ادامه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در گرو توان اقتصادی کشور
کد خبر: 3888981
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
حریرچی تبیین کرد؛

ادامه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در گرو توان اقتصادی کشور

معاون کل وزیر بهداشت در رابطه با تشدید طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: برای این موضوع باید توان اقتصادی کشور را مورد توجه قرار داد؛ چرا که ایران تنها با ویروس کرونا نمی‌جنگد بلکه با تحریم‌ها نیز در حال مبارزه است.

ادامه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در گرو توان اقتصادی کشوربه گزارش ایکنا؛ ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت، در ویدئو کنفرانسی که امروز، 16 فروردین‌ماه، با حضور خبرنگاران برگزار شد، با بیان اینکه وضعیت بیماری در استان‌هایی که شیوع کرونا در آن‌ها زودتر آغاز شده بود و استان‌های پرخطر بودند، روند نزولی داشته است، گفت: در حال حاضر بیشتر استان‌ها در این وضعیت هستند، اما همچنان برخی استان‌ها از نظر تعداد ابتلا و مرگ و میر روند صعودی نسبی دارند؛ قابل توجه است که در این استان‌ها ویروس دیرتر وارد شده است.

وی با بیان اینکه در رابطه با وضعیت تهران همچنان نگرانی وجود دارد، گفت: نگرانی به این دلیل است که انتشار به هر اندازه هم کم باشد، می‌تواند به شهر‌های دیگر نیز انتقال پیدا کند. روند ثابت یا نزولی به معنی مدیریت ویروس است نه کنترل آن، ترافیک امروز تهران ما را بسیار نگران کرد چرا که این ماشین‌ها هر کدام می‌توانند این ویروس را به خانه یا محل کار ببرند.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: مهمترین موضوعی که در بررسی نمودار‌های ابتلا باید به آن توجه داشت، این است که میزان ابتلا با چه سرعتی رشد می‌کند، یعنی شیب منحنی و صاف شدن و پایین آمدن منحنی از تعداد ثابت مهم‌تر است. افرادی که در بیمارستان‌ها از تاریخ اول اسفند فوت شدند، حتماً تست روی آن‌ها انجام شده و کرونا مثبت یا منفی بودن تمامی این افراد ثبت شده است.

حریرچی بیان کرد: همکاری مردم در زمینه فاصله‌گذاری اجتماعی کم‌نظیر بوده است؛ در روز ۱۳ فروردین نیز مردم به خوبی رعایت کردند و ارتباط درون منزل نیز به حداقل رسیده است و با آگاهی که مردم پیدا کردند مهم‌ترین یار و یاور ما هستند، اما ممکن است برخی متخلفان ما و مردم را گرفتار کنند. فاصله‌گذاری اجتماعی باید به حداکثر ممکن برسد و اگر ما بخواهیم سطح ارتباط اجتماعی را به سطح دی و بهمن‌ماه سال گذشته برسانیم با پیک مجدد بیماری مواجه خواهیم بود.

وی در مورد تشدید فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: کنترل بیماری و کاهش مرگ و میر، یک هدف و هدف دیگر، کاهش اثرات اقتصادی و اجتماعی ویروس است. جمله کلیدی این است که این دو هدف که متناقض هستند ممکن است همزمان یک نتیجه را ندهند، ادامه فاصله‌گذاری اجتماعی در اهداف ما هست، اما باید ببینیم کشور از نظر اقتصادی چقدر توانایی انجام آن را دارد، چرا که ایران تنها با ویروس کرونا نمی‌جنگد بلکه با تحریم‌ها نیز در حال مبارزه است.

حریرچی در رابطه با وضعیت زندان‌ها نیز گفت: با توجه به تمهیدات رخ داده در زندان‌ها، آمار اندکی از ابتلای بیماری وجود دارد، تعدادی از معتادان و زندانیان اگرچه آزاد شدند، اما چون در اجتماع قرار گرفته‌اند احتمال ابتلای آن‌ها وجود دارد و باید غربالگری شوند و بعد به زندان‌ها برگردند.

وی در ادامه با بیان اینکه تعطیلی مدارس و و دانشگاه‌ها ۳۰ الی ۵۰ درصد منجر به کاهش ارتباطات اجتماعی شده است، گفت: با تعطیلی سینما و مراکز ورزشی و مراکز عبادی کاهش عمده‌ای در ارتباط اجتماعی اسفند‌ماه داشتیم و در هفته دوم تشدید فاصله‌گذاری اجرا شد. تردد شهری و بین شهری ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است، اما از وضعیت امروز گله‌مندیم. جریمه هم در موارد لازم در خروج از شهر‌ها انجام شده است. اگر روال به سابق برگردد مطمئناً دچار یک موج بازگشت خواهیم بود که البته هیچکس نه در دولت و نه وزارت خواهان این موضوع نیست. احتمال برگشت بیماری وجود دارد چراکه تا واکسن و داروی کووید ۱۹ ساخته نشود، این ویروس در کشور‌های مختلف دنیا موجود خواهد بود. هیچ کشوری نتوانسته شیوع و احتمال وقوع را به صفر برساند.

حریرچی در رابطه با نحوه اجرای هوشمند طرح فاصله‌گذاری اجتماعی نیز گفت: در اجرای این طرح هوشمند، برای ما مسائل اقتصادی اهمیت داشته و در اولویت است. همچنین بازگشایی هوشمند و تدریجی مد نظر است. ارزیابی‌های مستمر از بازگشایی‌ها داریم، چنانچه به یک شغل اجازه فعالیت دهیم، اما مشاهده کنیم بر افزایش آمار بیماری تأثیر دارد می‌توانیم مجدداً آن را تعطیل کنیم.

وی ادامه داد: گام بعدی ما در اجرای هوشمند فاصله‌گذاری اجتماعی، شناسایی بیماران و افرادی است که با بیماران مواجه بودند و باید جدا شوند چرا که برای این افراد قرنطینه خانگی به دلیل رفت و آمد فایده‌ای ندارد.

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش ایکنا؛ مبنی بر خطرات بازگشایی ادارات با یک سوم جمعیت، اظهار کرد: مصوبات ستاد مدیریت کرونا تا 20 فروردین همچنان ادامه دارد و پس از آن نیز تأکید ما این است که افراد بالای ۶۰ سال و با بیماری زمینه‌ای همچنان فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرده و در صورت امکان از مرخصی استفاده کنند یا با دورکاری به کار خود ادامه دهند.
 
حریرچی در پاسخ به پرسش دیگر ایکنا، مبنی بر زمان پذیرش بیماران غیر اورژانسی، در بیمارستان استان‌هایی که سیر شیوع کرونا در آن‌ها نزولی شده است، گفت: معاونت درمان وزارت بهداشت پیگیر این موضوع است و در روز‌های آینده پذیرش بیماران را آغاز می‌کند و با توجه به ظرفیتی که در بیمارستان‌ها موجود است، بیمارانی که نیاز دارند را پذیرش می‌کنیم.

حریرچی تأکید کرد: از بخش خصوصی و سازمان نظام پزشکی درخواست داشته‌ایم که با رعایت مسائل حفاظتی، مراکز مختلف درمانی بخش خصوصی به فعالیت خود برگردند. خواهش ما این است که مردم با رعایت مسائل حفاظتی، خصوصاً در مورد بیماری‌های ضروری به بیمارستان‌ها مراجعه کرده و حضور خود را به تأخیر نیندازند، چرا که هرگونه تأخیر به ویژه برای بیماران قلبی به ضرر خواهد بود.

