کد خبر: 3890521
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
حجت‌الاسلام كلباسی:

ظرفیت بزرگ مهدویت برای جوانان قربانی عوام‌گرایی مناسبتی شده است

مدیر مركز تخصصی مهدویت ضمن تأکید بر کارکردهای تفکر مهدوی برای جوانان، درباره عوام‌گرایی در ارائه محصولات فرهنگی در این زمینه هشدار داد و گفت: دغدغه برای طراحی راهبرد تفکر دینی بر پایه مهدویت در کشور بسیار نادر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی كلباسی، مدیر مركز تخصصی مهدویت، در گفت‌وگو با ایکنا، به تبیین سازوکارهای زمینه‌سازی برای تفکر دینی در جوانان پرداخت و گفت: آرمان و عقیده از نیازهای مهم جوانان است، به این معنی که جوانی و آرمان‌گرایی دو پدیده کنار هم بوده و جوانان به دنبال نقد و پرسشگری و در تلاش برای یافتن راه‌ها و مسیرهای بهتر هستند.

وی با اشاره به اینکه آرمان‌گرایی در جوانان به حدی جدی است که در تشریح ظهور حضرت مهدی(ع) ذکر شده است که اکثریت اصحاب آن حضرت جوان و افراد مسن در بین آنها مانند نمک در غذا هستند (بسیار کم‌اند)، گفت: به دلیل اینکه جوانان آرمان‌گرا هستند و نیروی تحرک، جوانی، طراحی و ایده‌پردازی دارند.

حجت‌الاسلام کلباسی سوق دادن جوانان به سمت پرسشگری، تفکر دینی و آرمان‌گرایی را وظیفه تمامی سیستم‌های آموزشی، تربیتی و تبلیغی جامعه دانست و ابراز کرد: اینکه آرمان مناسب، منطقی، عقلانی و عمل‌پذیر روبه‌روی جوانان باشد، وظیفه تمام دستگاه‌های کشور حتی نهادهای ورزشی است، چون بسیار مهم است که جوانان در چه مسیری حرکت و کدام هدف را در زندگی تعقیب کنند و این امر حاصل آموزش‌ها، تبلیغات و حتی عینیت‌های اجتماعی و موضوعی بسیار مهم و قابل توجه است.

وی ادامه داد: مهدویت ظرفیت دارد که آرمان را برای جوان‌ها ارائه کند و در عرصه اجتماعی، هدف‌گذاری‌ به سمت آرمانشهر، عرصه فردی، مسائل تاریخی، فلسفه تاریخ و جامعه و حتی در شکل بهینه جامعه و ... کارکرد داشته و حرف برای گفتن دارد؛ این امر وقتی به صورت فراورده صحیح و معقولی در اختیار جوانان قرار گیرد، نتیجه‌بخش خواهد بود.

مدیر مركز تخصصی مهدویت در پاسخ به این سؤال که منظور از فراورده خوب چیست؟ گفت: قالب‎ها باید متناسب با زمان و به زبان زمان باشد. شکی نیست که امروزه سخنرانی بُرد محدودی دارد و تبلیغات معمولی اثر معمولی خواهد داشت. امروزه زبان تصویر، فیلم، سریال، رمان و به طور کلی زبان هنر کارسازتر است، اما متأسفانه در این زمینه عقب مانده‌ایم، زیرا محتوای خوبی داریم اما عرضه مناسبی نداریم.

وی افزود: وقتی در خصوص مهدویت صحبت می‌شود، رسانه‌ها به سمت پخش تصاویر جشن و سرود، آن هم به صورت مقطعی و مناسبتی می‌روند، در حالی که باید برنامه‌ریزی طولانی‌مدت معرفتی در رسانه‌ها در خصوص مهدویت صورت گیرد. کسی که امام عصر خود را نشناسد به مرگ جاهلی مرده است و تا از این جاهلیت بیدار نشود، همین وضع ادامه خواهد داشت.

حجت‌الاسلام کلباسی در پاسخ به اینکه دغدغه طراحی راهبرد تفکر دینی بر پایه مهدویت در کشور وجود دارد؟ اظهار کرد: بسیار نادر است؛ به نظر می‌رسد که تعدادی از مسئولان در بسیاری از رده‌ها نیاز به مذاکره و گفت‌وگو دارند تا بدانند ماهیت قضیه چیست، چرا که برخی نگاه عوامانه به این مسئله دارند که به نصب پرچم و برگزاری جشن در نیمه شعبان محدود می‌شود، اما اینکه برای کل سال در زمینه مهدویت و آرمان‌گرایی مبتنی بر آن برنامه‌ریزی صورت گیرد و این برنامه‌ریزی بر پایه آموزش‌ها و فعالیت‌های هنری جا بیفتد و بر روی آن کار شود، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام
captcha