نگاهی به رقابت‌های قرآنی جهان در سالی که گذشت
کد خبر: 3884385
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۹
ایکنا گزارش می‌دهد؛

نگاهی به رقابت‌های قرآنی جهان در سالی که گذشت

سال 98 در حالی به پایان رسید که مسابقات قرآنی دبی با اهدای یک میلیون دلار جایزه به برگزیدگان خود، به عنوان پرهزینه‌ترین مسابقات قرآنی و رقابت‌های قرآنی مصر به عنوان قدیمی‌ترین رقابت‌های قرآنی در این سال برگزار شد.

مسابقات کلام وحی؛ از پرهزینه‌ترین تا قدیمی‌ترین رویدادهای قرآنی جهان اسلامبه گزارش ایکنا؛ سال 98 با همه فراز و نشیب‌هایش به پایان رسید. رویدادهای بسیاری را طی این سال شاهد بودیم که از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری مسابقات قرآن در جهان اسلام اشاره کرد.

در سال 98 شاهد برگزاری مسابقات کلام وحی در 7 کشور بودیم. این در حالی است که سال گذشته این رقابت‌ها در 13 کشور برگزار شد که در 2 کشور اردن و دبی، رقابت ها در دو بخش بانوان و آقایان برگزار شد.

در زیر مروری بر چگونگی برگزاری، کشورهای شرکت‌کننده و برگزیدگان مسابقات قرآنی در 7 کشور (کویت، اردن،تونس، مالزی، کرواسی،مصر و دبی) داریم؛

کویت

مسابقات قرآن کویت در رشته‌های حفظ کل همراه با تجوید، حفظ کل با قرائات ده‌گانه، تلاوت و ترتیل قرآن برگزار شد که امسال برای نخستین بار بخش «حافظان نوجوان» نیز به این مسابقات افزوده شده بود.

این دوره از مسابقات، 20 تا 28 فروردین‌ 98 در هتل «کراون پلازا» برگزار شد؛ 145 شرکت‌کننده از 75 کشور در این دوره از مسابقات حضور یافتند.

در رشته حفظ کل قرآن همراه با تجوید، مامودو حسن عمر از نیجریه رتبه نخست را کسب کرد و احمد حرکات از الجزایر و عدنان بشری مای از آمریکا حائز رتبه‌های دوم و سوم شدند. در این رشته همچنین، امینو عثمان محمد از نیجریه و ابوبکر قاجان از ترکیه به‌‌طور مشترک حائز رتبه چهارم شدند و محمد محمود حبیب الدروقی از لیبی و مبارک خلیف یوسف از سومالی نیز به‌طور مشترک رتبه پنجم را به دست آوردند.

در رشته تلاوت دهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کویت نیز عبدالله فهمی بن شی نور از مالزی، قدر اسمادی رشید از اندونزی، حاج آوانگ فکری از برونئی، سید حمیدرضا مقدسی از ایران و انوی عبدالله علی از تایلند به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم را کسب کردند.

همچنین، در رشته حفظ کامل قرآن ویژه گروه سنی نوجوانان نیز کوناکری سانو آدم از گینه، ابوبکر هنو مطر عبدالکریم از سودان، عیسی عبدالله آدم از کامرون،محمد سدیس رشیدالله از پاکستان و ریان رائد محمد صیداوی از اردن به ترتیب حائز رتبه‌های اول تا پنجم شدند.

 

مسابقات کلام وحی؛ از پرهزینه‌ترین تا قدیمی‌ترین رویدادهای قرآنی جهان اسلام

در بخش پروژه‌های فنی خدمت به قرآن، نرم‌‌افزار قرآنی «ختمة» از کویت و پروژه رصدخانه اطلاعات بین‌المللی قرآن وابسته به مرکز مطالعات قرآنی «تفسیر» عربستان، رتبه‌های اول و دوم را به خود اختصاص دادند.

«محمدیوسف درویشی»، ۱۱ ساله از قزوین در رشته حفظ کل نوجوانان در کنار «حمیدرضا مقدسی» از استان قم در رشته قرائت تحقیق نمایندگان ایران در این دوره از مسابقات بودند که حمیدرضا مقدسی حائز رتبه چهارم در رشته قرائت شد.

