ویروس کرونا و نمایش بلاهت اسلام‌هراسی در جهان
کد خبر: 3891878
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
وب‌سایت آمریکایی گزارش داد؛

ویروس کرونا و نمایش بلاهت اسلام‌هراسی در جهان

ستون‌نویس وب‌سایت آمریکایی اینترسِپت (The Intercept) در یادداشتی تصریح کرد:‌ شیوع ویروس کرونا در جهان باعث شد که برخی از بدترین رفتارها در برابر اقلیت‌های نژادی و دینی به‌ ویژه مسلمانان به بهانه‌‌های واهی صورت گیرد؛ رفتارهایی که نشانی از منطق ندارد.

به گزارش ایکنا، یکی از اقلیت‌هایی که در کشورهای مختلف از جمله هند بعد از شیوع کرونا مورد آزار قرار گرفت، اقلیت مسلمان بوده و کرونا بهانه‌ای جدید برای طرد و تبعیض علیه آنها در جامعه چندفرهنگی کشورهای مختلف شده است. مهدی حسن (Mehdi Hasan)، ستون‌نویس وب‌سایت آمریکایی اینترسِپت(The Intercept)، در یادداشتی به این موضوع پرداخته است.

اگر یهودستیزی قدیمی‌ترین نفرت در جهان باشد، اسلام‌هراسی عجیب‌ترین نوع نفرت‌ورزی است. چگونه باید این واقعیت را توضیح داد که همه‌گیری ویروس جدید (کرونا)، که تقریباً در هر کشور و قلمرو روی کره زمین افراد را آلوده کرده، سلاحی برای راست افراطی با هدف حمله به اسلام و مسلمانان شده است؟ هند را در نظر بگیرید؛ جایی که شیوع ویروس توسط حامیان دولت راست‌گرای بهاراتیا جاناتا(BJP)، «جهاد کرونا» لقب گرفته است. آنها ادعا می‌کنند که این بیماری همه‌گیر توطئه مسلمانان برای آلوده و مسموم کردن هندوهاست!

دولت هند حدود یک‌سوم موارد تأیید شده کرونایی این کشور را ناشی از گردهمایی یک گروه محافظه‌كار مسلمان موسوم به «جماعت تبلیغی» دانست و یک وزیر هندی حزب BJP آن را «جنایتی طالبانی» نامید.

گاردین در همین باره گزارش داد: اکنون کسب‌وکارهای مسلمانان در سراسر هند بایکوت شده و به نظر می‌رسد پوسترهایی مبنی بر منع تردد مسلمانان در محلات خاصی واقع در ایالت‌های دهلی، کارناتاکا، تلانگانا و مادیا پرادش توزیع شده است. حتی گزارش‌هایی مبنی بر حمله، ضرب و شتم و لینچ کردن (محاکمه غیرقانونی و خودسرانه) مسلمانان هندی وجود دارد. آیا اعضای گروه جماعت تبلیغی بی‌احتیاطی کرده‌اند؟ بله. آیا 200 میلیون مسلمان هندی مسئول رفتارهای این گروه هستند؟ خیر.

اما فقط سیاستمداران یا اوباش ناسیونالیست هندو مسئول این اقدامات نیستند، بلکه محترم‌ترین رسانه کشور هم به این موج پیوسته است؛‌ روزنامه چپ‌گرای هندو کارتونی را منتشر کرد که نشان می‌دهد جهان از سوی ویروس کرونا در لباس‌ شخصیتی مرتبط با مسلمانان گروگان گرفته شده است (این روزنامه بعداً با «كاملاً غیرعمدی» خواندن چاپ تصویر مذکور و پیوند بحران کرونا با مسلمانان عذرخواهی و آن را با تصویری بی‌طرف‌ جایگزین كرد).

