از ویژگی‌های ارتش تراز انقلاب اسلامی تا نقش آن در تحقق بیانیه گام دوم
کد خبر: 3891595
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۴

از ویژگی‌های ارتش تراز انقلاب اسلامی تا نقش آن در تحقق بیانیه گام دوم

این روزها با وجود بیماری کرونا روی دیگری از نیروهای ارتش را در سطح جامعه شاهد هستیم. آنان علاوه‌ بر انجام مأموریت اصلی، که حفظ تمامیت ارضی است، در کنار مردم بوده و از مردم در برابر بیماری محافظت می‌کنند. به بهانه 29 فروردین، روز ارتش، مصاحبه‌ای با سرهنگ جلیلوند، فرمانده ارشد جمهوری اسلامی در استان مرکزی، انجام شده است.

حال و هوای ارتش این روزها قدری با روزهای قبل متفاوت است. این روزها شرایط خاص بیماری کرونا بر جامعه حاکم است و ارتش روی دیگری از خلق عزت را نشان داد. امروز ارتشی‌های قهرمان انقلاب اسلامی توجه به مردم به ویژه محرومان حتی در دور افتاده‌ترین روستاها را در اولویت قرار داده و اجازه نمی‌دهند که گزندی به آنها برسد. ارتش امروز همچون ارتش دفاع مقدس که در خط مقدم جبهه می‌جنگید در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارد. به بهانه روز ارتش و قدردانی از زحمات پرسنل پدافند هوایی اراک مصاحبه‌ای با سرهنگ قاسم جلیلوند، فرمانده ارشد ارتش جمهوری اسلامی در استان مرکزی، انجام شده است که در ادامه می‌خوانید:

ایکنا _ چرا 29 فروردین به نام روز ارتش نامگذاری شد؟

نامگذاری روز ارتش مقوله‌ای بسیار ارزشمند است و واکاوی آن برای قشر جوان می‌تواند زیبایی‌هایی را در پی داشته باشد. ارتش غیور و غیرتمند امروز رشادت‌ها و فراز و نشیب‌هایی را پشت سر گذاشته است تا امروز این یگان به شکل کاملاً منسجم، عزتمند، با اقتدار و مردمی تبدیل شده است. مردم امروز به تمامی پرسنل ارتش جمهوری اسلامی افتخار می‌کنند. در پیروزی انقلاب اسلامی همه اقشار نقش داشتند و نقش کلیدی و راهبردی که ارتش در پیروزی انقلاب داشت بسیار پررنگ است. حضور نیروی هوایی و زمینی در دل مردم، تبعیت نکردن از سرسپردگان رژیم منحوس پهلوی، انجام مأموریت تحت پرچم و فرمایش امام راحل زمینه پیروزی انقلاب را هموار ساخت.

اما در این دوره مخالفان، منافقان داخلی و معاندان خارجی قصد داشتند به هر بهانه‌ای سعی کنند انحلال ارتش را رقم بزنند. در این شرایط همیشه به وجود رهبرانی دانا و شجاع و مقتدایانی هوشیار افتخار می‌کنیم، در دورانی که برخی از منفعت‌طلبان بر فروپاشی ارتش اصرار داشتند، امام(ره) 29 فروردین 58 را روز ارتش اعلام فرمودند. مقام معظم رهبری در این خصوص فرمایش فرمودند که بدون شک یکی از برجسته‌ترین و مفیدترین اقدامات و ابتکارات امام بزرگوار نامگذاری روز ارتش بوده است.

اگر نگاهی به وضعیت استراتژیکی کشور در مقابل دشمنان داشته باشیم متوجه می‌شویم که اعلان یک روز به ‌عنوان روز ارتش کاری بزرگ و لازم بود. جوانان امروز ذهنیتی ندارند که انگیزه بسیار قوی و خطرناکی وجود داشت و تعدادی از ارتشی‌های آن زمان برای نابودی ارتش شمشیر تیز کرده بودند، این افراد تلاش می‌کردند برای تفکرات خود فلسفه و منطقی هم ارائه دهند. در بدنه ارتش آن زمان عناصری وجود داشت که با عنوان کردن ارتش مکتبی و توحیدی قصد داشتند ارتش را از بین برده و به نابودی کشانند، اما امام راحل در برابر این انگیزه‌ها ایستاد و تشخیص دادند ارتش باید با قوت و قدرت مانده و نقش ایفا کند. ارتش به عنوان مجموعه انقلابی و نه فقط انقلابی در کلام و زبان بلکه انقلابی در عمل در عرصه‌ها باقی ماند و نقش‌آفرینی کرد و ادعای خود را با حضور مقتدرانه در 8سال دفاع مقدس ثابت کرد و در این مسیر 48 هزار شهید، هزاران جانباز و آزاده را تقدیم انقلاب کرد.

