اخبار معارفی رسانه‌ها/ نگاهی جدید به زندگی ائمه(ع) در شبکه قرآن
کد خبر: 3883796
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶

اخبار معارفی رسانه‌ها/ نگاهی جدید به زندگی ائمه(ع) در شبکه قرآن

خبر تولید مجموعه «میراث عرش» از سوی شبکه قرآن و معارف سیما، یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها طی امروز است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها طی امروز شنبه، هفدهم اسفندماه، اخبار متعددی منتشر کرده‌اند که تولید مجموعه میراث عرش از سوی شبکه قرآن و معارف سیما در رابطه با زندگی و سیره معصومین(ع) یکی از مهمترین این اخبار است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 17 اسفندماه و تا ساعت 14:30 تعداد 13 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که اغلب این اخبار در رابطه با ایام ولادت باسعادت امیرالمؤمنین امام علی(ع) بوده و از رویدادهای خبری قرآنی در میان این اخبار خبری نیست.
یکی از اخبار امروز این صفحه که یادداشتی با عنوان «معیّت امام علی(ع) با قرآن و قرآن با امام علی(ع)» است، در رابطه با احاطه کامل امیرالمؤمنین(ع) به مسائل و علوم قرآنی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «معیّت و همراهی امام علی(ع) با قرآن مسئله‌ای است که پیامبر(ص) به آن اشاره کرده است. در منابع شیعه و سنّی از زبان پیامبر(ص) آمده است که «عَلِی مَعَ الْقُرْآنِ، وَ الْقُرْآنُ مَعَهُ لَایفْتَرِقَانِ حَتَّى یرِدَا عَلَى الْحَوْضِ؛ علی همراه (مفسر) قرآن و قرآن همراه (بازگوکننده اوصاف علی) است، این دو از هم جدا نمی‌گردند تا اینکه کنار حوض [کوثر در بهشت] بر من [پیامبر] وارد شوند.»
حاکم نیشابوری نیز در کتاب «المستدرک علی الصحیحین» این حدیث را نقل می‌کند. از نظر حاکم این حدیث صحیح السند است، گرچه بخاری و مسلم آن را در کتاب خود ذکر نکرده‌اند.‏
حدیث دیگری که به‌طور ضمنی به معیّت امام علی(ع) با قرآن اشاره می‌کند، حدیث «ثقلین» است. این حدیث در منابع شیعه و سنّی با عبارت‌های نزدیک به هم نقل شده است. کلینی این حدیث را چنین نقل می‌کند: «إِنِّی قَدْ تَرَکْتُ فِیکُمْ أَمْرَینِ لَنْ‌تَضِلُّوا بَعْدِی مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا ــ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ‌بَیتِی ــ فَإِنَّ اللَّطِیفَ الْخَبِیرَ قَدْ عَهِدَ إِلَیَّ أَنَّهُمَا لَنْ‌یفْتَرِقَا حَتَّى یرِدَا عَلَی الْحَوْض‏؛ همانا من میان شما دو امر به‌جا گذاشتم که اگر به آن چنگ بزنید، هرگز بعد از من گمراه نخواهید شد، [این دو امر] کتاب خداوند [قرآن] و عترتم یعنی اهل‌بیتم است، همانا خداوند لطیف و آگاه به من خبر داده که این دو از هم جدا نمی‌شوند تا اینکه کنار حوض [کوثر در بهشت] بر من وارد شوند»».
فارس
خبر تلاوت ترتیل صفحه 322 کلام‌الله مجید از سوی مرحوم خلیل الحصری، قاری مشهور مصری، آغازگر اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس است. طبق روال معمول خبرگزاری فارس خبر آغازین هر روز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی این خبرگزاری، تلاوت ترتیل یکی از صفحات قرآن کریم با صدای قاریان مشهور جهان اسلام است.
همچنین، در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «ائمه (ع) هم وقتی بیمار می‌شدند، طبیب خبر می‌کردند/ دعا کجا کارساز است؟»، ««علی ای همای رحمت» اثری از گروه محمد رسول الله(ص) در وصف امیر‌المؤمنین»، «کلاس‌های حوزه‌های علمیه تهران به صورت مجازی برگزار می‌شود»، «آموزش معارف مهدوی در فضای مجازی/ برگزاری دوره ربیع‌الأنام» و «حجت‌الاسلام اکبر دهقان مدرس تفسیر حوزه‌های علمیه براثر کرونا درگذشت» بر روی خروجی این صفحه منعکس شده که این اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی قرار دارند.
«حجت‌الاسلام اکبر دهقان، مدرس تفسیر حوزه‌های علمیه براثر کرونا درگذشت»، عنوان یکی از اخبار امروز این صفحه را تشکیل می‌دهد که در رابطه با درگذشت یکی از چهره‌های قرآنی حوزه‌های علمیه کشور بر اثر ویروس کرونا ‌بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «حجت‌الاسلام اکبر دهقان از اساتید تفسیر قرآن کشور براثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.
این استاد تفسیر حوزه‌های علمیه متولد ۱۳۴۳ شهر مشهد است و از محضر اساتیدی چون حضرات آیات جواد تبریزی، جعفر سبحانی و جوادی آملی بهره برده بود.
وی علاوه بر تفسیر قرآن در حوزه علمیه قم چند جلسه تفسیر برای عموم مردم برگزار می‌کرد، همچنین چندین سال حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل از دیگر سوابق درخشان این استاد قرآن است. از استاد دهقان بیش از ۱۶ اثر قرآنی تألیف و به چاپ رسیده است».