ویروس کرونا و نمایش بلاحت اسلام‌هراسی

البته فقط در هند نیست که نه فقط چهره‌های راست افراطی، بلکه رسانه‌های جریان اصلی از این بیماری سوءاستفاده می‌کنند تا بتوانند شعله‌های ضدیت با مسلمانان را شعله‌ور کنند. نشریه آمریکایی «اکونومیست» در توئیتی که در تاریخ 23 مارس 2020 (4 فروردین 1399) منتشر کرد با اشاره به گزارشی در مورد مالدیو، نوشت: «انتظار ورود کووید 19 می‌رفت؛ گسترش اسلام رادیکال بیشتر جای تعجب دارد.»

این مجله بعداً توئیت را حذف کرد اما آن گزارش همچنان وجود دارد. در همین حال، روزنامه‌نگاران مشهور در بریتانیا و فرانسه سعی در استفاده از ماه رمضان برای گسترش اسلا‌م‌هراسی در غرب دارند؛ با این ادعا که مسلمانان دستورالعمل‌های فاصله اجتماعی را زیر پا گذاشته و با مناسک عبادی خود ویروس را گسترش می‌دهند.

با وجود این هیچ شاهدی بر این مدعا، که نشان دهد مسلمانان در بریتانیا یا فرانسه مخالف رعایت دستورالعمل‌ها یا در حال برنامه‌ریزی برای بازگشایی مساجدند، وجود ندارد. در ایالات متحده راست افراطی در حال بسیج و تلاش برای سوءاستفاده از کرونا برای گسترش نفرت و خشونت علیه مسلمانان است. در ماه مارس پلیس فدرال آمریکا(FBI) تیموتی ویلسون(Timothy Wilson)،‌ یک افراط‌گرای ضد دولت را، که قصد بمب‌گذاری در بیمارستانی در کانزاس را داشت، به شدت مجروح کرد. این بیمارستان در حال حاضر مراقبت‌های اولیه برای مقابله با همه‌گیری کرونا را انجام می‌دهد. البته ویلسون از قبل برنامه‌ریزی کرده بود که به مراکز اسلامی هم حمله کند.

چنین گروه‌هایی (نئونازی) می‌توانند از چهره‌های شناخته شده رسانه‌های محافظه‌کار کمک بگیرند. درحالی‌که متعصبان اسلام‌ستیز سعی در استفاده از کرونا برای رعب‌افکنی و شرور نشان دادن مسلمانان دارند؛ این همه‌گیری حماقت آنها (متعصبان ضد مسلمانان) را آشکار کرده است. همچنین دولت‌های فرانسه و اتریش ممنوعیت استفاده از ماسک صورت را به ترتیب در سالهای 2011 و 2017 به عنوان راهی برای هدف‌گیری و جرم‌انگاری نقاب زدن از سوی مسلمانان (بخشی از حجاب بانوان مسلمان) تصویب کردند، در حالی که 14 آوریل(26 فروردین) آکادمی ملی پزشکی فرانسه استفاده از ماسک را برای هر کسی که از خانه خود خارج شود الزامی کرد و دولت اتریش هم ماسک صورت را برای هر کسی که وارد سوپرمارکت یا فروشگاه‌های مواد غذایی شود اجباری کرده است.

مثال دیگر اینکه در سال 2018 دولت دانمارک اصرار داشت که شهروندان جدید در مراسم‌ اعطای شهروندی حتماً دست بدهند؛ اقدامی که نیویورک‌تایمز اظهار کرد: «هدف این کار مسلمانانی بودند که به دلایل مذهبی از دست دادن با جنس مخالف خودداری می‌کنند.» حالا به گزارش تایمز، دولت دانمارک از شهرداران خواسته که دست دادن در مراسم اعطای شهروندی را به حالت تعلیق درآورند.

بنابراین، ممکن است ویروس کرونا را در ماه‌های آینده شکست دهیم، اما برای شکست دادن «بیماری اسلام‌هراسی» به زمانی بس طولانی نیاز است.

ترجمه و تنظیم از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha