تحریف قرآن آسان اما محال است
کد خبر: 3699287
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴
آیت‌الله قرهی:

تحریف قرآن آسان اما محال است

کانون خبرنگاران نبأ ــ بیان شده که قرآن، تحریف‌ناپذیر است اما جالب این که خیلی راحت می‌شود این کتاب آسمانی را تحریف کرد؛ در واقع با تغییر حرکات روی حروف می‌توان بدون تغییر کلمات، قرآن را تحریف کرد؛ با این حال کلام‌الله مجید هرگز تحریف نشده است.

تحریف قرآن آسان اما محال است

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، آیت‌الله روح‌الله قرهی، مؤسس و تولیت حوزه علمیه امام مهدی(عج) تهران شب گذشته، 20 اسفند ماه در جلسه هفتگی تفسیر سوره ناس در ادامه شرح واژه «رب» در این سوره گفت: در جلسات قبل به معانی مختلف رب پرداختیم و بیان شد که «ربی» که پروردگار عالم در این سوره بیان کردند همه معانی رب را شامل می‌شود.
وی به معانی مختلف رب اشاره کرد و افزود: رب در این سوره همه معانی را شامل می‌شود؛ پادشاهی، مالک بودن، هم آنچه راجع به معنا‌شناسی واژه رب است، هم اولوهیت، هم پرورش، صاحب اختیاری و نیز همه معانی دیگری که مربوط به رب است.
این استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به آیه 42 سوره یوسف که می‌فرماید «وَقَالَ لِلَّذِي ظَنَّ أَنَّهُ نَاجٍ مِنْهُمَا اذْكُرْنِي عِنْدَ رَبِّكَ فَأَنْسَاهُ الشَّيْطَانُ ذِكْرَ رَبِّهِ» گفت: در قرآن کریم رب به عناوین مختلفی بیان شده که در این آیه عنوان رب به پادشاه و سلطان تبیین شده است.
آیت‌الله قرهی در ادامه به بحث واژه «ناس» در این سوره پرداخت و گفت: واژه بعدی ناس است؛ سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا خداوند عنوان ناس را با الف و لام تببین فرمودند. ناس در مباحث لغت‌شناسی، اسم جمع و به معنای مردم است که اصلش اناس بوده که جمع شده، انسه از اِنس، اُنس و اَنس است.
آیت‌الله قرهی تصریح کرد: بعضی از کتب لغت بیان می‌کنند که بین اُنس و اَنس فرقی جزیی است، اما حقیقی نیست. اما صاحب مجمع‌البیان می‌گوید «بین آن‌ها فرق حقیقی هم هست»، چون انسان از بعضی نسیان است و اگر نسیان نباشد، باید اَنس باشد اما اِنس است، چون جسمی که به روح و روحی که به جسم اُنس دارد، است و این انیست است.
این استاد درس خارج حوزه بیان کرد: حالا یک تفاوت دارد این که در اُنس، اُنس گرفتن وجود دارد اما امکان دارد بین دو شیء متفاوت باشد، مثلا گاهی انسان با یک حیوان اُنس پیدا می‌کند که این اُنس بین دو جنس مخالف با هم سنخیت ندارد. اما در اِنس صورت ظاهر جسم و روح با هم متفاوت است اما علت جذب شدن است، چون مجذوبه این ارتباط را دارد که با هم آمیخته شده و از هم جدا نیست.
آیت‌الله قرهی برای روشن شدن بحث به مثال حل شدن شکر در آب اشاره و بیان کرد: ببینید شما وقتی شکر را در آب حل می‌کنید، مجذوب است، آب هم شیرین است و آن شیرینی خاص شکر از ذات خود آب نیست، بنابراین این مجذوب شده و تفکیک آن هم وقتی مجذوب شده امکان پذیر نیست مگر با تبخیر، که آن هم چقدر ممکن است که بحثی جدا است. بنابراین این مجذوب شدن مال اِنس است که جسم و روح را با هم دارد. چون روح و جسم با هم منزوج است و با هم اُنس دارند که عنه یکی هستند.
آیت‌الله قرهی اظهار کرد: وقتی دو نفر به همدیگر می‌رسند و با هم حرف می‌زنند، این حرف زدن آیا از روح و جان صادر شده و از مخرج دهان جسم بیرون آمده است؟ یا اینکه آیا اصل حرف زدن از جسم است؟ یا نه جسم، عامل آن برون آمدن سخن است. یا نگاه هم همینطور است که در ظاهر این چشم است که دیده است، حالا آیا این دیدن به‌وسیله چشم بوده یا چیز دیگری بوده است؟ کور مادرزادی نقاشی می‌کرد اما او چشم نداشت ببیند بلکه بر اساس لمس، درختی را لمس می‌کرد و آن را با لمس می‌دید و نقاشی می‌کرد، لذا گاهی چشم به دست می‌آید و لمس می‌کند و در ذهنش تصویرسازی می‌کند. پس چشم عامل خروج آن رؤیت است.
چرا ناس در این سوره با الف و لام آمده است؟
آیت‌الله قرهی در ادامه شرح واژه ناس به علت الف و لام دار بودن ناس اشاره و بیان کرد: در قرآن اصلا ناس بدون الف و لام ذکر نشده است. مرحوم آیت‌الله استرآبادی در شرح کافیه می‌فرماید «کوثر وقتی الف و لام بر سرش آمد، یعنی اطلاق هر آنچه خداوند دارد، یعنی کثرت شیء را می‌رساند. بنابراین وقتی برای الکوثر الف و لام آمد، یعنی اطلاق و در باب معنایش نیز یعنی هر چه از باب عطا بوده خداوند به حبیبش عطا کرده است، اما اجر یعنی مزد و پاداش کار کردن چیزی است که مزد می‌دهند. پس خداوند عالم می‌خواهد بگوید من انسان را به روح و جسم منزوج کردم، الف و لام را آورد که بگوید منزوج است.
جسم و روح در معاد با هم می‌آیند
آیت‌الله قرهی اظهار کرد: اما عنوان ناس را که بیان می‌کند، یک معنای عموم دارد که پروردگار عالم مردم را برای روزی که در آن تردیدی نیست، جمع خواهد کرد، لذا به خاطر همین است که بعضی از بزرگان هم می‌گویند انسان معادش جسمانی است یعنی جسم و روح هر دو با هم می‌آیند. خداوند پروردگار عالم به قادریت خودش جسم را به جوانی می‌آورد و این جوان آوردن علت دارد، چون یکی در خود بهشت ورود پیدا می‌کند پس لذتی که می‌برد در جوانی است و اتفاقا در عذاب هم همین است که با جوانی وارد می‌کند.
چرا حروف مقطعه در قرآن بدون حرکت هستند؟
آیت‌الله قرهی با اشاره به حروف مقطعه قرآن نکته مهمی را متذکر شد و گفت: نکته‌ای که باید دقت کرد این که هر کدام از این حرکات حروف در قرآن یک معنایی دارد، لذا خداوند متعال حروف مقطعه را بدون حرکت گفته چون خواسته همه معانی را در آن تبیین نماید؛ بنابراین عظمت قرآن هم در همین است.
آسان بودن تحریف قرآن و تحریف‌ناپذیر بودن آن/ تلاش صهیونیست در تحریف قرآن
آیت‌الله قرهی به تحریف‌ناپذیر بودن قرآن اشاره و بیان کرد: بیان شده که قرآن تحریف‌ناپذیر و بیان شده که قرآن تحریف نشده است، اما جالب این که خیلی راحت می‌شود قرآن را تحریف کرد، چون با این حرکات روی حروف می توان آن را تحریف کرد اما با این حال قرآن تحریف نشده است.
تولیت حوزه علمیه امام مهدی(عج) با اشاره به تلاش صهیونیست‌ها برای تحریف قرآن از طریق تغییر دادن حرکات حروف، اظهار کرد: چند سال قبل صهیونیست‌ها در بنگلادش 500 هزار قرآن را چاپ و توزیع کردند که در این قرآن، صهیونیست‌ها هیچ کدام از حروف قرآن را تغییر نداده بودند بلکه حرکات حروف را تغییر داده بودند، که از طریق تغییر حرکات، معنا تغییر پیدا کرده بود؛ بنابراین اگر یک حرکت در یک سوره تغییر کند، محتوای کل سوره عوض می‌شود.
وی ادامه داد: جالب این که مسلمانان بنگلادش با اینکه سواد علمی چندانی ندارند، اما اکثرا حافظ قرآن هستند، این حفظ قرآن چه برکاتی داشت که آن‌ها سریع متوجه این شیطنت صهیونیست‌ها شده بودند و سریع قرآن تحریف شده آن‌ها لو رفت و نسخه‌های آن جمع‌آوری شد.
توصیه به انفاق در روزهای پایانی سال
آیت‌الله قرهی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به روزهای پایانی سال توصیه به انفاق کرد و گفت: روزهای آخر سال بوده و رسم است که مردم لباس نو برای خود می‌خرند، نکند در این روزها من و شما برای فرزندان خود لباس بخریم اما دیگران را، فامیل و همسایه را فراموش کنیم.
وی ادامه داد: نکند دیگری نتواند چیزی بخرد و ما را با لباس نو ببیند و یک آه بکشد. ما می‌توانیم به جای دو دست لباس، یک دست لباس برای فرزندانمان بخریم و یک دست دیگر هم برای خانواده‌های نیازمند بگیریم و آن وقت چقدر لذت‌بخش است که دیگری را خوشحال کرده‌ایم.
به یکدیگر کمک کنید، نگویید مگر دولت نیست
آیت‌الله قرهی با توصیه به اینکه به یکدیگر کمک کنید و نگویید مگر دولت نیست، گفت: بعضی‌ها ندارند و خیلی عجیب هست. در روایات داریم که خدا دوست دارد مردم خودشان دست یکدیگر را بگیرند، نگویید دولت مگر نیست، من کاری به دولت‌ها ندارم و بحثم سیاسی نیست، روایت می‌گوید «مردم باید دست یکدیگر را بگیرند»، در حد وسع خودمان به دیگران کمک کنیم آن وقت لذت‌بخش می‌شود.
وی ادامه داد: وقتی به یکدیگر کمک کردید و به فکر همدیگر بودید در آن لحظه تحویل سال که می‌گویید «یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبر اللیل و النهار، یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال»، آن موقع جدی خداوند به شما احسن الحال را عطا می‌کند، حتی آقا جان، امام زمان(عج) هم به شما عنایت می‌کند.
این استاد حوزوی افزود: وضعیت اقتصادی خراب است، خیلی‌ها بیکار شده‌اند، نکند در این روزها ما به فکر همسایه و فامیل خویش نباشیم، اصلا بی‌خیال آن‌ها باشیم و حواسمان به آن‌ها نباشد و آن‌ها آهی بکشند که آن آه دودمان ما را می‌سوزاند، محترمانه دست همدیگر را بگیرید و به هم بدون منت کمک کنید.
دعا جهت ظهور حضرت حجت(عج) در لحظه تحویل سال
آیت‌الله قرهی در پایان توصیه کرد: در لحظه تحویل سال دعای اصلی همه مردم درخواست ظهور حضرت حجت(عج) باشد، که به جد اگر درخواست کنید و آقا جان بیاید در انسان تحول حقیقی ایجاد می‌شود. تا آقا جان نیاید به آن حال حقیقی نمی‌رسیم، پس بدانید فرج و گشایش تمام کارهای من در فرج امام زمان(عج) است؛ پس مهمترین دعایتان دعا جهت ظهور آقا جان باشد.
امیرمحسن سلطان احمدی

انتهای پیام

captcha