مهر
«۴۶ مین دوره مسابقات ملی قرآن کریم در فیلیپین برگزار شد»، عنوان تنها خبر امروز صفحه قرآن متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت را تشکیل می‌دهد که خبری قرآنی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «مراسم باشکوه ۴۶ مین دوره مسابقات ملی قرآن کریم با حضور ۳۶ قاری از آقایان و بانوان در رده سنی مختلف از مناطق مختلف فیلیپین برگزار و به طور مستقیم از چند رادیو فیلیپین و فیس بوک پخش شد. در این مراسم پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پیام رئیس جمهور آقای دوترته قرائت شد.
رئیس جمهور در پیام خود با ابلاغ سلام گرم به جامعه مسلمانان فیلیپین، از تلاش‌های کمیسیون ملی مسلمانان در برگزاری مستمر این مسابقات و مشارکت مسلمانان در آبادانی و پیشرفت کشور تشکر کرد. وی اظهار امیدواری نمود مسلمانان فیلیپین با عمل به فرهنگ و میراث اسلامی خود و تقویت ارتباط با جامعه بین المللی مسلمانان، سفیران خوبی‌ها در جهان باشند. رئیس جمهور همچنین در پیام خویش اظهار داشت: ما همه به عنوان ملت فیلیپین دست در دست هم برای تحقق هرچه بیشتر وحدت، صلح و پیشرفت فیلیپین تلاش می‌کنیم.
پانگارانگن، دبیرکل کمیسیون ملی مسلمانان فیلیپین نیز در سخنرانی افتتاحیه، با ارائه گزارشی از برگزاری سالیانه مسابقات ملی قرآن کریم در فیلیپین، بر اهمیت گسترش تلاوت قرآن مجید در جامعه تأکید و اظهار امیدواری کرد که با توجه به اینکه خداوند دستورات خود را برای سعادت دنیوی و اخروی بشر در قرآن کریم ذکر فرموده است، مسلمانان با تاسی و عمل به قرآن مجید، بیش از پیش در زندگی فردی و اجتماعی خویش و دستیابی به حیات طبیه موفق باشند».
ایرنا
صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این لحظه تعداد چهار خبر با عناوین «کرونای لجباز و زمزمه مناجاتیان»، «کانون‌های مساجد یکی از ارکان تأثیرگذار فرهنگی در کشور است»، «نگاهی جدید به زندگی ائمه(ع) در شبکه قرآن» و «سینمای دینی باید به‌روز و جوانگرا باشد» را بر روی خروجی خود منعکس کرده که یکی از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که در رابطه با تولید مجموعه جدید در شبکه قرآن و معارف سیما منتشر شده، آمده است: «مجموعه میراث عرش در قالبی جدید با جلوه‌های ویژه و با فناوری استودیوی مجازی و رندرینگ (پردازش رایانه‌ای) در سر صحنه تولید و ضبط می‌شود و بازیگران زمان کروماکی (پرده سبز و یکی از جلوه‌های ویژه سینمایی) از فضایی که در حال بازی هستند، مطلع بوده و حس بازی کامل‌تری نسبت به روش‌های دیگر دارند.
قرار است اولین قسمت میراث عرش به مناسبت ۱۳ رجب و سالروز میلاد امیرمومنان از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شود.
این برنامه کاری از گروه علوم قرآنی شبکه قرآن و معارف سیماست و علیرضا رستگاران تهیه‌کنندگی و علی‌اکبر حسین‌زاده، کارگردانی آن را به عهده دارند و این مجموعه در شهرک غزالی و شهرک نور در حال ضبط و تولید است».
ایسنا
«بیانیه گام دوم، تقویت فرهنگ انقلابی، معیار فعالیت کانون‌های مساجد است»، «رادیو اعتکاف راه‌اندازی می‌شود»، «پخش مراسم جشن میلاد حضرت علی(ع) در فضای مجازی» و «نماز جماعت تا اطلاع ثانوی در مساجد اقامه نمی‌شود»، عناوین چهار خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که در حوزه‌های معارفی مختلف انعکاس یافته‌اند و از خبر تخصصی قرآنی در میان آن‌ها خبری نیست.
باشگاه خبرنگاران جوان
تعداد دو خبر با عناوین «حدیث امام صادق(ع) درباره اهمیت استغفار» و «گلچین مولودی ولادت امام علی(ع)» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده که هر دو خبر نیز در حوزه عترت قرار دارند.
ایبنا
تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران منتشر شده، خبری با عنوان «مردم ایران با تحقیق به حقانیت تشیع پی ‌بردند و شیعه ‌شدند» است که در گفت‌و‌گو با محمدحسین خوشدل، نویسنده کتاب «تاریخ ورود شیعه در ایران» منتشر شده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «کتاب «تاریخ ورود شیعه در ایران» سعی دارد به سؤالاتی مانند اینکه آیا دلیل ما در مذهب شیعه تنها بر اساس احساسات پدران و اجداد ماست؟ یا آن را از اطرافیان کسب کرده‌ایم؟ یا این کار ما بر اساس عادت شکل گرفته است؟ پاسخ دهد. شاید برای کسانی این سؤال مطرح شود و از خود این را بپرسند که به چه دلیل برای اثبات حقانیت مذهب شیعه می‌باید این گونه متحمل سختی‌ها شوند؟

در این کتاب آمده است: «بعد از رحلت پیامبر(ص) تشیع شانه به شانه با اسلام همگام بود و هرجا که اسلام وارد می‌شد، تشیع در کنار آن بدان جا راه می‌یافت با این تفاوت که گاهی سیر حرکت تشیع در پاره‌ای از سرزمین‌ها به کندی انجام می‌گرفت، در ایران در ابتدا کار چنین بوده است بعد از قرن اول هجری در ایام امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و همزمان با حکومت بنی امیه ظهور کرد. این دو امام فرستادگانی در ایران داشتند که از طریق مکاتبه مسائلی را با آن حضرت در میان می‌گذاشتند.»

محمدحسین خوشدل، نویسنده این کتاب معتقد است که نخستین مرکز ظهور تشیع در ایران را باید از خراسان آغاز کرد. خراسانی‌ها سنگ زیربنای کاخ حکومت عباسی به شمار می‌روند و پس از آنکه بنی‌عباس در بلاد اسلامی تسلط یافتند، اکثر مردم خراسان پیرو آنها بوده‌اند، زیرا تشیع در آغاز ظهورش صرفاً عبارت از دوستی علی و اهل بیت(ع)‌ بوده است و اعتقاد داشتند اهل بیت(ع) فقط بنی‌هاشم هستند و فرقی میان علوی و عباسی نمی‌دیدند. این کتاب که نشر مناقب آن را منتشر کرده، بهانه گفت و گوی ما با اين نويسنده است».
میزان
تنها خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان خبری با عنوان «ویژه برنامه شبکه قرآن و معارف سیما برای ایام البیض» است که خبری قرآنی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «شبکه قرآن و معارف سیما، با توجه به تعطیلی مراسم اعتکاف، با شعار «خدا همیشه همه جا» و ارتباط زنده با حرم مطهر رضوی و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، فضای معنوی ایام اعتکاف را به منازل ایرانیان می‌آورد.
این ویژه‌برنامه آیتم‌های متنوع شامل سخنرانی مذهبی، ذکر دعا و توسل به همراه انجام اعمال ام داود، به قصد رجا و به امید اجابت دعا در روز‌های سیزدهم تا پانزدهم ماه مبارک رجب به روی آنتن می‌رود».

انتهای پیام
captcha