مالزی

شصت و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی 26 تا 31 فروردین 98 در کوآلالامپور برگزار شد؛ هادی موحدامین، قاری جوان کشورمان در رشته قرائت تحقیق، به نمایندگی از ایران در این مسابقات حضور یافت و توانست رتبه چهارم این دوره از مسابقات را کسب کند.

نفرات برگزیده این مسابقات در دو نوبت معرفی شدند؛ یک بار برای معرفی کلی و بار دیگر برای دریافت جوایز. در این دوره از مسابقات هر چند اطلاعات دقیقی از میزان جوایز در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت، ولی ظاهر امر نشان دهنده این موضوع است که میزان جوایز نسبت به ادوار گذشته با کاهش مواجه شده است.

مسابقات کلام وحی؛ از پرهزینه‌ترین تا قدیمی‌ترین رویدادهای قرآنی جهان اسلام

رتبه اول بخش تلاوت در هر دو بخش بانوان و آقایان به نمایندگان کشور مالزی رسید. در بخش حفظ آقایان نیز نماینده کشور سودان و در حفظ بانوان نیز نماینده کشور نیجر، رتبه اول را به دست آورد.

عبدالخیر بن جلیل، نماینده کشور مالزی، رتبه نخست؛ یاسین بن جاسم، نماینده کشور الجزایر، رتبه دوم و الیاس المحیاوی، نماینده کشور مغرب، رتبه سوم رشته قرائت تحقیق این مسابقات را از آن خود کردند.

دبی

در ادامه برگزاری مسابقات قرآن در کشورهای اسلامی، بیست‌‌ و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی، 17 تا 29 اردیبهشت 98 در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی و صنعت دبی برگزار شد؛ محمدرضا ولی‌محمدی، حافظ کل قرآن و نماینده کشورمان در این دوره از مسابقات بود؛ عملکرد نماینده ایران در این مسابقات نتیجه خاصی به دنبال نداشت و این حافظ نوجوان بدون کسب رتبه‌ای به کشور بازگشت.

مسابقات کلام وحی؛ از پرهزینه‌ترین تا قدیمی‌ترین رویدادهای قرآنی جهان اسلام

عبدالكريم ابراهيم صالح از مصر، أمين إدريس فلاته از عربستان، سالم محمد الدوبی از امارات، عبدالهادی لعقاب از الجزایر، ابراهيم محمد كشيدان از ليبی و معانی الشيخ حسن غنسور از بوركينافاسو از اعضای کمیته داوران این دوره از رقابت‌ها بودند.

در مسابقات قرآن جایزه دبی همه‌ساله یکی از علما و فضلای جهان اسلام به‌ عنوان شخصیت اسلامی سال انتخاب می‌شود که جمعه ماجد از فعالان اجتماعی و علمی امارات به دلیل دستاوردها و خدماتی که در این کشور و کشورهای عربی داشت، به عنوان شخصیت سال این دوره از مسابقات در آئین اختتامیه مسابقات مورد تجلیل قرار گرفت.

بودجه مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی، بیشترین میزان بودجه رقابت‌های قرآنی در سطح جهان را به خود اختصاص می‌دهد، به‌‌گونه‌ای که به نفرات برتر این رقابت‌ها حدود یک میلیون دلار جایزه اهدا می‌شود.

اردن

بیست و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و تلاوت قرآن «الهاشمی» اردن ویژه آقایان در حالی از 25 خرداد 98 آغاز ‌شد که 39 شرکت‌کننده از 38 کشور در این رقابت‌ها حضور داشتند. این مسابقات فقط در رشته حفظ کل قرآن همراه با تلاوت برگزار ‌شد.

این رقابت‌ها تا پنج روز ادامه داشت و براساس تصمیمات کمیته داوران، به 5 نفر برتر این دوره از مسابقات جوایزی اهدا شد.

مسابقات کلام وحی؛ از پرهزینه‌ترین تا قدیمی‌ترین رویدادهای قرآنی جهان اسلام

«رسول تکبیری» نماینده کشورمان موفق به حضور در این مسابقات نشد و در لحظه آخر و در حالی که در فرودگاه نیز حاضر شده بود از اعزام به اردن بازماند.

کرواسی

در همین راستا بیست‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کرواسی از چهارم تا ششم مهرماه 98 در مرکز اسلامی زاگرب، پایتخت این کشور برگزار شد.

