تصویب کلیات شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی و اجرای طرح 1453
کد خبر: 3883982
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
اهم رویدادهای قرآنی تابستان ۹۸؛

تصویب کلیات شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی و اجرای طرح 1453

تابستان سال 98 فصلی پرخبر از حیث تعداد مسابقات قرآن نهادهای دولتی و نظامی بود، اجرای طرح 1453 در قالب مسابقه، کلاس‌های آموزشی و برنامه‌های تلویزیونی از جمله اخبار این فصل بود.

نوروز/////تابستانی گرم با اخبار متنوع قرآنی در سال 98/ برگزاری مسابقات و انتصابات جدید در نهادهای مختلف

به گزارش ایکنا، طی تابستان 1398 رویدادهای متنوع و متعدد قرآنی در کشور رخ داد؛ از جمله معرفی مشاور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در امور قرآنی، برگزاری اختتامیه نوزدهمین دوره مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواده‌های آجا، اختتامیه دومین دوره مسابقات قرآن کریم، نهج‌البلاغه و نماز کارکنان اورژانس کشور، تصویب کلیات شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی، رونمایی از کتاب «خون خدا»، مسابقات قرآن نیروی زمینی سپاه، معرفی نفرات برتر هشتمین دوره مسابقات «اسراء»، مراسم اختتامیه جشنواره تابستانی قرآن و عترت ویژه کودکان و نوجوانان رسانه ملی، برگزاری مسابقات قرآن ستاد فرماندهی کل سپاه، پایان مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن، برگزاری آزمون ترنم وحی، الحاق شرایط عمومی و صلاحیت‌های فردی به مصوبه ضوابط ارزیابی حافظان قرآن کریم، انتصابات جدید در شورای عالی قرآن، پایان سی‌و‌هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان، تجلیل از خبرنگار ایکنا در نهاد ریاست‌ جمهوری، بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ادغام اتحادیه‌های قرآنی، تأسیس کانون‌های تخصصی قرآنی دانشجویان جهاددانشگاهی، رونمایی از سامانه «شفافیت مالی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور»، برگزاری مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، انتصاب مدیر جدید شبکه قرآن، آغاز طرح تابستانی «انس با قرآن کریم ۱۴۵۳» در رسانه ملی و اعلام اسامی کاروان نور. در این گزارش به اهم‌ این اخبار پرداخته می‌شود.


بیشتر بخوانید:


نوروز/////تابستانی گرم با اخبار متنوع قرآنی در سال 98/ برگزاری مسابقات و انتصابات جدید در نهادهای مختلفمعرفی مشاور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در امور قرآنی
در اواخر شهریورماه سال 98، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، با صدور حکمی حسین اسدی را به ‌عنوان مشاور خود در امور قرآنی معرفی کرد. در بخشی از حکم مشاور قرآنی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی آمده بود: «نظر به خط سیر تحولی سازمان تبلیغات اسلامی، هم‌قدم با گام دوم انقلاب و نیز متناسب با مأموریت‌های محوله از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، نیز اهمیت ترویج آموزه‌های زندگی‌بخش قرآن کریم، جنابعالی را که دارای روحیه انقلابی‌ و سوابق ارزنده در حوزه امور قرآنی می‌باشید، به‌‌ عنوان «مشاور رئیس در امور قرآنی» منصوب می‌کنم».

 

برگزاری اختتامیه نوزدهمین دوره مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواده‌های آجا

نوروز/////تابستانی گرم با اخبار متنوع قرآنی در سال 98/ برگزاری مسابقات و انتصابات جدید در نهادهای مختلفآئین اختتامیه مرحله نهایی نوزدهمین دوره مسابقات قرآن کریم بانوان شاغل و خانواده‌های آجا روز ۲۷ شهریور با سخنرانی حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران و دیگر فرماندهان و مسئولان لشکری در سالن کوثر سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. این مراسم که با اجرای محمدهادی صلح‌جو، کارشناس‌مجری برنامه‌های معارفی صداوسیما همراه بود، با تلاوت محمد بهمن‌‌ضیائی، رتبه نخست این دوره از مسابقات در رشته قرائت تحقیق آغاز شد. حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی، امام جمعه موقت تهران، در بخشی از این مراسم طی سخنانی با اشاره به اینکه توفیقی است که در ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) این سفره و مائده قرآن در این محفل نورانی برپا شد، گفت: افتخار ما مسلمانان این است که قرآن کتابی بدون تحریف و معجزه‌ای است جاودانه، «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ...». این کتاب مشمول عنایت ویژه خداست و همراه انسان‌ها تا قیامت است. قرآن تابلو و لوح انسانیت و آئینه خدا و خلق است.


اختتامیه دومین دوره مسابقات قرآن کریم، نهج‌البلاغه و نماز کارکنان اورژانس کشور

نوروز/////تابستانی گرم با اخبار متنوع قرآنی در سال 98/ برگزاری مسابقات و انتصابات جدید در نهادهای مختلفآیین اختتامیه دومین دوره مسابقات قرآن کریم، نهج‌البلاغه و نماز کارکنان اورژانس کشور، عصر روز ۲۳ شهریورماه با حضور سعید اوحدی، رئیس وقت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور و پیمان صابریان، رئیس مرکز اورژانس تهران، در تالار شیخ صدوق حرم عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.


تصویب کلیات شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی
رضا سلامت‌پناه، معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد جلسه روز 26 شهریور شورای توسعه فرهنگ قرآنی، گفت: این جلسه با حضور اکثریت اعضا تشکیل شد و در آن دو پیش از دستور و چهار دستور مطرح شد که اولین پیش از دستور در مورد نماینده پیشنهادی سازمان تبلیغات اسلامی برای عضویت در هیئت هماهنگی صدور مجوز موسسات قرآنی مردمی بود که بر اساس آن حجت‌الاسلام والمسلمین «باباخانی» به تأیید شورا رسید. پیش از دستور دوم نیز بررسی و تصویب عضویت کمیته امداد امام خمینی(ره) در کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم بود که این عضویت نیز مورد تأیید قرار گرفت و شورا نظر کمیسیون مربوطه را تأیید کرد.
سلامت‌پناه همچنین به بحث شفاف‌سازی و تأکید رئیس شورای توسعه بر این روند اشاره و اظهار کرد: آنچه افق ما را رقم می‌زند بحث شفاف‌سازی و حتی برخط بودن نحوه تخصیص اعتبارات و نیز نظارت بر اجراسازی فعالیت‌ها از طریق این اعتبارات خواهد بود.

مسابقات قرآن نیروی زمینی سپاه
سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه کارکنان و خانواده‌های پاسداران نیروی زمینی سپاه روز 10 شهریورماه با حضور بیش از ۲۶۰ شرکت‌کننده در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، اذان، حفظ سه جزء، حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، ‌حفظ ۱۵ جزء، حفظ ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم طی یک روز برگزار شد.

نوروز/////تابستانی گرم با اخبار متنوع قرآنی در سال 98/ برگزاری مسابقات و انتصابات جدید در نهادهای مختلفمعرفی نفرات برتر هشتمین دوره مسابقات «اسراء»
آئین اختتامیه هشتمین دوره مسابقه تلویزیونی «اسراء» که با حضور مسئولان استانی، مدیران قرآنی، داوران، قاریان و... در قزوین برگزار شد، از ساعت ۲۲ شامگاه سوم شهریورماه، به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.
هشتمین دوره مسابقه تلویزیونی اسراء در سه رشته قرائت تقلیدی متسابقان از قاریان برجسته مصری اساتید عبدالباسط، مصطفی اسماعیل و منشاوی برگزار شد که نفرات برتر در هر سه بخش معرفی شدند.


برگزاری اختتامیه جشنواره تابستانی قرآن و عترت ویژه کودکان و نوجوانان رسانه ملی
مراسم اختتامیه جشنواره تابستانی قرآن و عترت ویژه کودکان و نوجوانان رسانه ملی از ساعت ۱۰ صبح روز ششم شهریورماه در محل سالن کوثر سازمان صداوسیما برگزار شد.
در ابتدای این مراسم که با جرای حسین رفیعی همراه بود، پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید از سوی محسن شجاعی، نفر اول این دوره از مسابقات، محمدحسین رنجبران، مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما در سخنانی ضمن خیر مقدم به حضار در مراسم، به ارائه گزارشی کوتاه از برگزاری جشنواره پرداخت.


برگزاری مسابقات قرآن ستاد فرماندهی کل سپاه
سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن ستاد فرماندهی کل سپاه که مرحله نیمه‌نهایی مسابقات قرآن کل نیروهای سپاه به حساب می‌آید، روز دوم شهریورماه در بخش بانوان آغاز و در بعد از ظهر همان روز نیز پایان یافت. بخش آقایان این مسابقات نیز از صبح روز چهارم شهریورماه در ستاد فرماندهی کل سپاه آغاز ‌شده و تا پایان همان روز نیز به اتمام رسید. سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن ستاد فرماندهی کل سپاه با حضور ۲۲۰ نفر و در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل قرآن کریم و اذان برگزار ‌شد.

پایان مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن
سرانجام روز ۳۰ مردادماه مرحله مقدماتی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به کار خود پایان داد. این مسابقات که به صورت استودیویی و ضبط تلویزیونی برگزار شد،‌ از روز دهم مردادماه در رشته‌های مختلف و در شهر قم آغاز شده بود. مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته‌های همسرایی و هم‌خوانی قرآن کریم،‌ اذان، دعاخوانی، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل قرآن، قرائت ترتیل و قرائت تحقیق برگزار شد و نتایج این رویداد و معرفی فینالیست‌های مسابقات نیز پس از پایان پخش تلویزیونی آن اطلاع‌رسانی شد. مرحله نهایی این مسابقات نیز اوایل مهرماه به میزبانی استان اصفهان برگزار ‌شد.


برگزاری آزمون ترنم وحی
یازدهمین دوره آزمون سراسری حفظ کل قرآن همراه با ترجمه و تدبر در قرآن «ترنم وحی»، از روز ۲۲ مردادماه، طی بازه زمانی سه روزه و با رقابت حدود ۱۲۰ نفر به میزبانی شهرهای خوانسار و گلپایگان برگزار شد. همچنین در حاشیه این آزمون نهمین همایش ستادی، تخصصی و آموزشی مدیران شعب مهد قرآن استان‌ها و کانون‌های شهرستان‌ها نیز برگزار شد. آیین‌ اختتامیه این آزمون نیز روز پنجشنبه، ۲۴ مردادماه از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاونت قرآن و عترت ارشاد در سالن اجتماعات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلپایگان برگزار شد. معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از صحبت‌های خود در مراسم اختتامیه این آزمون گفت: اگر قرآن کریم را حفظ کردیم و به آن عمل نکردیم، بهره‌ای از معنویت قرآن نبرده‌ایم؛ فهم صحیح قرآن، تلاوت مدبرانه و فهم عالمانه آن است.

نوروز/////تابستانی گرم با اخبار متنوع قرآنی در سال 98/ برگزاری مسابقات و انتصابات جدید در نهادهای مختلف
الحاق شرایط عمومی و صلاحیت‌های فردی به مصوبه ضوابط ارزیابی حافظان قرآن کریم
از سوی رئیس‌جمهور، مصوبه «الحاق شرایط عمومی و صلاحیت‌های فردی حافظان قرآن کریم به ذیل جدول ماده ۳ مصوبه ضوابط ارزیابی حافظان قرآن کریم (مصوب ۱۳۸۴/۹/۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی)» که در جلسه ۷۹۴ مورخ ۱۳۹۶/۱/۱۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد مورخ ۱۳۹۴/۱۰/۵ شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسیده است، ابلاغ شد.


انتصابات جدید در شورای عالی قرآن
با توجه به بازنشسته شدن تعدادی از معاونان شورای عالی قرآن، در جلسه‌ای ضمن قدردانی از تلاش‌های بی‌وقفه و خالصانه امیرمحمود کاشفی، علی اکبر حشمتی و عباس امام‌جمعه، نفرات جایگزین ایشان معرفی شدند. براساس این گزارش، کریم دولتی به عنوان معاون پژوهش، علی قاسم‌آبادی به عنوان معاون نظارت و یاسر کربلایی میرزایی به عنوان معاون اداری و مالی منصوب شدند. همچنین محمدتقی میرزاجانی که پیش از این به عنوان معاون اجرایی شورای عالی قرآن مشغول فعالیت بود، در همین سمت سازمانی، مدیریت حوزه‌های آموزش، تولید و ارتباطات را نیز برعهده گرفت.

نوروز/////تابستانی گرم با اخبار متنوع قرآنی در سال 98/ برگزاری مسابقات و انتصابات جدید در نهادهای مختلفپایان سی‌و‌هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان
علیرضا کاظمی، معاون وزیر آموزش و پرورش ۱۵ مردادماه در مراسم اختتامیه سی‌و‌هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان برگزیده سراسر کشور در تالار قدس حرم مطهر رضوی درباره برگزیدگان این مسابقات اظهار کرد: جمعی که امروز در این مراسم حضور دارند، ۱۰۰۰ نفر از گل‌های بوستان قرآن و معارف اسلامی هستند که از میان بیش از ۳ و نیم میلیون نفر برگزیده شده‌اند. وی ادامه داد: در بخش پسران نیز با چنین آماری رو‌به‌رو هستیم، به عبارت دیگر به طور کلی بیش از ۷ میلیون نفر در این مسابقات شرکت داشته‌اند. در کنار این مسابقات، برنامه‌های دیگری چون مسابقات قرآن فرهنگیان، مسابقات آوایی در دو بخش و... داشته‌ایم. همچنین تلاش‌های آموزش و پرورش در راه توسعه و ترویج آموزش عمومی قرآن و به ویژه نهضت ملی حفظ قرآن بوده که از فعالیت‌های سرآمد قرآنی کشور محسوب می‌شود.

تجلیل از خبرنگار ایکنا در نهاد ریاست‌ جمهوری
مراسم بزرگداشت سی‌‌و‌نهمین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی ۱۶ مردادماه با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور و نیز رئیس، معاونان، مدیران و جمعی از محققان جهاددانشگاهی در دفتر ریاست جمهوری برگزار شد. در پایان برگزاری این مراسم، از جهادگران نمونه جهاددانشگاهی با حضور مسئولان دولتی تجلیل شد که در این برنامه از تیمور کاکایی، خبرنگار سرویس فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری ایکنا نیز به عنوان جهادگر نمونه قدردانی شد و لوح تقدیر خود را از وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری دریافت کرد.

نوروز/////تابستانی گرم با اخبار متنوع قرآنی در سال 98/ برگزاری مسابقات و انتصابات جدید در نهادهای مختلفبیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ادغام اتحادیه‌های قرآنی
روز ششم مردادماه سال 98، بیانیه‌ای به منظور تبیین روند ادغام اتحادیه‌های مردم‌نهاد قرآنی از سوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد که در بخش‌هایی از آن آمده است: تشکیل اتحادیه‌های صنفی یکی از راهبردهای افزایش مشارکت مردمی در اداره امور کشور بوده است. این موضوع در حوزه فرهنگی نیز مطمح نظر فعالان قرآنی قرار گرفته است و مبتنی بر مصوبه الحاقیه ضوابط و مقررات تأسیس مراکز، مؤسسات، کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آنها(مصوبه جلسه ۵۲۰ مورخ دهم تیرماه ۱۳۸۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی) اتحادیه‌‌های تشکل‌ها و مؤسسات مردمی قرآنی در ساحت مشارکت‌های مردمی حوزه فرهنگ قرآنی استقرار یافتند. در پی بروز مشکلات ناشی از تعدد اتحادیه‌ها و برخی رقابت‌های تنش‌زا، موضوع ادغام اتحادیه‌ها به مطالبه جدی بخش مردمی تبدیل و در دستور شورای توسعه فرهنگ قرآنی قرار گرفت. این شورا مقارن با تمهید تحقق اهداف بلند نظام‌سازی و فرهنگ‌‌سازی قرآنی مصرح در منشور توسعه فرهنگ قرآنی، ساماندهی و رفع موازی‌کاری در امور قرآنی را نیز وجه اهتمام قرار داد».

تأسیس کانون‌های تخصصی قرآنی دانشجویان جهاددانشگاهی
پس از تأسیس باشگاه فعالان قرآنی دانشجویان در سال 97، «کانون‌های تخصصی قرآنی دانشجویان»، که بخشی از این باشگاه است، راه‌اندازی شد. سازماندهی فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، ارتقای توانمندی‌های دانشجویان در زمینه فعالیت‌های قرآنی، تلاش برای اشاعه فرهنگ قرآنی در بین دانشجویان، استفاده از ظرفیت و پتانسیل دانشجویان به دلیل ضریب نفوذ بالای آنها در سطح جامعه، ایجاد روحیه نشاط معنوی در بین دانشجویان و حمایت مادی و معنوی از فعالیت‌های قرآنی دانشجویان از جمله اهداف فعالیت این کانون است.

نوروز/////تابستانی گرم با اخبار متنوع قرآنی در سال 98/ برگزاری مسابقات و انتصابات جدید در نهادهای مختلف

رونمایی از سامانه «شفافیت مالی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور»
مراسم رونمایی از «سامانه شفافیت مالی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور» روز سه‌شنبه، ۲۵ تیرماه، با حضور حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، در محل سالن نشست‌های این اتحادیه برگزار شد. در ابتدای این مراسم محمدی طی سخنانی ضمن عرض تبریک به مناسبت ایام مبارک دهه کرامت و میلاد باسعادت حضرت ثامن‌الحجج امام رضا(ع)، اظهار کرد: قطعاً یکی از سرمایه‌های اصلی مجموعه‌های قرآنی و مردمی اعتماد متقابلی است که از جهات مختلف بین مردم و این مجموعه‌ها وجود دارد. این اعتماد عمومی و مردمی هم به دلیل قرآنی بودن مجموعه یک سرمایه بسیار ارزنده است؛ به هرحال مجموعه‌های مختلف مردمی به ویژه مجموعه قرآنی اگر خدای‌ ناکرده اعتماد مردم را از دست بدهند، قطعاً عملکرد موفقی نخواهند داشت.


برگزاری مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور
شانزدهمین مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور طی روزهای ۲۷ و ۲۸ تیرماه در مجتمع فرهنگی ـ اردویی شهید باهنر تهران برگزار ‌شد که اولین روز از این مجمع نیز صبح روز پنجشنبه، ۲۷ تیرماه با حضور اعضا آغاز شد؛ در ابتدای این برنامه و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور طی سخنانی به ارائه گزارشی از عملکرد اتحادیه پرداخت و بیان کرد: تمامی اعتباراتی که اتحادیه دریافت کرده در تراز مالی موجود آمده است. موجودی نقد و بانکی اتحادیه در سال مالی منتهی به سال ۹۷ دو میلیارد و۶۶۱ میلیون ریال بود که بخشی از این اعتبار در بانک ملی، بخشی در بانک کشاورزی و بخشی دیگر از آن نیز که مربوط به حساب خیرین است در بانک تجارت قرار دارد.

انتصاب مدیر جدید شبکه قرآن
شروع سومین هفته تیرماه با انتشار خبر انتصاب رئیس جدید شبکه قرآن و معارف سیما همراه بود. در این روز مرتضی میرباقری، معاون سیمای سازمان صداوسیما، طی حکمی جواد شیخ‌اکبری را به عنوان مدیر شبکه قرآن و معارف سیما منصوب کرد. استفاده از دانش و تجربیات حوزه‌های علمیه، محافل قرآنی و اساتید برجسته دانشگاهی؛ پخش زیباترین تلاوت‌ها و عمیق‌ترین بحث‌های معرفتی با ساختارهای زیبا و هنرمندانه، ارتباط مستمر با محافل قرآنی و معارفی در سراسر کشور، انعکاس فعالیت‌های آنها و به خصوص پویش گسترده برای حفظ قرآن از جمله موارد تأکید شده در این حکم است.

نوروز/////تابستانی گرم با اخبار متنوع قرآنی در سال 98/ برگزاری مسابقات و انتصابات جدید در نهادهای مختلفآغاز طرح تابستانی «انس با قرآن کریم ۱۴۵۳» در رسانه ملی
سیزدهمین دوره طرح قرآنی با عنوان «انس با قرآن کریم ۱۴۵۳» طی تیرماه سال 98 و روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۸ تا ۱۹ به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما و دیگر شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی رفت. این برنامه با اجرای احمد شفازاده و الهام غفاری، همچنین، کارشناسی محمدمهدی بحرالعلوم در بخش آقایان و الهام ماندگارمهر و غصون مسلمی در بخش بانوان به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.


اعلام اسامی کاروان نور
در اولین روز از اولین هفته تیرماه اسامی اعضای کاروان نور از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شد. کاروان نور جمهوری اسلامی ایران متشکل از قاریان، حافظان و گروه مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم اعزامی به حج تمتع سال ۹۸ بود که شامل ۱۵ قاری، حافظ و مبتهل قرآن کریم و یک گروه مدیحه‌سرایی بود.

انتهای پیام
captcha