پویایی و مطالبه‌گری؛ از ویژگی‌های جوان تراز اسلام / مدافعان حرم امروز فعالان فرهنگی دیروز هستند
کد خبر: 3889158
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۲

پویایی و مطالبه‌گری؛ از ویژگی‌های جوان تراز اسلام / مدافعان حرم امروز فعالان فرهنگی دیروز هستند

استاد سطح خارج حوزه علمیه با بیان اینکه مدافعان امروز حرم، فعالان دینی و فرهنگی دیروز هستند، گفت: جوان امروز باید به مسائل و مشکلات جامعه و اطراف خود حساس باشد، رصد خوبی از مسائل اطراف خود داشته باشد تا بتواند نسبت به جریانات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور مطالبه‌گری کند.

مطالبه‌گری یکی از مهمترین ویژگی‌های جوان امروز است / مدافعان امروز حرم، فعالان دینی و فرهنگی دیروزحجت‌الاسلام والمسلمین محسن کهتری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پردیس فارابی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن تبریک میلاد باسعادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان، گفت: همه موقعیت‌هایی که برای انسان پیش می‌آید مشتمل بر فرصت‌ها و یا تهدیدات است و اگر افراد از روی علم و دانش و با کمک کسانی که مسیر بندگی را طی کرده‌اند، پیش برود موفق‌تر خواهد بود؛ یعنی جوانان باید بدانند که اگر مسیر زندگی درستی را می‌خواهند طی کنند با داشتن الگوهای راه‌بلد ممکن است.

استاد سطح خارج حوزه علمیه با اشاره به برخی از ویژگی‌های جوان تراز اسلام افزود: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که هر جوانی باید مدنظر داشته باشد بحث پویایی، نشاط و فعال بودن است و این مسئله هم در مسائل مادی و هم معنوی وجود دارد و این کار منوط به این است که فرد بتواند هیجانات خود را به درستی و در مسیر متعالی هدایت کند.

کهتری با بیان اینکه لذت‌طلبی مشروع و مشروط خوب است، ولی نباید همه فرصت جوانی به کسب لذت بگذرد، تصریح کرد: وقتی فرصت جوانی تمام شد، فرد به فراز و نشیب‌های دوره جوانی خود خواهد نگریست و خواهد دید که نحوه گذران آن روزها چه تأثیری در امروز او دارد و اگر استفاده خوبی از هیجانات جوانی برده و پویایی مثبتی داشته باشد، رضایت بیشتری از زندگی خود در میانسالی و بزرگسالی خواهد داشت.

جوان باید مطالبه‌گر باشد

وی با بیان اینکه یکی از کارهایی که جوانان باید دنبال کنند بحث مطالبه‌گری است، اظهار کرد: جوان باید به مسائل و مشکلات جامعه و اطراف خود حساس باشد، رصد خوبی از مسائل داشته باشد و تا جایی که می‌تواند کوشش کند، محیط اطراف خودش را بهتر مدیریت کند؛ زیرا وقتی پا به سن بگذارد، بسیاری از مسائل برای او عادی می‌شود و خیلی اهل مطالبه نخواهد بود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پردیس فارابی با بیان اینکه امروز در عرصه‌های مختلف نیازمند مطالبه‌گری از مسئولان هستیم و بار اصلی باید بر دوش جوانان باشند، اضافه کرد: فضای جوانی نیاز به این مسئله دارد که انسان به سلامت روحی و جسمی خود با تغذیه و ورزش درست بپردازد و بتواند از قوای خود در مسیر درست استفاده کند.

کهتری با بیان اینکه موانع ارزشی شدن جوانان بعد از انقلاب تا حدودی رفع شد، اظهار کرد: آموزش و پرورش و نهادهای اجتماعی و فرهنگی گذشته نمی‌توانستند جوان را به مسیر درست هدایت کنند، ولی امروز آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی تلاش خود را برای ایجاد مسیر هموارتر برای ارزشی ماندن جوانان به کار می‌برند، گرچه موانع هم کم نیست.

محسن کهتری

وی افزود: امروز مسائل و فعالیت‌های مذهبی در آموزش و پرورش، در مساجد و هیئت‌های مذهبی و بسیج برای جوانان فراهم‌تر شده است و خانواده‌ها باید تلاش کنند تا فرزندان خود را از دوره جوانی و نوجوانی به این سمت و همراهی با دوستان خوب سوق دهند تا برای مدیریت درست هیجانات بتوانند الگوهای مثبت‌تری داشته باشند.

نقش فضای مجازی در منظومه فکری جوانان

کهتری افزود: اکنون بسیاری از کسانی که به عنوان مدافعان حرم هستند و شهید شدند و یا امروز در بحث کرونا به صورت جهادی فعالیت و دغدغه دارند، عمدتاً همان افرادی هستند که دوره نوجوانی و جوانی خود را در کنار بسیج و کانون‌های مساجد و مجموعه‌های فرهنگی هنری سالم سپری کرده‌اند.

استاد سطح خارج حوزه با اشاره به نقش فضای مجازی در شکل‌گیری منظومه فکری و عقیدتی جوانان اضافه کرد: معمولاً آمار نشان می‌دهد کسانی که حضور زیادی در فضای مجازی دارند افت دینداری پیدا می‌کنند به خصوص در کسانی که به اطلاعات فضای مجازی باور بیشتری نشان می‌دهند و به سادگی آن را می‌پذیرند این افت بیشتر محسوس است.

کهتری با بیان اینکه این به معنای آن نیست که نمی‌توانیم از فرصت فضای مجازی به نفع دینداری استفاده ببریم، اظهار کرد: اگر بتوانیم زمینه‌هایی آماده کنیم که جوانان در عرصه مجازی حضور فعال داشته باشند و در جبهه رسانه ای انقلاب به خوبی به کار گرفته شوند(که البته برخی مجموعه‌های فرهنگی و دینی به تدریج در حال انجام این مهم هستند) می‌توانیم جبهه فرهنگ دینی و اسلامی را تقویت کنیم و همیشه حضور منفعلانه نداشته باشیم.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پردیس فارابی دانشگاه تهران در پایان تصریح کرد: امروز همان طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند باید تهدیدات فضای مجازی را با استفاده از ظرفیت جونان به فرصت‌هایی برای تقویت دینداری و تربیت جوانان تراز انقلاب به کار بگیریم و این مسئله مهم با برنامه‌ریزی و هماهنگی نهادهای دینی و فرهنگی و علمی ممکن می‌شود.

انتهای پیام
captcha