ضرورت صیانت از فرصت همبستگی شیعه و سنی در هند
کد خبر: 3889357
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
نماینده رهبر معظم انقلاب در دهلی‌نو تأکید کرد:

ضرورت صیانت از فرصت همبستگی شیعه و سنی در هند

نماینده رهبر معظم انقلاب در هند با اشاره به همبستگی عمیق میان ادیان مختلف از جمله مسلمانان،‌ بودایی‌ها، سیک‌ها و دیگر پیروان مذاهب در این شبه‌قاره، تأکید کرد: همبستگی بین ادیان مختلف به ویژه شیعه و سنی یک فرصت است که باید از آن صیانت کرد.

ضرورت صیانت از فرصت همبستگی شیعه و سنی در هند

حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌پور، نماینده رهبر معظم انقلاب در هند، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره وحدت شیعه و سنی در این کشور اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش شد که وحدت میان این دو مذهب جنبه اجرایی‌تری به خود بگیرد که این موضوع با استقبال هر دو مواجه شد و در دیگر کشورها نیز توسعه یافت.

وی از برگزاری محافل متعدد شیعه و سنی به مناسبت‌های مختلف در این کشور یاد کرد و ادامه داد: برای مثال هزاران محفل به مناسبت هفته وحدت از سوی شیعیان و اهل تسنن برگزار شد و در سخنرانی‌ها از اتحاد میان شیعه و سنی سخن به میان آمد و بر آن تأکید شد. یکی از موضوعاتی که این وحدت را میان شیعه و سنی تقویت کرده، اعلام تعطیل رسمی روز ولادت نبی اسلام(ص) در هند است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مردم هند را غیرمسلمانان تشکیل می‌دهند، افزود: به منظور اتحاد مسلمانان اعم از شیعه و سنی مراسم‌ و برنامه‌های بسیار بزرگی در هند برگزار می‌شود که گاه 100 هزار نفر در آن شرکت می‌کنند و این مراسم امسال نیز برگزار شد.

یکی از موضوعاتی که وحدت شیعه و سنی را تقویت کرده، اعلام تعطیل رسمی روز ولادت نبی اسلام(ص) در هند است.  به منظور اتحاد مسلمانان اعم از شیعه و سنی مراسم‌ بسیار بزرگی در هند برگزار می‌شود که گاه 100 هزار نفر در آن شرکت می‌کنند

مهدوی‌پور گفت: امسال مراسم بسیار بزرگی در شهر کرالا (واقع در منطقه جنوبی هند و در حاشیه این شبه‌قاره) به منظور وحدت شیعه و سنی و ولادت پیامبر اسلام برگزار شد که 300 هزار نفر در آن شرکت کردند.

وی از برگزاری 5 کنفرانس با موضوع وحدت اسلامی  سخن گفت و با مؤثر دانستن آن برای ایجاد و حفظ وحدت میان شیعه و سنی، ادامه داد: در کنار این کنفرانس‌ها،‌ نشست‌هایی نیز در مساجد و حوزه‌های علمیه با رویکرد اتحاد اسلامی برگزار شد. از جمله این رویدادها می‌توان به برگزاری کنفرانس در جامو اشاره کرد. در شهر بمبئی و لکهنو نیز مراسم مختلفی برپا شد. این برنامه‌ها هر سال با عنوان «پیام وحدت و بهار رحمت» در قالب کنفرانسی بزرگ برگزار می‌شود. البته این برنامه‌ها نشانگر اهمیت وحدت اسلامی در هند است و هیئت‌هایی از ایران نیز در این مراسم‌ حضور دارند.

مهدوی‌پور با تأکید بر اینکه بین شیعه و سنی در هند همبستگی عمیقی وجود دارد، تصریح کرد: اهل سنت نیز از محبان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند و ولایت آنها را قبول دارند. در مناطق مختلف با تدبیری که رهبران شیعیان و اهل تسنن اندیشیده‌اند، الفت و انس میان پیروان هر دو مذهب وجود دارد و در مجالس یکدیگر نیز شرکت می‌کنند. امسال هفته وحدت و میلاد پیامبر اسلام با جشن‌هایی که سیک‌ها (یکتاپرستان هند) به مناسبت پانصد و پنجاهمین سالگرد تولد رهبرشان، گرو ناناک، داشتند مصادف شد. همچنین، حجت‌الاسلام سیدابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب کشورمان، نیز در مراسم جشن ولادت رهبر سیک‌ها حضور داشت.

وی همچنین از حضور حجت‌الاسلام محمدرضا صالح، نماینده سابق جامعه المصطفی(ص) العالمیه در هند، در این جشن‌ها یاد کرد و گفت: میان رهبران سیک‌ها، مسلمانان، هندها، بودایی‌ها و سایر ادیان در هند اتحاد وجود دارد و همبستگی ادیان فرصتی است که باید از آن صیانت کرد. اگر اختلاف و نزاعی میان پیروان ادیان مختلف به وقوع بپیوندد، به امنیت هند آسیب بزرگی وارد می‌کند و مانع افزایش این اتحاد خواهد بود.

تهیه و تنظیم از آزاده غلامی

انتهای پیام
captcha