ایکنا_ ارتش تراز انقلاب چه ویژگی‌هایی دارد؟

می‌توان به معنویت‌محوری، ولایت‌محوری، امنیت‌آفرینی و امیدآفرینی ارتش اشاره کرد. ارتش امروز که زیر پرچم نظام مقدس اسلامی فعالیت دارد مردم‌یار، مبتکر، تحول‌گرا، بصیرت‌مدار و اخلاق‌مدار و در رزم بسیار توانمند و مقتدر است و به واسطه قدرت این یگان دشمن جرئت تعرض به وجبی از خاک ایران را ندارد. علاوه‌ بر قدرت نظامی، در مقابل هر مشکل کشور نظیر سیل، بیماری و زلزله ورود از جان مردم حفاظت می‌کند.

هم‌افزایی ارتش با دیگر نهادهای انقلابی همچون بسیج و سپاه باعث شده است که هرآنچه لازمه امنیت آفرینی است به دست آید. خودکفایی و دشمن‌ستیزی شاخصه دیگر ارتش امروزی است. ارتش مصداق عینی آیه «أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم» است. نیروهای ارتشی در عین اینکه جنگنده‌ترین نیروها در برابر دشمن هستند اما رسیدگی به مردم به ویژه محرومان را وظیفه خود دانسته و به این تکلیف الهی و انسانی مفتخرند. همچنین، خودباوری یکی از مهمترین ویژگی‌های ارتش امروز به شمار می‌آید. امروز ارتش با سرلوحه قرار دادن بیانات و رهنمون‌های مقام معظم رهبری به‌ عنوان فرمانده کل قوا عزتمند است.

ایکنا_ وجه تمایز ارتش جمهوری اسلامی با سایر ملل چیست؟

ارتش جمهوری اسلامی ایران، ارتشی الهی، ولایی محور و انقلابی است. ارتش ولایی پیرو کلام نبی مکرم اسلام(ص) که در حدیث ثقلین فرمودند: «إِنِّی تَارِک فِیکمْ أَمْرَینِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- کتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَهْلَ بَیتِی عِتْرَتِی أَیهَا النَّاسُ اسْمَعُوا وَ قَدْ بَلَّغْتُ إِنَّکمْ سَتَرِدُونَ عَلَی الْحَوْضَ فَأَسْأَلُکمْ عَمَّا فَعَلْتُمْ فِی الثَّقَلَینِ وَ الثَّقَلَانِ کتَابُ اللَّهِ جَلَّ ذِکرُهُ وَ أَهْلُ بَیتِی‏، من در میان شما دو چیز باقی می‌گذارم که اگر آنها را دستاویز قرار دهید، هرگز گمراه نخواهید شد: کتاب خدا و عترتم که اهل بیتم هستند. ای مردم بشنوید! من به شما رساندم که شما در کنار حوض بر من وارد می‌شوید، پس من از شما درباره رفتارتان با این دو یادگار ارزشمند سؤال خواهم کرد، یعنی کتاب خدا و اهل بیتم» گام برمی‌دارد و هیچ‌گاه اقدامی که منافی با سخن پیامبر(ص)، ائمه(ع) و رهبری باشد انجام نداده و نخواهد داد.

امروز ارتش تمام قد از قرآن و عترت محافظت کرده و مبانی دینی و آموزه‌های قرآنی را محور فعالیت‌های خود قرار داده است. به واسطه گرویدن به قرآن  ائمه اطهار(ع) ارتش به ارتشی ازخودگذشته تبدیل شده و همه مبانی دینی در ارتش تبلور یافته است. بروز بیماری کرونا و سیل فروردین سال گذشته به دگر دوستی کارکنان مجموعه ارتش فارغ از اینکه چه درجه یا پُستی دارند صحه می‌گذارد. هیچ ارتشی را در دنیا سراغ نداریم که این چنین ویژگی‌هایی داشته باشد؛ از این رو هیچ ارتشی در دنیا قابل قیاس با ارتش امروز ایران اسلامی نیست و همین ویژگی‌ مردم‌دوستی و دشمن‌ستیزی ما را از ارتش دیگر کشورها متمایز کرده است.

