جنجال فتوای نماز جماعت تلویزیونی در مراکش
کد خبر: 3892969
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶

جنجال فتوای نماز جماعت تلویزیونی در مراکش

«الحسین آیت سعید»، عالم برجسته مراکشی و عضو شورای عالی علمی مراکش فتوایی را درباره نحوه اقامه نماز تراویح به جماعت در ماه رمضان صادر کرده که در این کشور جنجال‌برانگیز بوده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری عربی۲۱، الحسین آیت سعید، عالم دینی مراکشی در پاسخ به سؤالی درباره نحوه خواندن نماز تراویح (از نمازها‌ی اهل سنت در رمضان) با توجه به تعطیلی مساجد در پی شیوع کرونا و ممنوعیت اقامه نماز جماعت، اقامه این نماز به جماعت به شکل زنده از طریق تلویزیون را جایز و صحیح دانست.

وی گفت: این مسئله جدیدی نبوده؛ بلکه از سال‌های بسیار دور از سوی فقها به ویژه فقهای مالکی و شافعی  مورد بررسی قرار گرفته است.

این اندیشمند مراکشی با بیان اینکه نماز تراویح از نمازهای نافله (مستحب) بوده و در میان مردم بسیار رواج دارد، خواندن نشسته، سوار بر وسیله نقلیه، جماعت و فرادای نمازهای نافله را جایز دانست.

الحسین آیت سعید، استاد دانشگاه «قاضی عیاض» مراکش به شواهدی از فقه مالکی و فقه شافعی در این باره استناد کرد؛ این در حالی است که اظهارات وی در این راستا جنجال زیادی در این کشور در پی داشته است.

وی در روزنامه‌های محلی مراكش با تأکید بر اینکه این اظهارات فتوا نبوده بلکه نقل از دیگران است، گفت: بنده فتوا نداده‌ام و حتی اگر فتوا هم باشد، الزام‌آور نبوده و کسی ملزم به اجرای آن نیست.

وی اظهار کرد: این فتوای من نیست؛ بلکه دیدگاه بزرگان و پیشوایان مذاهب (اهل سنت) است.

عضو شورای عالی علمی مراکش همچنین ادامه داد: همانطور که در متون منقول بیان شده است اقتدا به امام جماعتی که در فاصله مکانی دور واقع شده جایز نیست. شهروند مراکشی نمی‌تواند نماز جماعت را همراه با شخص اروپایی که افق و اوقات نماز آنها با یکدیگر فرق دارد بخواند، زیرا ممکن است در مراکش نماز ظهر و در شرق نماز عشاء باشد.

انتهای پیام
captcha