ثبت ملی منبر چوبی ۷۰۰ ساله در سمنان
کد خبر: 3884270
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸

ثبت ملی منبر چوبی ۷۰۰ ساله در سمنان

منبر چوبی‌مسجد امام حسین(ع) جوین شهرستان سرخه با قدمتی بیش از ۷۰۰ سال، واجد ارزش لازم برای ثبت در آثار ملی کشور شناخته و در شمار فهرست بلندبالای میراث فرهنگی کشورمان ثبت شد.

ثبت ملی منبر چوبی 700 ساله در سمنان

به گزارش ایکنا از سمنان، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مهدی جمال، مدیر کل این اداره امروز، 20 اسفند با بیان اینکه منبر چوبی‌ مسجد امام حسین(ع) جوین شهرستان سرخه با قدمتی بیش از 700 سال، واجد ارزش لازم برای ثبت در آثار ملی کشور شناخته و در شمار فهرست بلندبالای میراث فرهنگی کشورمان ثبت شد، گفت: این منبر چوبی مربوط به دوره ایلخانی بوده در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی با تأکید بر اینکه پس از بررسی اسناد و مدارک، پرونده این اثر که در دفتر ثبت و حریم اداره ‌کل تهیه و تدوین شده بود دارای ارزش تاریخی شناخته شد، متذکر شد: در نشست کمیته ثبت ملی آثار منقول کشور با تأیید و تصویب اعضای شورای عالی ثبت در فهرست میراث ملی ثبت شد.

به گفته جمال، این منبر در مسجد امام حسین(ع) روستای جوین قرار دارد که در این مسجد محرابی زیبا و مربوط به دوران سلجوقیان خود نمایی می‌کند که به شماره 1994 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه این منبر به علت سایز کوچک آن فاقد پله و نوع اتصالات در این منبر از نوع کوم و زبانه است، افزود: ضمن رعایت سادگی در ساخت دارای تقارن، نظم، زیبایی و تعادل بصری قابل توجهی است.

مدیرکل این اداره یادآور شد: در قسمت میانی منبر تاریخ ساخت بدین گونه ذکر شده که ربیع الاخر سنه سبعه و عشرین و سبعمایه که یعنی سال 727 ه.ق که همان دوره ایلخانیان است.

این مدیر مسئول ادامه داد: در قسمت پایینی منبر نام سازنده منبر، کتبه العبد محمدبن ابوبکر خلیل بیابانکی و ابنه فخر الدین حک شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی سمنان افزود: در دو طرف ستون‌های چوبی منبر که محل نشستن واعظ است عبارت لا اله الا الله و محمدا رسول الله ذکر شده است.

یادآور می‌شود، روستای جوین در 42 کیلومتری شهر سرخه مرکز شهرستان سرخه در استان سمنان واقع شده است.

انتهای پیام
captcha