کارکرد خط 123 مقابله با آسیب‌های اجتماعی است نه ارائه حمایت‌های معیشتی
کد خبر: 3891212
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹

کارکرد خط 123 مقابله با آسیب‌های اجتماعی است نه ارائه حمایت‌های معیشتی

رئیس دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از دو برابر شدن تماس‌های مردم با خط اورژانس اجتماعی خبر داد و گفت: مردم مشکلات معیشتی خود را با این خط مطرح می‌کنند، در حالی که 123 خط اورژانسی برای آسیب‌های اجتماعی است.

به گزارش ایکنا، با شیوع کرونا در کشور، وزارت بهداشت با ارسال پیامک‌هایی برای عموم مردم اطلاعات ضروری و مهم را در اختیار آنها قرار داد و هشدارهای لازم را ارائه کرد. هفته گذشته محتوای یکی از پیامک‌های ارسالی به مردم از سوی این وزارتخانه در خصوص کودک‌آزاری و همسرآزاری بود و طی آن از مردم خواسته شده بود که در صورت مواجهه با این موارد، موضوع را به شماره 123 اورژانس اجتماعی کشور اطلاع دهند.

محمود علی‌گو، رئیس دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص تأثیر دریافت این پیامک از سوی مردم، گفت: میزان کودک‌آزاری و همسرآزاری در کشور افزایش نداشته، اما آشنایی مردم با شماره تلفن 123 موجب افزایش تماس‌ها با این خط شده است.

وی از افزایش بیش از دوبرابری تماس‌های مردم با اورژانس اجتماعی خبر داد و ابراز کرد: یکی از مباحثی که در خصوص خط تلفن اورژانس اجتماعی دائماً مطرح می‌شد، آشنا نبودن مردم با خدمات این خط اورژانسی بود، اما اکنون بیشتر مردم با این شماره تلفن آشنا شده‌اند.

علی‌گو در پاسخ به اینکه با افزایش تماس‌ها، تعداد مددکارانی که به تماس‌های مردم پاسخ می‌دهند کافی است؟ اظهار کرد: قبل از ارسال این پیامک به طور میانگین در طول 24 ساعت، شش یا هفت نفر در تهران پاسخگوی این خط بودند، اما اکنون این تعداد به 18 نفر افزایش یافته و در سراسر کشور نیز تعداد کارشناسان این خط دو برابر شده است. البته کمبود کارشناس داریم، اما به کمک کارشناسان سایر بخش‌های بهزیستی این نیاز تأمین شده است.

وی در خصوص محور تماس‌های مردمی تصریح کرد: بسیاری از تماس‌ها به دلیل تعطیلی مراکز مشاوره و با هدف دریافت خدمات مشاوره انجام می‌شود اما بخش اعظم آنها مربوط به مشکلات معیشتی مردم است. مردم مشکلات معیشتی جدی دارند و مشکل خود را طرح می‌کنند. البته اورژانس اجتماعی در این خصوص نمی‌تواند خدماتی ارائه دهد و مردم باید بدانند که خط 123 خط اورژانسی برای مقابله با کودک‌آزاری، همسرآزاری، سالمندآزاری، خودکشی، اختلافات حاد خانوادگی و معلول‌‌آزاری است. یعنی اگر فردی در آستانه خودکشی بود یا کودک، زن، سالمند، معلول و ... در معرض آسیب قرار داشت، باید به سرعت با این خط تماس گرفته شود تا کارشناسان خود را به محل حادثه برسانند و جلوی بروز آسیب را بگیرند. اگر افراد بدون توجه به کارکردهای این خط با آن تماس بگیرند و میزان تماس‌های غیراورژانسی با این خط افزایش یابد می‌تواند آسیب‌زا باشد.

انتهای پیام
captcha