بستری شدن «ملاصالح قاری» در بیمارستان طالقانی آبادان
کد خبر: 3888181
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷

بستری شدن «ملاصالح قاری» در بیمارستان طالقانی آبادان

«ملاصالح قاری» اسیر مترجم اسرای ایرانی که برادری‌اش را به کشورمان ثابت شد؛ هم‌اکنون به دلیل تب و عفونت ریه در بیمارستان طالقانی آبادان بستری شده است.

ملاصالح

به گزارش ایکنا از خوزستان، ملاصالح قاری آزاده متولد آبادان است که در جریان هشت سال دفاع مقدس به اسارت دشمن بعث عراق درآمد. به دلیل اینکه اصالتاً عرب بود و به زبان عربی تسلط داشت، به عنوان مترجم عراقی‌ها در اردوگاه‌های اسرای ایرانی به کار گرفته شد. 

او پس از آنکه به همراه تعدادی دیگر از اسرای ایرانی آزاد شد مورد سوءظن قرار گرفت و به اتهام خیانت و همکاری با بعثی‌ها زدانی شد. در سال ۱۳۶۹ با نامه حجت‌الاسلام سیدعلی اکبر ابوترابی، بی‌گناهی‌اش اثبات و از زندان آزاد شد.

اکنون ملاصالح قاری یکی از قهرمانان آزاده و ناجی اسیران ایرانی، چند روزی است که به دلیل تب و عفونت ریه در بیمارستان طالقانی آبادان بستری شده است.

ماجرای اسارت ملاصالح قاری و 23 نفر دیگر سوژه‌ای برای محمدرضا نادی بود تا آن را تبدیل به فیلمی با نام «۲۳ نفر» کند که با نمایش در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر موفق شد، سیمرغ بلورین «بهترین فیلم از نگاه ملی» را از آن خود کند. 

همچنین پروژه سینمایی «۲۳ نفر» مورد بازدید سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی قرار گرفت.

همچنین این ماجرای واقعی، جذاب و هیجان‌انگیز در عرصه ادبیات هم مورد توجه قرار گرفت و  احمد یوسف‌زاده در سال 93 آن را توسط نشر سوره به چاپ رسانید. 

در بخشی از کتاب آمده است:
«شب جمعه بود. صالح تا نیمه‌شب زیر پتو ماند و به اخبار و برنامه‌های رادیوی ایران گوش داد. حیاط زندان خلوت شده بود. به‌جز نگهبان ورودی همه خواب بودند. از زندان کناری هم هیچ صدایی نمی‌آمد. ما همچنان بیدار مانده بودیم که صالح از زیر پتو بیرون بیاید و بگوید از رادیو چه شنیده است. سرانجام صالح گوشه‌ی پتو را بالا زد. وقتی مطمئن شد نگهبان‌های عراقی خوابند، از ما خواست بی‌سروصدا فقط کمی به او نزدیک بشویم. شدیم. صالح، صدای رادیو را اندکی بیشتر کرد. می‌خواست ما هم بشنویم آنچه خودش داشت می‌شنید. صدای حزینی از رادیو شنیده می‌شد. پخش مستقیم دعای کمیل بود از مهدیه‌ی تهران. دعاخوان که رسیده بود به آخرین فراز دعای کمیل، شروع کرد به دعا کردن تا رسید به اینجا که «خدایا به‌حق زندانی بغداد، امام موسی کاظم، الساعه وسیله‌ی استخلاص همه‌ی زندانیان اسلام را، مخصوصا آن عزیزانی که در زندان‌های بغدادند فراهم بفرما!» مردم در مهدیه‌ی تهران آمین گفتند و در زندان بغداد اشک در چشمان ما حلقه زد...»

ماجرای ایثارگری و شجاعت این نوجوانان و ملاصالح قاری برای این روزها، هم خواندنی و هم دیدنی است. 

انتهای پیام
captcha