در این رقابت‌ها هادی اسفیدانی در رشته قرائت تحقیق موفق به کسب رتبه اول شد و نماینده کشور ترکیه نیز رتبه دوم را به دست آورد. در رشته حفظ کل قرآن نیز محمد خاکپور، دیگر نماینده کشورمان در این رقابت‌ها رتبه دوم را به دست آورد. در این رشته نیز نماینده لیبی رتبه اول را کسب کرد و نمایندگان کشورهای کویت و مالزی به صورت مشترک سوم شدند.

مسابقات کلام وحی؛ از پرهزینه‌ترین تا قدیمی‌ترین رویدادهای قرآنی جهان اسلام

در مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی، داورانی از کشورهای فرانسه، قطر، ترکیه، بوسنی و هرزگوین و کرواسی حضور داشتند.

هدف کلی مسابقات ایجاد اتحاد و همدلی میان مسلمانان جهان بود و مسئولان برگزاری نیز بیشتر به آیه «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا» تأکید می‌کردند.

در مسابقات قرآن کرواسی داوران به‌ صورت کلی برای اجرای هر قاری و حافظ امتیازی در نظر می‌گرفتند و به‌ طور کلی نسبت به صوت و لحن تجوید و سایر موارد در قرائت قاری، نمره اختصاص می‌دادند.

تونس

هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و تلاوت قرآن تونس از 16 تا 22 آذرماه 98 به همت وزارت امور دینی این کشور در مسجد جامع الزیتونه تونس برگزار شد. «حسین پورکویر»، نماینده جمهوری اسلامی ایران در این مسابقات در رشته قرائت تحقیق بود که در نهایت موفق به کسب رتبه دوم شد.

هیئت داوران این دوره از مسابقات قرآنی تونس متشکل از اعضای تونس، ترکیه، مغرب و الجزایر بود و همچون چند دوره اخیر در هیئت داوران از داوران ایرانی استفاده نشده بود. هر شخصی که قصد داشت در این دوره از مسابقات تلاوت کند، ابتدا باید روایت قرائت خود را معرفی می‌کرد.

مسابقات کلام وحی؛ از پرهزینه‌ترین تا قدیمی‌ترین رویدادهای قرآنی جهان اسلام

در رشته تلاوت این مسابقات، نماینده الجزایر رتبه نخست را کسب کرد. حسین پورکویر از ایران دوم و نماینده کشور ترکیه نیز حائز رتبه سوم شد.

این دوره از مسابقات تونس با عنوان «دورة الامام الحسن بن خلف بن بلیمه القیروانی: دوره امام حسن بن خلف بن بلیمه قیروانی»(از قرا معروف تونس در سده پنجم هجری قمری) و با حضور نمایندگان 30 کشور جهان برگزار شد.

مصر

بیست و هفتمین مسابقات بین‌المللی قرآن مصر از 19تا 24 بهمن‌ماه 98 به همت وزارت اوقاف مصر و با مشارکت 85 متسابق از 63 کشور برگزار شد.

10 داور خارجی از کشورهای عربی و اسلامی قضاوت این دوره از مسابقات را که در یکی از هتل‌های قاهره برگزار شد، برعهده داشتند.

این دوره از مسابقات بین‎المللی قرآن کریم مصر با نام استاد عبدالباسط عبدالصمد نامگذاری شده بود و به برگزیدگان این دوره از مسابقات، جوایزی به ارزش یک میلیون و دویست هزار پوند مصری اهدا شد.

مسابقات کلام وحی؛ از پرهزینه‌ترین تا قدیمی‌ترین رویدادهای قرآنی جهان اسلام

این مسابقات در پنج رشته حفظ کل قرآن به همراه تجوید، تقسیر و مفاهیم قرآن کریم، برای دانشجویان دختر و پسر علوم دینی یا زبان عربی با مدرک پایین‌تر از لیسانس از دانشگاه‌های دولتی، حفظ کل قرآن به همراه تجوید و مفاهیم قرآن برای افرادی که دارای صوت نیکو بودند و کمتر از 30 سال سن داشتند، حفظ قرآن به همراه تجوید، برای قاریان آفریقایی‌ دارای صوت زیبا، حفظ کل قرآن به همراه تجوید برای دختران و پسران زیر 12 سال و بخش ویژه حافظان قرآن قاره آفریقا برگزار شد.

تهیه و تنظیم از آزاده غلامی

انتهای پیام
captcha