اجرای طرح «هر خانه کتابخانه رضوی» و بازدید مجازی از موزه‌ها و قرآن‌های خطی
کد خبر: 3884795
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
حسینی بیان کرد:

اجرای طرح «هر خانه کتابخانه رضوی» و بازدید مجازی از موزه‌ها و قرآن‌های خطی

رئیس کتابخانه، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از اجرای طرح «هر خانه یک کتابخانه رضوی» خبر داد و گفت: به منظور جلوگیری از شیوع کرونا کتابخانه دیجیتال و موزه‌های مجازی به ویژه موزه قرآن و نفایس به ارائه خدمات می‌پردازد.

سیدجلال حسینی، رئیس کتابخانه، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویحجت‌الاسلام والمسلمین سیدجلال حسینی، رئیس کتابخانه، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا، با تشریح برنامه‌های کتابخانه آستان قدس رضوی در ایام نوروز و شیوع ویروس کرونا، گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا، امکان بهره‌گیری از کتابخانه به صورت حضوری همانند سایر کتابخانه‌ها فراهم نیست و تا ۱۵ فروردین ماه تعطیل است، اما کتابخانه دیجیتال در همین ایام آماده ارائه خدمات است.

وی از امانت الکترونیک کتاب به صورت رایگان خبر داد و افزود: در این کتابخانه بیش از ۱۰ هزار عنوان کتاب اعم از نسخه‌های خطی، اسناد، عکس‌ها، کتاب‌های چاپ سنگی و چاپی به صورت دیجیتال درآمده و علاقه‌مندان می‌توانند به صورت رایگان و حتی در صورت عدم عضویت در این سایت اقدام به جستجو داشته باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر خدمات الکترونیکی در کتابخانه، بازدید مجازی از موزه‌های آستان قدس رضوی نیز فراهم است و علاقه‌مندان می‌توانند از بیش از ۳۰ اثر منتخب گنجینه‌های قرآن و نفایس هدایای مقام معظم رهبری، نقاشی‌های استاد فرشچیان و موزه فرش و منسوجات به سایت کتابخانه دیجیتال مراجعه و بازدید کنند.

وی ادامه داد: قرآن‌هایی با دست‌خط منسوب به امام علی(ع) و امام رضا(ع)، برگی از قرآن به خط بایسنقر، قرآن وقفی ابن‌کثیر، قرآن کامل به خط اختراعی بابری و قرآن کامل به خط یاقوت مستعصمی در بخش موزه قرآن و نفایس و پرچم گنبد حرم حضرت زینب (س)، میز معرق هشت ضلعی، تابلو آیات قرآن روی در نجف، تابلو نقاشی رهبر معظم انقلاب در جمع رزمندگان اسلام و تابلوی معرق عصر عاشورا در موزه هدایای مقام معظم رهبری بارگذاری شده و آماده بازدید علاقه‌مندان است.

حسینی ادامه داد: یکی از بخش‌های دیگر در کتابخانه دیجیتال مربوط به نمایشگاه مجازی «بهارانه رضوی» است که هنرمندان با موضوع بهار دست به خلق اثر زده‌اند. این آثار به صورت نقاشی آبرنگ است.

وی در ادامه از برگزاری طرح «هر خانه یک کتابخانه رضوی» خبر داد و گفت: این طرح امسال با تأکید بر در خانه ماندن با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال آن با قوت بیشتر و بهتری برگزار می‌شود و از ویژگی‌های آن می‌توان به سامانه تحویل منبع، دستنامه پژوهشی، کتابخانه دیجیتال همراه و مجموعه‌های موضوعی ویژه اهل بیت(ع) به ویژه امام رضا(ع) اشاره کرد.

حسینی یادآور شد: کتابخانه دیجیتال در سازمان کتابخانه آستان قدس رضوی از سال ۹۰ شروع به کار کرده و در حال حاضر دارای بیش از ۲۳ میلیون منبع مطالعاتی به صورت اسکن شده و الکترونیکی دارد. همچنین این سازمان علاوه بر کتابخانه مرکزی با حدود ۴ میلیون جلد کتاب چاپی، بیش از ۸۸ هزار جلد کتاب خطی منحصر به فرد، ۵۰ هزار جلد کتاب چاپ سنگی، ۳۸ کتابخانه وابسته و ۱۰ کتابخانه تخصصی دارد.

انتهای پیام
captcha