یادی از درگذشتگان عرصه ادب و هنر در سالی که گذشت
کد خبر: 3884806
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷

یادی از درگذشتگان عرصه ادب و هنر در سالی که گذشت

در آخرین پنجشنبه سال بنا به رسمی دیرینه، از ستاره‌های پرفروغ عرصه ادبیات و هنر که به دیار باقی شتافتند، یاد می‌کنیم.

29 اسفند****یادی از درگذشتگان عرصه ادب و هنر در سالی که گذشتبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ بنابه رسم هر سال از هنرمندان، ادیبان و اهالی قلمی یادمی‌کنیم و یادشان را گرامی و زنده نگه می‌داریم که روزی عرصه‌های فرهنگی و هنری به وجودشان می‌بالید. امروز از وجود این ستاره‌ها بی‌بهره‌ایم، اما آثارشان تا سال‌ها و سال‌ها با ما همراه خواهد بود. یاد و نام این عزیزان را گرامی می‌داریم و بر روح بلندشان صلوات و درود می‌فرستیم.

نویسندگان، شاعران و مترجمان

کریستین بونو

 

کریستین بونو (یحیی)، مترجم قرآن کریم به زبان فرانسه و مدافع حریم ولایت اهل بیت(ع) که برای انجام تبلیغات دینی در ماه محرم به کشور ساحل عاج رفته بود براثر تصادف درگذشت. این اندیشمند فرانسوی، که برای سخنرانی و تبلیغ ایام محرم به ساحل عاج سفرکرده بود، یکی از چهره های برجسته علوم اسلامی بود که در سال ۱۹۷۹ با مطالعه آثار «رنه گنون» فیلسوف مسلمان فرانسوی، به دین اسلام درآمده بود.

بونو که نام خود را به یحیی علوی تغییر داده بود، در سال ۱۹۵۷ میلادی در شهر فرایبورگ آلمان در خانواده‌ای مسیحی و کاتولیک، متولد شد.وی به دلیل شغل پدر تا سن ۱۰ سالگی در آلمان و الجزایر می‌زیست و پس از آن راهی استراسبورگ فرانسه شد. میل به آشنایی با ادیان شرقی در وجود او بود و از این رو به مطالعه آثار موجود در این زمینه و به سفرهای متعدد به اسپانیا، مراکش، ایتالیا، بلژیک، هلند، آلمان پرداخت. وی با آثار رنه گنون، فیلسوف مسلمان فرانسوی آشنایی پیدا کرد و تحت تأثیر آثار او در سال ۱۹۷۹ به دین اسلام درآمد.

مظاهر مصفا

مظاهر مصفا ۸ آبان در سن ۸۷ سالگی درگذشت. وی یکی از قصیده‌سرایان شاخص ایرانی بود. تاکنون چند مجموعه شعر از او به‌چاپ رسیده که از آن جمله می‌توان به «ده فریاد»، «سی سخن»، «پاسداران سخن»، «توفان خشم»، «سپیدنامه»، «سی‌پاره» و… همچنین تصحیحات او بر دیوان ابوتراب فرقتی کاشانی، «مجمع الفصحا» رضا قلی‌خان هدایت، مزاری قهستانی، سنایی، سعدی، جوامع الحکایات عوفی اشاره کرد.

حسین آهی

حسین آهی، شاعر و گوینده رادیو، ۸ مرداد در سن ۶۶ سالگی درگذشت. حسین آهی متولد ۳ آذر ۱۳۳۲ بود. «تماشاگه راز» از رادیو فرهنگ شامل خوانش جدیدی از غزلیات حافظ، از جمله برنامه‌های پرطرفدار او بود. همچنین اولین برنامه حسین آهی در تلویزیون «با کاروان شعر و موسیقی» در دهه ۸۰ از شبکه دو سیما پخش شد. او در بخش شبانگاهی رادیو پیام در روز‌های چهارشنبه نیز به اشاعه مباحثی در زمینه تاریخ، فرهنگ و ادبیات ایران پرداخت. از جمله آثار حسین آهی به «ب‍ررس‍ی ج‍ام‍ع‍ی در بحور شعر فارسی»، «حاشیه بر ارث شرح لمعهِ شهیدین»، «مقدمه و حواشی بر دیوان عمادالدین نسیمی» و ... می‌توان اشاره کرد.