قائم مقام وزیر بهداشت در رابطه با آمار ابتلای بیماری برخی از کشور‌ها نیز گفت: بعضی از کشور‌ها در ارائه آمار صداقت ندارند و ما هم می‌دانیم که آمار را اعلام نمی‌کنند، ضمن اینکه در کشور چین تراکم ابتلا در ووهان و برخی از ایالت‌ها مختلف بوده است، نه در تمامی کشور چین، در حالی که در کشور‌هایی مانند ایتالیا و اسپانیا در تمامی کشور این بیماری نفوذ کرده است.

وی ادامه داد: در مورد اختلاف آمار هم باید دید هر کشور به چه اندازه به کیت دسترسی دارد و یا اینکه در هر کشور چه افرادی را تست می‌کنند. در برخی از کشور‌ها فقط افراد با حال وخیم را تست می‌کنند و در کشوری مثل آلمان روزانه هزار و ۲۰۰ تست انجام می‌شده است. در آمار چیزی که مهم است نسبت مرگ و میر به جمعیتی است که در خطر هستند نه جمعیت کل کشور.

حریرچی در رابطه با اقلام بهداشتی در ایران نیز گفت: ایران هم مانند تمامی کشور‌ها در زمان شروع بیماری دچار کمبود برخی از اقلام بهداشتی شد؛ با به‌کارگیری واحد‌های تولیدی و صنفی این نیاز رفع شد و در حال حاضر کمبودی در زمینه هیچ یک از اقلام نداریم.

معاون کل وزارت بهداشت در رابطه با هزینه‌های مبارزه با کرونا نیز اظهار کرد: قسمت عمده تخت‌های بیمارستانی به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص داده شده است. برخی اعمال جراحی در ماه اسفند به تعویق افتاد. نزدیک به ۹۰ تا ۱۰۰ درصد هزینه بیماران مبتلا به کرونا را دولت و بیمه‌ها تقبل کردند؛ از سوی دیگر با هزینه‌هایی که مردم و ما صرف وسایل حفاظتی چه برای افراد عادی و چه برای سیستم بهداشت و درمان انجام دادیم، مواجه شدیم. دولت تا کنون با اختصاص یک بسته ۱۲ هزار میلیارد تومانی موافقت کرده که از محل صندوق ذخیره ارزی ارائه می‌شود. همچنین بسته‌های دیگر ۶۰۰ میلیارد تومانی و هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی مورد موافقت قرار گرفته و بعضاً پرداخت شده است، ضمن اینکه در ادامه روند شیوع این بیماری هزینه‌های ما قطعاً بیشتر نیز می‌شود.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه بعضی از مراکز سرپایی دولتی و خصوصی با کاهش ۸۰ درصدی مراجعات مردم مواجه شده‌اند، گفت: این موضوع بدین معنی است که مردم برای بیماری‌های سرپایی خود مراجعه نکردند. مثلاً وقتی عمل جراحی قلب و عروق یا آنژیوگرافی می‌کنیم، هر ماه تأخیر آن برای بیمار ضرر دارد.

وی همچنین در رابطه با برخی خبر‌های منتشر شده درباره توصیه سازمان جهانی بهداشت برای استفاده از ماسک، گفت: موضع‌گیری رسمی سازمان بهداشت جهانی این است که استفاده از ماسک در سطح اجتماع ضرورتی ندارد.

معاون کل وزارت بهداشت در رابطه با دارو‌های تبلیغ شده برای کرونا ویروس، گفت: تعجب می‌کنم دارویی که مورد تأیید نیست را فردی استفاده و تجویز کرده و به بقیه هم اعلام کرده است. در مورد همین دارو چینی‌ها یک مقاله منتشر کردند، ولی بعد از مدتی این مقاله باز پس گرفته شده چرا که با تحقیقات بیشتر فهمیدند این دارو چندان تاثیری هم بر این بیماری ندارد. وزارت بهداشت قطعاً فکر سلامت مردم است و براساس اصول علمی یک دارو را به جامعه درمانی اعلام می‌کند.

 

انتهای پیام
captcha