نگاهی به کریدور اقتصادی «کرتارپور» از دریچه فرهنگ
کد خبر: 3885447
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹

نگاهی به کریدور اقتصادی «کرتارپور» از دریچه فرهنگ

افتتاح کریدور کرتارپور در بین پاکستان و هند، از نگاه برخی مردم دروازه صلح و از دید برخی دیگر، راهکار تقویت و ترویج مذهب سیک‌هاست.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از وابسته فرهنگی ایران در لاهور پاکستان، در مقاله‎ آصف رحمان، معاون بنیاد کتابخانه‏‌های پنجاب و نویسنده حوزه موضوعات اجتماعی و فرهنگی در پاکستان که در روزنامه دیلی رپید نیوز منتشر شده آمده است: افتتاح این کریدور گمانه‌های زیادی را نزد افکار عمومی به وجود آورده است. بعضی از افراد این کریدور را عامل تروریسم و در حقیقت تقویت و ترویج مذهب سیک‌ها و برخی دیگر آن را درب صلح و آشتی نامیده‎اند.

کریدور کرتارپور در باور و اندیشه‌های سیک‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تمام آنها ارادت و اعتقاد خاصی به این کریدور دارند. این کریدور در فاصله 4 کیلومتری از مرز هند و در کشور پاکستان در نزدیکی شهر شکرگرهی بخش «نارووال» ایالت پنجاب قرار دارد.

کرتارپور دومین جایگاه مقدس سیک‌ها بعد از معبد طلایی در شهر امرتسر در ایالت پنجاب هند به‌شمار می‌رود. سیک‌ها بر این باور هستند که «گرو نانک» بنیانگذار مذهب سیک‎ها، هجده سال از عمر خود را در این منطقه گذرانده است.

سیک‌ها این عبادتگاه خود را با عنوان «درب گرو» می‌دانند و ارزش و احساسات خاص سیک‌ها به آن وابسته است. قبل از احداث این کریدور، سیک‌ها مجبور بودند که برای زیارت آن، مسافتی بالغ بر صد و بیست کیلومتر را طی کنند و در این مسیر با مشکلات مختلفی چون ویزا، حمل و نقل، امنیت و ... نیز مواجه می‌شدند.

محوطه کریدور از مرز هند و پاکستان آغاز شده و تا عبادتگاه سیک‌ها ادامه دارد. در گذشته زائران هندی برای زیارت از این منطقه و عبور از مرز هند، ابتدا باید در وزارت کشور هند ثبت نام و مجوز کسب می‌کردند و سپس 10 روز قبل از آغاز سفر به پاکستان، لیست این افراد انتخاب شده باید به پاکستان و مسئولان این کشور ارائه می‌شد و علاوه بر آن زائران باید گذرنامه(بدون مهر ویزا) و کارت عبور مخصوص را نیز به همراه داشته باشند، ولی اکنون عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان پس از احداث این کریدور شرایط عبور و مرور را بسیار آسان کرده است و طبق آن همراه داشتن گذرنامه برای زائران لازم نیست و آنها می‌توانند فقط با در دست داشتن کارت شناسایی معتبر از این عبادتگاه زیارت کنند.

کریدور کرتارپور، دو عبادتگاه ویژه سیک‌ها چون «دیره بابا نانک» در ایالت پنجاب هند و «دربار صاحب» در منطقه کرتارپور پاکستان را به یکدیگر متصل کرده است. ساختن این محیط و فضای مشترک برای سیک‌ها و زیارت آنان از این دو عبادتگاه بدون نیاز به هر گونه ویزا و تجهیزاتی، گامی بسیار خوب در کاهش تنش بین دو کشور از طرف پاکستان است.

عمران خان به مناسبت پانصد و پنجاهمین سالگرد بزرگداشت تولد «گرو نانک» بنیانگذار مذهب سیک‌ها، این کریدور را افتتاح کرد. در مراسم افتتاحیه این کریدور شخصیت‎های شاخص زیادی از کشور پاکستان و هند چون نوجیت سینگ سدهو، شرکت کردند. نوجیت سینگ سدهو در سخنرانی خود این اقدام عمران خان و کشور پاکستان به شدت مورد تشویق قرار داد و گفت که این اقدام پاکستان در کاهش تنش دو کشور، گامی بسیار مفید و سودمند و نشانگر آزادی مذهبی در کشور پاکستان است.

انتهای پیام
captcha