آمیختگی عاطفی و عقلانی؛ قالب ارتباطی حضرت علی(ع) با جوانان
کد خبر: 3889418
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
عضو هیئت علمی دانشگاه معارف تبیین کرد؛

آمیختگی عاطفی و عقلانی؛ قالب ارتباطی حضرت علی(ع) با جوانان

عضو هیئت علمی دانشگاه معارف با اشاره به نگاه واقع‌گرایانه حضرت علی(ع) به جوانان، گفت: آمیختگی عاطفی و عقلانی، قالب ارتباطی و گفت‌وگویی حضرت با جوانان تلقی می‌شود و نامه 31 نهج‌البلاغه نامه ایشان به تمام جوانان است.

محمدعلی مجد فقیهی، عضو هیئت علمی دانشگاه معارف و مدرس نهج‌البلاغه در حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح نگاه حضرت علی(ع) به جوانان پرداخت و با محور قرار دادن نامه 31 نهج‌البلاغه که از سوی حضرت علی(ع) خطاب به فرزندشان نوشته شده است، گفت: حضرت وقتی از جنگ صفین بازمی‌گشتند، در بین راه و در فضای جنگی به فکر فرزند جوانشان بودند و نامه‌ای سراسر محبت‌آمیز و خردورزانه نوشتند که هیچ نشانی از جنگ و خشونت در آن نیست. این نکته بسیار مهم است که حضرت در چنین موقعیتی برای ارشاد فرزند جوانشان نامه‌ای می‌نویسند که یک منشور بزرگ برای تربیت جوانان محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: با تأسی به حضرت علی(ع) باید همه والدین به خاطر داشته باشند که در هیچ شرایطی برقراری ارتباط با فرزندان جوان خود و بیان نکات تربیتی را فراموش نکنند، حتی اگر خود در شرایط بسیار سخت و بحرانی باشند.


بیشتر بخوانید:

این مدرس نهج‌البلاغه به ادبیات این نامه اشاره کرد و گفت: ادبیات حضرت علی(ع) خطاب به فرزندشان بسیار قابل تأمل است. ادبیاتی سراسر آمیخته به مهر که در بخشی از آن می‌فرمایند: «و تو را ديدم كه پاره تن من، بلكه همه جان منى، آنگونه كه اگر آسيبى به تو رسد به من رسيده است و اگر مرگ به سراغ تو آيد، زندگى مرا گرفته است، پس كار تو را كار خود شمردم و نامه‏‌اى براى تو نوشتم تا تو را در سختى‌هاى زندگى رهنمون باشد. حال من زنده باشم يا نباشم.»

قالب ارتباطی صحیح والدین با جوانان

وی ادامه داد: حضرت در گفت‌وگو با فرزندشان ادبیات بسیار لطیف و ملایمی را به کار می‌برند و به تعقل در امور مختلف دعوت می‌کنند. یعنی در عین ارائه توصیه‌های مختلف، نمی‌گویند که باید چنین و چنان کنی، بلکه به فهمیدن و دانستن مسائل دعوت می‌کنند تا فرزند جوانشان از روی فهم و تعقل به سخنان حضرت عمل کند. این آمیختگی عاطفی و عقلانی قالب ارتباطی خوبی بین والدین و جوانان است تا فرزندان با درک و فهم، مسیر و رفتار صحیح را انتخاب کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه معارف در پاسخ به این سؤال که آیا حضرت علی(ع) جوانان را افرادی خام می‌دانند؟ ابراز کرد: جوان طبیعتاً تجربیات کمی دارد و باید از تجارب دیگران استفاده کند و بر دانش خود بیفزاید، اما امیرمؤمنان هیچ‌گاه از لفظ خام بودن برای جوان‌ها استفاده نمی‌کنند، بلکه می‌گویند که تو ای جوان (فرزندم) نیاز داری که بیشتر بدانی، تجربه کنی و رشد و تعالی پیدا کنی. در واقع زمینه‌های پختگی و رشد را با سخنان خود برای جوانان فراهم می‌کنند.

مجدفقیهی از تلاش حضرت علی(ع) در نامه‌ها و بیانات خود خطاب به جوانان برای آشنا کردن آنها با واقعیات زندگی و واقعیات وجودی خود سخن گفت و افزود: در کل نهج‌البلاغه از جمله نامه آن حضرت خطاب به فرزندشان رویکرد حضرت علی(ع) در برابر جوانان واقع‌گرایانه است و فرد را دچار توهم یا باور غلط خوب یا بد نمی‌کند، بلکه واقعیات را در قالبی هنرمندانه و خردمندانه مطرح می‌کند.

جوانان نامه 31 نهج‌البلاغه را بخوانند

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه نامه 31 نهج‌البلاغه خطاب به محمد حنفیه نوشته شده است نه امام حسن(ع)، گفت: این نامه خطاب به فردی است که جوانی‌اش آغاز شده و در زمان جنگ صفین امام حسن(ع) 36 ساله بودند. بنابراین براساس اسناد، این نامه خطاب به محمد حنفیه نوشته شده است. حضرت علی(ع) در سخنان خود از اهل شباب یاد می‌کند، جوان‌هایی که منتظر فرصتی جز فرصت پیری هستند، اما از فرصت جوانیشان استفاده نمی‌کنند. آن حضرت جوانان را به استفاده از فرصتی که در اختیار دارند تشویق می‌کنند، زیرا با استفاده از آن می‌توانند رشد کنند.

وی با تأکید بر اینکه نامه 31 نهج‌البلاغه خطاب به جوانان است، بیان کرد: از همه جوانان می‌خواهم که این نامه را به دقت بخوانند، زیرا منشور تربیت و رشد به خصوص رشد عقلانی، اخلاقی، علمی و معرفتی جوانان است و جوانان با خواندن این نامه می‌توانند به درک حقایق مهم زندگی برسند و پله‌های تجربه و ترقی را طی کنند.

انتهای پیام
captcha