ارتش امروز ایران اسلامی سیزدهمین ارتش مقتدر دنیا و اولین ارتش مقتدر منطقه است. ارتش امروز در کنار مردم است و همین سبب شده که خود را حتی از بزرگترین ارتش‌های دنیا یک سر و گردن بالاتر ببینیم.

ایکنا _ در خصوص اقدامات فرهنگی قرآنی ارتش توضیح دهید.

یکی از افتخارات ارتش جمهوری اسلامی ایران این است که فرماندهی آن را رهبر فرزانه انقلاب برعهده دارند، وجود فرماندهی کل قوا و تأسی به آیات قرآن و فرمایشات خاندان نبوی باعث شده است که ارتش در کنار اقدامات نظامی از فعالیت‌های فرهنگی قرآنی غافل نباشد. سازمان عقیدتی سیاسی ارتش زمینه معنویت‌گرایی هرچه بیشتر را بین مجموعه تحت اختیار ایجاد کرده و برگزاری کلاس‌های بصیرت‌افزایی ویژه فرماندهان تا سربازان در دستور کار قرار دارد. همچنین برپایی کلاس‌ها و محافل انس با قرآن به مناسبت‌های مختلف در برنامه‌ها تعریف می‌شود. مسابقات قرآن نیز از دیگر اقداماتی است که در سطوح مختلف برگزار و برترین‌ها معرفی می‌شوند. علاوه بر این، همواره سعی شده معنویت در کنار نظم و انضباط باشد؛ چراکه باید شاخصه‌های دینی به دقت رعایت شود و نظم یکی از سفارش‌های دینی است که در کنار معنویت از جایگاه رفیع‌تری برخوردار خواهد بود. هم‌سویی نظم و معنویت ارتش را به سمت موجه بودن سوق می‌دهد و ارتش امروز از نظر علما نیز مکتبی و ولایی است.

ایکنا _ نقش ارتش در تحقق بیانیه گام دوم چیست؟

هر دستگاهی و سیستمی در گام دوم انقلاب باید کوشا باشد و ارتش نیز از دیگر دستگاه‌ها متمایز نیست. برخی از دشمنان قصد ضعیف جلوه دادن نظام و انقلاب را داشتند که رهبر معظم انقلاب با تنظیم سرفصل‌های بیانیه گام دوم انقلاب را برای 40 سال آینده ترسیم کردند. دشمنان با فرافکنی بیان می‌کردند که انقلاب 40 سالگی خود را نخواهد دید، اما محکم‌تر از قبل قدم برداشت.

جهان و منطقه با شرایط جدیدی دست و پنجه نرم می‌کنند و هر لحظه اتفاقی جدید رخ می‌دهد. به تعبیر رهبری در پیچ تاریخی عجیبی به سر می‌بریم. رهبری در قسمتی از بیانیه گام دوم فرمودند: «نظام جمهوری اسلامی ایران قدم به دهه پنجم حیات خود نهاده است، اگر چه دشمنانش گمان‌های باطلی در سر دارند، اما دوستانش در سراسر جهان امیدوارانه آن را از گذر از چالش‌ها و به دست آوردن پیشرفت‌های خیره کننده همواره سربلند دیده‌اند.»

رهبر معظم انقلاب با صدور بیانیه گام دوم ضمن تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه گذشته توصیه‌های اساسی به منظور جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی ارائه کردند. در قسمتی دیگر از بیانیه آمده است: «بیانیه گام دوم تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به ویژه جوانان که باید به مثابه منشور و نقشه راه برای خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن سازی خواهد بود و در فصل جدید جمهوری اسلامی ایران رقم خواهد زد و انقلاب اسلامی ایران را که آرمان بزرگش ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید عظمای ولایت است نزدیک خواهد کرد.»

انتهای پیام
captcha