مردم برای شناسایی محتکران به کمک نهادهای نظارتی بیایند / نیاز واحدهای تولیدی به خط اعتباری
کد خبر: 3885480
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

مردم برای شناسایی محتکران به کمک نهادهای نظارتی بیایند / نیاز واحدهای تولیدی به خط اعتباری

انارکی‌محمدی اظهار کرد: مردم در ایام شیوع کرونا واقعاً در مصرف کالا و خدمات به خوبی رعایت، همراهی و صرفه‌جویی کردند، اما شناسایی افراد محتکر که در این ایام از نیازهای مردم سوء استفاده می‎کنند بسیار مهم است و مردم می‎توانند نقش بسیار ارزنده‎ای داشته باشند.

احمد انارکی محمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

احمد انارکی‌محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره مدیریت اقتصادی صحیح در ایام شیوع کرونا از جانب دولت و مردم پرداخت و گفت: با توجه به اینکه شیوع کرونا و اتفاقاتی که در پی آن رخ داده است بیشترین آسیب را پس از حوزه بهداشت و درمان، به مسائل اقتصادی به ویژه کسب‌وکارهای خُرد و متوسط وارد کرده است، دولت، مجلس و سایر نهادهای مسئول باید نهایت تلاش خود را به کار گیرند که آسیب‌های اقتصادی تا زمانی‌که کرونا کنترل می‌شود به حداقل ممکن برسد.


بیشتر بخوانید:


کسب و‌کارها و واحدهای تولیدی آسیب‌دیده

وی با اشاره به آسیب‎هایی که به کسب‌وکارهای کوچک وارده شده است، ادامه داد: صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، افرادی هستند که فعالیت اقتصادی آنها زنجیره‌وار به هم وصل است و بسیاری از کسب‌وکارهای آنها تعطیل شده است. هرساله با فرارسیدن ایام عید نمایشگاه‌های زیادی در سراسر کشور برپا می‌شد، اما امسال با تعطیلی این نمایشگاه‌ها بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان دچار آسیب مالی شده‌اند.

طبیعتاً ممکن است از بعد نظارتی نتوان همه تخلفات را به خوبی کنترل کرد اما با توجه به محدودیت‌هایی که در زمینه نظارت وجود دارد آنچه از همه مهمتر است این است که مردم پای کار بیایند چراکه یکی از بخش‌هایی که می‌توانند در برخورد با تخلفات کمک کند خود مردم هستند

انارکی‌محمدی یادآور شد: این نمایشگاه‌ها به تولید‎کنندگان و فروشندگان شهرها و بنکدارانی که کالاها را در اختیار این نمایشگاه‌ها قرار می‌دادند وصل بودند و تعطیلی آنها آسیب‌های اقتصادی خاص خود را در پی داشته است. بنابراین باید اقدامات نهادهای مسئول به گونه‎ای باشد که این آسیب‌ها کمتر یا جبران شود.

اقدامات حاکمیتی برای حمایت از اقتصاد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: تولید‌کنندگان که در این شرایط اکثراً تعطیل شده‌اند و دیگر نمی‌توانند کالاهای مورد نیاز را به بازار عرضه کنند. از طرفی صاحبان این بنگاه‌های تولیدی، عمدتاً بدهکار بانک هستند یا بدهی‎های روزمره دیگری دارند. همچنین بسیاری از آنها اجاره‌نشین هستند و باید اجاره محل کسب‌وکار و تولید خود را نیز پرداخت کنند و نهادهای متولی باید برای حمایت از کسب‌وکارها این موارد را در نظر داشته باشند.

نماینده رفسنجان و انار در خانه ملت ادامه داد: حمایت از کسب‌وکارها و به حداقل رساندن آسیب‌های اقتصادی در این ایام نیازمند برخی اقدامات از سوی نهادهای مسئول به ویژه دولت است. البته در زمینه حاکمیتی، اقداماتی در حوزه مالیات و بیمه این کسب‌وکارها از سوی دولت انجام شد که از جمله تا سه ماه بعد از عید بتوان اقساط وام‌های آنها را تمدید کرد اما برای کاهش آسیب به اقتصاد در چنین شرایطی باید اقدامات بیشتری انجام شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به لزوم در نظر گرفتن خط اعتباری برای حمایت از واحدهای تولیدی، یادآور شد: در کل دولت و مجلس برای رونق فعالیت این افراد و اینکه بیش از این آسیب نبینند باید تمهیداتی را بیندیشند و حمایت‎های لازم به صورت تسهیلات بلاعوض یا وام‌های ارزان‌قیمت در اختیار این واحدها قرار گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با پرداختن به اهمیت شناسایی واحدهای اقتصادی آسیب‎دیده ادامه داد: بهترین کاری که دولت در این شرایط می‎تواند انجام دهد شناسایی واحدهای آسیب‌دیده ناشی از شیوع کروناست و اینکه خط اعتباری لازم برای آنها در نظر گرفته شود تا لااقل وضعیت اقتصادی آنها بعد از پیک کرونا بهبود پیدا کند. لذا امیدواریم از همین الان اقدامات لازم را انجام دهیم تا بعد از کنترل این ویروس، آسیب‌های اقتصادی و زیان واحدهای تولید در کمترین میزان باشد. البته دولت بخشی از این کارها را آغاز کرده است.

نقش مردم در برخورد با تخلفات

وی درباره اقدامات قضایی لازم برای برخورد با سوءاستفاده‎کنندگان از این وضعیت اظهار کرد: قوه قضائیه، دولت و دستگاه‌های مربوطه پیگیری‌های لازم را انجام داده‌اند و با محتکران و متخلفان هم برخورد می‌شود اما نکته مهم این است که در نظارت محدودیت‎هایی هم وجود دارد. بنابراین نقش خود مردم هم بسیار مهم است.

نماینده رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی درباره نقش مردم در برخورد با محتکران و گرانفروشان تأکید کرد: وقتی اتفاقی به این گستردگی رخ می‎دهد طبیعتاً ممکن است از بعد نظارتی نتوان همه تخلفات را به خوبی کنترل کرد اما با توجه به محدودیت‌ها در نظارت، مردم باید پای کار بیایند و با شناسایی و اطلاع‌رسانی تخلفات به دستگاه‎های مربوطه می‌توانند کمک کنند تا جلوی این کارها گرفته شود.

انارکی‌محمدی در پایان تأکید کرد: البته مردم هم در این ایام شیوع کرونا واقعاً در مصرف کالا و خدمات به خوبی رعایت، همراهی و صرفه‌جویی کردند اما شناسایی افراد محتکر که در این ایام از نیازهای مردم سوءاستفاده می‎کنند بسیار مهم است و مردم می‎توانند نقش بسیار ارزنده‎ای داشته باشند.

انتهای پیام
captcha