سیدهادی خسروشاهی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خسروشاهی، مترجم قرآن و نهج البلاغه براثر بیماری کرونا در روزهای پایانی سال 98 درگذشت. وی در سال ۱۳۱۷ ش در تبریز، در خانواده‌ای آراسته به دین علم و فقاهت، به دنیا آمد. تاریخ سه قرن از حیات و کوشش علمی و فقهی اجداد وی، که همه از علمای بزرگ و فقهای نامدار ایران و عراق در دوران خود بوده‌اند، این حقیقت را به خوبی روشن می‌سازد. پدر وی، آیت‌الله سیدمرتضی خسروشاهی، از علما و فق‌های بزرگ و صاحب رساله آذربایجان و تحصیل کرده نجف بود. استاد پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نخست به مدت دو سال نماینده امام (ه) در وزارت ارشاد اسلامی بود. آن گاه به سفارت ایران در واتیکان انتخاب شد و مدت پنج سال در خارج از کشور به فعالیت پرداخت. تأسیس مرکز «فرهنگی اسلامی اروپا» در رم و تأسیس ماه نامه‌ای به زبان انگلیسی «انکوائری» و هفته نامه‌ای به عربی «العالم» در لندن- با همکاری وزارت ارشاد اسلامی- از آثار این دوران است. در ایتالیا، علاوه بر چاپ و نشر ترجمه قرآن و نهج البلاغه به زبان ایتالیایی و نشر ماه نامه‌ای به نام جهان نو- به زبان ایتالیایی- جمعاً در مدت پنج سال ۱۶۲ نوع کتاب و نشریه به زبان‌های: فارسی، عربی، انگلیسی، ایتالیایی و فرانسوی، منتشر نموده که در سراسر جهان توزیع شده است.

سیدقاسم موسوی قهار

سید قاسم موسوی قهار، مناجات‌خوان، دعاخوان، مداح و شاعر ایرانی پس از تحمل رنج بیماری آذرماه سال جاری درگذشت. وی اولین دعای سحر ماه رمضان را بعد از انقلاب خواند که از محبوبترین و معروفترین اجراهایش به‌شمار می‌رود و بعد از حدود سال‌ها هنوز در سحرگاهان رمضان از صدا و سیما پخش می‌شود.

یاور همدانی

احمد نیک‌طلب مشهور به یاور همدانی ۱۴ اسفند در سن ۸۵ سالگی درگذشت. همدانی از ۱۳ سالگی به سرودن اشعار پرداخت و در انجمن‌های ادبی همدان و تهران از جمله انجمن ادبی ایران حضور فعال داشت و مدت ۴ سال نیز دبیر انجمن ادبی حافظ بود. او همچنین عضویت هیئت مدیره انجمن ادبی و هنری ایران هند و تاسیس انجمن ادبی شهرداری تهران را نیز در کارنامه دارد. این‌شاعر همچنین در سال‌های اخیر، عضو شورای شعر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بوده‌است. وی از دهه ۳۰ با رادیو ایران همکاری داشت و کنار شخصیت‌هایی، چون رهی معیری فعالیت می‌کرد و ترانه‌های بسیاری از او تبدیل به قطعات موسیقی و آوازی شده‌اند.

امیر برزگر خراسانی

امیر برزگر خراسانی فارغ‌التحصیل هنر‌های زیبا در رشته نقاشی بود. او در جوانی به استخدام دانشکده علوم پزشکی مشهد درآمد و سال‌‏ها به عنوان مسئول روابط عمومی آن دانشگاه خدمت کرد. وی عضو هیئت رئیسه کانون هنرمندان و عضو شورای سیاستگذاری شعر بود و علاوه بر شعر، نقاشی، موسیقی و تدریس ردیف‌‏های دستگاهی آواز اصیل ایرانی نیز از مشغله‌‏های او بود. در کارنامه برزگر خراسانی سرایش ۱۵ اثر از جمله: «برگی از دیوان امیر»، «سخن آئینه‌‏ها»، «شعر و شاعری در آئینه زمان»، «گزیده ادبیات فارسی شماره ۶۸»، «از شرنگ و شطح»، «نماز عاشقی»، «فصل عطش» و «رها در ناکجا آباد» و... به چشم می‌خورد.

احسان اشراقی، احمد اقتداری، احد گودرزیانی، جعفر کاظمی، زبیده جهانگیری، محسن جهانگیری، حمید سهیلی، پرویز خائفی، خسرو جعفرزاده، عبدالرحمان عبادی، محمد ابراهیم رنجبر، مهدخت مخبر و مرتضی کلانتریان از شاعر و نویسندگانی هستند که در سال 98 رهسپار خانه ابدی شدند.

هنرمندان سینما و تئاتر

جمشید مشایخی

چند روز از آغاز سال ۹۸ نگذشته بود که جمشید مشایخی، یکی از هنرمندان بزرگ عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون را از دست دادیم، وی شامگاه ۱۳ فروردین از دنیا رفت. او ایفاگر نقش‌های متفاوت و ماندگاری در ژانر‌ها و سبک‌های مختلفی در سینما و تلویزیون بوده و با کارگردانان برجسته‌ای در طول تاریخ سینما همکاری کرده است. از جمله آثاری که او در آن‌ها ایفای نقش کرده، می‌توان به بازی در فیلم‌های «گاو»، «کمال‌الملک»، «گل‌های داودی»، «روز واقعه»، «خانه روی آب»، مجموعه‌های «هزاردستان»، «داستان‌های مولوی»، «سلطان صاحبقران»، «امام علی (ع)»، «پهلوانان نمی‌میرند»، «ستایش» و ... اشاره کرد.

داریوش اسدزاده

این بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در سن ۹۶ سالگی درگذشت. وی در دو سریال «سمندون» و «خانه سبز» و فیلم‌های سینمایی زیادی مثل دو نیمه سیب، همسر، قلاده‌های طلا، یتیم‌خانه ایران، زمان از دست‌رفته، بوی کافور و عطر یاس بازی کرده است. آخرین فیلم او هم «حکایت دریا» به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا بوده است.

پرویز بهرام

پرویز بهرام، صدای ماندگار دوبله ایران ششم خرداد ماه در سن ۸۶ سالگی درگذشت. صدای ماندگار وی در مستند «جاده ابریشم» برای همه ایرانیان آشناست. «ژان والژان» در سریال بینوایان، شخصیت «لورنس اولیویه» در هنری هشتم و «اتللو» برخی از نقش‌های ماندگار این صداپیشه در هنر دوبله ایران است. دیگر نقش‌های ماندگار این دوبلور برجسته کشورمان صداپیشگی در مجموعه‌های «کارآگاه کاستر» و «راز بقا» بوده است.

امیرکاووس بالازاده

امیر کاووس بالازاده نویسنده، پژوهشگر تئاتر، مدرس و اسطوره شناس ۲۴ دی به دلیل بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت. بالازاده از اساتید و پژوهشگران شناخته دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی بود که سال‌ها به عنوان هیئت علمی در این دانشکده فعالیت داشت. وی همچنین پژوهشگر و مدرس اسطوره شناسی و فرهنگ عامه بود. او از شاگردان زنده‌یاد دکتر مهرداد بهار بود و کتاب «مهر و داد و بهار: یادنامه دکتر مهرداد بهار» به کوشش او منتشر شده است. از دیگر تالیفات منتشر شده او می‌توان به «جنگ، نمایش، اسطوره»، «پسر شهرزاد»، «موسم نور»، «فرهنگ یک جلدی فارسی معین» و «فرهنگ نام ایرانیان» اشاره کرد.

از بازیگران و هنرمندان عرصه سینما و تئاتر که در سال جاری دار فانی را وداع گفتند می‌توان به ابراهیم آبادی، ملکه رنجبر، شهلا ریاحی، علی زندی، سعید نوراللهی، ولی‌اله شیراندمی، حسین صفاریان، علی اصغر طبسی، رضا عبدی، علی ابوالحسنی، نصرت کریمی، نوری کسرائیان، اسکندر حجتی و رضا عقیلی اشاره کرد. همچنین در میان این هنرمندان تهیه‌کنندگانی همچون سیدکمال طباطبایی تهیه‌کننده سینما، مجید اوجی تهیه‌کننده تلویزیون نیز حضور داشتند.

هنرمندان عرصه موسیقی

حسین دهلوی

حسین دهلوی از هنرمندان پیشکسوت عرصه موسیقی ۲۳ مهرماه و در سن ۹۲ سالگی دارفانی را وداع گفت. یکی از مهمترین آثار حسین دهلوی کتاب «پیوند شعر و موسیقی آوازی» است که جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی در بخش هنر را به خود اختصاص داد. این کتاب حاصل بیش از ۴۰ سال تجربه دهلوی در تلفیق موسیقی با شعر ایرانی است که به شیوه‌ای علمی و متدیک فرایند کار را توضیح می‌دهد.

بهنام صفوی

بهنام صفوی، خواننده موسیقی پاپ پس از سال‌ها تحمل بیماری در اردیبهشت ماه در سن ۳۶ سالگی درگذشت. صفوی در سال ۱۳۸۵ قطعه «تمنا» را منتشر کرد که مورد توجه قرار گرفت و همین مسئله انگیزه‌ای برای تولید آلبوم اولش «عشق من باش» در سال ۱۳۸۸ شد. «آرامش»، «فوق‌العاده» و «معجزه» از آلبوم‌های دیگری است که از این خواننده پاپ به بازار عرضه شده است.

علی‌اصغر بیانی آهنگساز، حسین اصلانی آهنگساز، خسرو جعفرزاده موسیقدان، ابوالحسن خوشرو خواننده محلی، مرتضی دل‌شب موسیقیدان، تورج شعبانخانی آهنگساز و خواننده، هوشنگ ظریف موسیقدان، فرشاد سنجری نوازنده، فرود گرگین‌پور موسیقدان، حسین موفق خواننده و طاهر یارویسی نوازنده، آی‌محمد یوسفی خواننده ترکمن از هنرمندان دیگر در عرصه موسیقی هستند که به دیار باقی شتافتند.

انتهای پیام
captcha