نیاز «جهش تولید» به نیروی کار ماهر
کد خبر: 3889725
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹

نیاز «جهش تولید» به نیروی کار ماهر

یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های جهش تولید، داشتن نیروی کار ماهر است که هم‌اکنون آن را در اختیار داریم؛ آمارهای جهانی نیز نشان می‌دهد که ایران به لحاظ توسعه نیروی انسانی، رتبه سوم دنیا را دارد.

نیروی کار ماهر نیاز «جهش تولید»یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های جهش تولید و اقتصاد، داشتن نیروی کار ماهر است که ما هم‌اکنون آن را در اختیار داریم، آمارهای جهانی نیز نشان می‌دهد که ایران به لحاظ توسعه نیروی انسانی، رتبه سوم دنیا را دارد و به لحاظ توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نیز، رشد خوبی در حوزه نانو و شرکت‌های دانش‌بنیان به چشم می‌خورد.

برای جهش تولید لازم است که حمایت‌های دولت از تولیدکنندگان و نیروی کار افزایش یابد و با تقویت عوامل تولید، تحول در نظام مدیریتی کارخانجات و ادارت و همچنین گزینش نخبگان و حرکت به سمت نوآوری این شعار را عملیاتی کرد.

پیشرفت کشور از مهم‌ترین پیامدهای جهش تولید است

حجت‌الاسلام حافظ زمانی، امام جمعه ملکان در گفت‌‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: پیشرفت کشور، رفع مشکلات اقتصادی، رفع مشکلات بیکاری و توسعه تولید و اقتصاد کشور از مهم‌ترین پیامدهای جهش تولید خواهد بود و برای جهش تولید باید راه‌های میان‌بُر را انتخاب کرد.

وی با اشاره به رابطه عکس جهش تولید و قاچاق، بیان کرد: جهش تولید با جهش قاچاق و جهش واردات و جهش رکود و بیکاری رابطه عکس دارد.

حجت‌الاسلام زمانی، ادامه داد: تولیدی که در کشور صورت می‌گیرد، کافی نیست و باید به درجه عالی برسد.

امام جمعه ملکان، ضمن بازگو کردن لزوم کار شبانه‌روری برای تحقق جش تولید، یادآور شد: برای تحقق جهش تولید باید کار شبانه‌روزی شود، چون ساعتی کار کردن راه به جایی نمی‌برد.

حجت‌الاسلام زمانی، از ضرورت افزایش کیفیت کالای ایرانی گفت و تأکید کرد: تأکید بر مصرف کالای ایرانی، فقط توصیه‌ای برای مصرف‌کنندگان نیست، بلکه تولیدکننده هم باید با ارائه کیفیت برتر و قیمت کمتر، اجازه ندهد که مشتریان به کالای خارجی تمایل پیدا کنند.

ایران در جهان موقعیتی استراتژیک دارد

حجت‌الاسلام صمد ناصری، امام جمعه خسروشهر در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: ایران از لحاظ نیروی جوان، درآمد و امکانات ثروت دارد و در جهان موقعیتی استراتژیک به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به نقش فرهنگ تولید برای جهش تولید، افزود: آنچه به شکل نخ تسبیح باعث کنار هم قرار گرفتن عوامل و شکل‌گیری یک جهش تولیدی قوی می‌شود، فرهنگ تولید است. داشتن فرهنگ تولید بدان معناست که همه افراد جامعه قلبشان برای تولید بتپد، در این صورت است که منابع طبیعی، سرمایه و نقدینگی، نیروی کار، فناوری و بازار در اختیار تولید قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: تا وقتی دولت‌ها از نعمت درآمدهای نفتی سرشار برخوردار هستند، اساساً هیچ انگیزه‌ای برای کنترل واردات ندارند ولی امروز به برکت کاهش شدید و اجباری درآمدهای نفتی دولت ناگزیر به محدود کردن واردات کالاهای غیر ضروری و دارای مشابه داخلی شده و حتماً این راهبرد در سال پیش رو سختیگرانه‌تر دنبال خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌ ناصری، از بسیج شدن عوامل تولید گفت و ادامه داد: مهم‌ترین عامل که از آن می‌توان به عنوان روغن چرخه‌های تولید یاد کرد این است که همه اقدامات نظام پولی و بانکی و مالی درخدمت تولید بسیج شوند و این زمانی قابل تحقق است که همه تصمیمات و ساز و کارها بر اساس ارتباط مستقیم با بخش واقعی اقتصاد تنظیم شوند.

امام جمعه خسروشهر، یادآور شد: چنانچه از تک محصولی صرفنظر کنیم و تنها به صادرات نفت متکی نباشیم، دشمنان نمی‌توانند از این طریق به ما ضربه‌ایی وارد کنند.

حجت‌الاسلام ناصری، ضمن بازگو کردن راهکاری اثرگذار در جهش تولید، تأکید کرد: حمایت از صادرات، عامل اثرگذار در مسیر رسیدن به جهش تولید خواهد بود. این موضوع خود به گسترش بازارهای هدف نیاز دارد که باید برای دست‌یابی به آن برنامه‌ریزی کرد و در تمامی دستگاه‌ها فعال شد. در صورت توجه دستگاه‌های اجرایی به این پیش‌نیازها، می‌توان امیدوار بود که جهش تولید اجرایی شود.

انتهای پیام
captcha