نکرده، که برای دیگر مسلمانان هم قدمی برنخواهد داشت.
 
قانون جدید شهروندی، دستاویزی برای اسلام‌هراسی در هند
 
شجره ابراز کرد: کشورهای عرب‌نشین خلیج فارس هم درست همان زمان که مودی این اقدامات ضد اسلامی را انجام می‌داد او را تشویق کردند و به او مدال دادند. شهریور ماه گذشته در جریان سفر مودی به امارات، بالاترین نشان افتخار امارات به نارندرا مودی نخست‌وزیر اسلام‌ستیز هند داده شد. مشکل اینجاست که چهره نادرستی از اسلام و مسلمانان در رسانه‌های جهانی به تصویر کشیده شده که این باعث سکوت کشورهای جهان در قبال این جنایات شده است.

فلسفه اسلام‌ستیزی دولت هند
 
وی درباره هدف دولت مودی از این اقدامات گفت: روش‌هایی از جمله اسلام‌هراسی و هدف قرار دادن اقلیت‌ها، برای اولین‌بار در جنگ‌های صلیبی استفاده شد و پس از آن هیتلر برای اتحاد علیه اقلیت‌ها از این سیاست استفاده کرد و احساس آلمانی بودن را به وجود آورد. مودی هم در حال انجام همین کار است. او قصد دارد احساس همدردی بین هندوها ایجاد کند و بگوید هند فقط متعلق به شماست و مسلمانان باید تابع شما باشند یا از این کشور بروند. متأسفانه این سیاست توانسته موج تبلیغی خطرناکی ایجاد کند که اگر جلوی آن گرفته نشود، فقط به هند ختم نخواهد شد و ممکن است در کشورهای دیگر از این روش استفاده شود، چنانکه در میانمار و چین نیز چنین رویکردی در برابر مسلمانان در حال انجام است.
 
گفت‌و‌گو از محسن حدادی
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha