توصیه‌های عبادی برای دفع بلا / کرونا می‌تواند عاملی برای متنبه کردن انسان باشد
کد خبر: 3887435
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۱
تولیت حوزه علمیه امام مهدی(عج) مطرح کرد:

توصیه‌های عبادی برای دفع بلا / کرونا می‌تواند عاملی برای متنبه کردن انسان باشد

آیت‌الله روح‌الله قرهی با بیان اینکه ویروس کرونا می‌تواند انسان را متنبه کند و به یاد خدا بیاورد، گفت: برای دفع بلا باید به خدا توجه کرد که با توسل، دعا، تضرع و رفتن به‌سوی پروردگار عالم می‌شود این توجه را کسب کرد. سعی کنید در این شرایط با اهل خانه دعای توسل و حدیث کساء را به‌صورت جمعی بخوانید که بسیار مؤثر است.

توصیه‌های عبادی برای دفع بلا / کرونا می‌تواند عاملی برای متنبه کردن انسان باشدبه گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ آیت‌الله روح‌الله قرهی، تولیت حوزه علمیه امام ‎‌مهدی(عج) حکیمیه تهران با توجه به شیوع ویروس کرونا در اولین پیام تصویری خود در سال جدید، گفت: مشکلی در جامعه به‌وجود آمده است که به ویروس منحوس کرونا مشهور شده است. این ویروس انسان‌ها را خانه‌نشین کرد و به‌طور موقت موجب تعطیلی مساجد، نماز جمعه‌ها، امام‌زادگان و از همه مهم‌تر حرم‌های ائمه معصومین(ع) شد.

این استاد حوزوی ویروس کرونا را عاملی برای متنبه کردن مردم برای یاد خدا دانست و بیان کرد: این ویروس می‌تواند انسان را متنبه کند و به یاد خدا بیاورد. اولاً این ویروس هر چه می‌خواهد باشد، چه ساخته دست انسان‌ها و چه به‌واسطه خوردن خفاش و مسائل دیگری که گفتند در چین است، پدید آمده باشد، به هر حال باز فسادش به دست انسان است.

آیت‌الله قرهی با اشاره به آیه 41 سوره روم، فساد در جامعه را از عوامل بلا دانست و گفت: خداوند متعال می‎فرماید «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ؛ به سبب آنچه دست‌هاى مردم فراهم آورده فساد در خشكى و دريا نمودار شده است تا سزاى بعضى از آنچه را كه كرده‏‌اند به آنان بچشاند باشد كه بازگردند.»؛ بنا به نص صریح این آیه قرآن، وقتی فساد در روی خشکی و دریا به دست انسان‌ها ظاهر می‌شود و این انسان است که مع‌الاسف رفتارش عامل فساد در دنیا است، این فساد دامن خود او را می‌گیرد.

وی ادامه داد: اما باید در این موضوع به خدا توجه کرد. حالا چگونه توجه کنیم؛ آیا این توجه با رفتن به‌سوی رقص و مطالب دیگر از این قبیل است؟ البته ناگفته نماند شادی در اسلام وجود دارد اما نه به‌عنوان اینکه انسان شادی را با رقص تصور کند، که این بحث مجزایی دارد.

آیت‌الله قرهی با بیان توصیه‌های عبادی برای این ایام و عبور از این بیماری، گفت: اما با توسل، با دعا، با تضرع و با رفتن به‌سوی پروردگار عالم می‌شود که این توجه را کسب کرد. سعی کنید در خانه با اهل خانه دسته جمعی دعای توسل را بخوانید و همین‌طور حدیث کساء را نیز در خانه‌های خود به‌صورت جمعی بخوانید که بسیار مؤثر است.

وی با بیان اینکه فرمودند که دعا در حق یکدیگر مستجاب می‌شود، افزود: در خانه و با اهل خانه 70 مرتبه سوره حمد را برای یکدیگر بخوانید. یعنی فرض، بنده برای فرزندم و فرزندم برای من 70 مرتبه سوره حمد را می‌خوانیم و یا شوهر برای همسرش و همین‌طور هر کس برای دیگری 70 مرتبه سوره حمد را بخواند. در بین دعاها همچنین دعای هفتم صحیفه سجادیه که امام‌المسلمین هم به آن اشاره فرمودند، نیز خوانده شود.

این استاد اخلاق توصیه کرد: همچنین مردم در این ایام آیاتی که مرحوم آیت‌الله‌العظمی سیداحمد خوانساری اعلی الله مقام الشریف در زمان طاعون فرموده‌اند که مردم بخوانند، شامل آیه51 سوره توبه، آیه 107 سوره یونس، آیه 6 سوره هود، آیه 60 سوره عنکبوت، آیه 2 سوره فاطر، آیه 38 سوره زمر و دعای بعد از آن نیز خوانده شود. همین‌طور با دادن صدقه برای سلامتی امام زمان(عج) و هچنین رفع بلا، ان‌شاءالله خدای متعال عنایت ویژه خود را شامل حال‌مان بگرداند.

امیرمحسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha