چگونگی بازگشایی اماکن مذهبی
کد خبر: 3894083
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
حریرچی به ایکنا گفت:

چگونگی بازگشایی اماکن مذهبی

قائم مقام وزیر بهداشت در رابطه با بازگشایی اماکن مذهبی برای ماه مبارک رمضان گفت: یکی از پیشنهادها درباره بازگشایی اماکن مذهبی، مساجد، امام‌زاده‌ها و زیارت‌گاه‌ها این است که با توجه به سطح درگیری شهرستان و دو عامل محل تجمع و وضعیت درگیری تصمیم‌گیری شود.

چگونگی بازگشایی اماکن مقدسه و مذهبیبه گزارش ایکنا؛ ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، در نشست خبری ویدیوکنفرانسی که امروز ۶ اردیبهشت‌ماه، برگزار شد، در پاسخ به ایکنا در رابطه با بازگشایی حرم‌های مقدس و اماکن مذهبی در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: بر اساس تصمیم‌گیری ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد اماکن مذهبی تا ۱۵ اردیبهشت تصمیم‌گیری شده است. با توجه به سایر بازگشایی‌ها، ملاحظات و پروتکل‌هایی در مورد مساجد و امکان مذهبی وجود دارد که براساس آن اقدامات خود را انجام می‌دهیم.
 
وی افزود: یکی از پیشنهادت در این رابطه این است که اماکن مذهبی، مساجد و امام‌زاده‌ها و زیارت‌گاه‌ها با توجه به سطح درگیری شهرستان مربوطه بازگشایی شود و دو عامل محل تجمع و وضعیت درگیری ابتلا نیز مد نظر قرار بگیرد.

معاون کل وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه نسبت به زمان وضعیت اوج بیماری کرونا در کشور، بیش از ۵۰ درصد از موارد بستری و ۷۰ درصد مرگ و میر کاهش پیدا کرده است، گفت: در اکثر استان‌های کشور روند نزولی بیماری به صورت قابل توجهی مشاهده می‌شود. این دستاورد نتیجه اقدامات بسیار مناسب مردم، دولت و مجموعه نظام است.

حریرچی افزود: در این شرایط که بازگشایی‌ها و کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی به صورت تدریجی انجام می‌گیرد، هرگونه غفلت می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری داشته باشد. تا کشف دارو و واکسن مؤثر علیه بیماری کرونا در اکثر کشور‌های جهان حدود ۲ الی ۳ طغیان دیگر بیماری در طول یک سال آینده در پیش رو خواهیم داشت.

وی بیان کرد: پیش از شیوع کرونا، به طور متوسط روزانه ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار بار مردم به سیستم بهداشتی درمانی دولتی و خصوصی کشور مراجعه می‌کردند. در ۲ ماه اخیر این مراجعات به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. موارد غیرضرور مهم نیست، اما ما تعدادی موارد ضرور مراجعه داریم؛ مثلا سالانه نزدیک ۱۵ میلیون بار واکسن به کودکان و افراد بالغ تزریق می‌شد، هرگونه کاهش در واکسیناسیون، می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری در انواع بیماری‌ها داشته باشد.

حریرچی ادامه داد: سالانه حدود یک میلیون و چند صد هزار حاملگی در کشور وجود دارد، سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار بارداری موفق و تولد داشتیم که امیدواریم امسال از این هم بیشتر شود. تنها بیمارستان‌های خاص و بعضی از مراکز بهداشتی و درمانی و برخی مطب‌ها درگیر بیماری کرونا بوده‌اند که در این مراکز هم اقدامات حفاظتی لازم انجام می‌شود.

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه در اواخر اسفند برای تأمین خون مصرفی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به بحران خوردیم، اظهار کرد: با اقدامات رسانه‌ها از بحران خارج شدیم، اما اعمال جراحی ما در بیمارستان‌ها آغاز شده و نیاز به خون داریم. مردم اهدای خون را مخصوصاً در ماه رمضان فراموش نکنند. بیماران کرونایی هم پس دوره بیماری برای اهدای پلاسمای خود مضایقه نکنند.

وی در ادامه با بیان اینکه هنوز هیچ داروی اختصاصی برای بیماری کووید ۱۹ کشف نشده است، گفت: اکثر دارو‌های ضدویروسی و سایر دارو‌هایی که برای از بین بردن ویروس تجویز می‌شوند یا اثر کم دارند یا بی‌اثر هستند. راهنما‌های بالینی برای تجویز دارو مبتنی‌بر شواهد علمی و معتبر روز دنیا هستند و تجویز هر نوع دارو خارج از فهرست دارویی، صحیح نبوده و همراهان بیماران را دچار سردرگمی می‌کند لذا درخواست من این است که بیماران به خدمتگزاران خود در وزارت بهداشت اعتماد کنند و اجازه دهند که به صورت علمی درمان شوند. هر دارویی که خارج از داروخانه‌های رسمی کشور تهیه می‌شود یا کاملاً تقلبی است یا قاچاق شده که استفاده از آن ممکن است اثرات شدید و بد در بیماران داشته باشد، لذا مردم از اتلاف منابع مالی خود برای تهیه این دارو‌ها اجتناب کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه در تمام دنیا و ایران همه‌گیری و گستردگی خبر‌های دروغ و نادرست و توصیه‌های بی‌اساس، از اپیدمی بیماری کرونا بیشتر است، گفت: اکثر مطالبی که در فضای مجازی در رابطه با استفاده از موارد مختلف برای پیشگیری یا درمان بیماری، بی‌اساس هستند.

حریرچی تأکید کرد: وزارت بهداشت به ۳ استراتژی اصلی مقابله با کرونا همچنان وفادار است؛ نخست فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت مسائل بهداشت فردی، دوم شناسایی بیماران مبتلا که اکثراً کم علامت و بی‌علامت هستند و ایزوله کردن آن‌ها در محل‌های مناسب و اقدام سوم هم شناسایی افرادی است که با بیماران تماس پیدا کردند و جداسازی آن‌ها از سایر افراد استراتژی‌های وزارت بهداشت را تشکیل می‌دهند.

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه در ستاد ملی مقابله با کرونا و در کمیته‌های کارشناسی ستاد، بحث‌های متعددی انجام می‌شود و بازگشایی‌ها براساس خرد جمعی و تصمیم‌گیری ملی انجام می‌شود. هیچ عجله‌ای برای بازگشایی‌ها وجود ندارد، ما ملزم هستیم که ملاحظات معیشتی مردم و همچنین ملاحظاتی که در مورد سلامت روانی و مسائل تفریحی مردم وجود دارد، را لحاظ کنیم. آنچه مسلم است برای مجموع تصمیم‌گیران سلامت مردم در اولویت است. اگر ببینیم یک بازگشایی با توجه به واکنش مردم، اثر مضری داشته باشد، ۲ اقدام در دستور کار قرار می‌گیرد؛ نخست تأخیر در بازگشایی‌های آتی و دوم اینکه در بازگشایی قبلی هم تجدیدنظر شود و برگشت نسبی به وضعیت قبل در خصوص آن بازگشایی خاص انجام شود.
 
وی ادامه داد: فعلاً با توجه به وضعیت در سایر کشور‌ها با شیوع متوسط و بالا، بازگشایی‌های ما مبتنی‌بر برنامه‌ریزی مناسبی است تا ببینیم در آینده چه می‌شود، هر بازگشایی حدود یک هفته بعد اثر خود را بر بیماران سرپایی نشان می‌دهد و ۱۵ روز بعد بار بستری‌ها افزایش پیدا می‌کند و یک ماه بعد نیز بار مرگ‌و میر افزایش پیدا می‌کند.

وی در رابطه با تناقضات موجود در باره اظهارات مسئولان استانی و کشوری در رابطه با افزایش یا کاهش بار بیماری کووید ۱۹ گفت: هیچ تناقضی وجود ندارد، روند نزولی در اکثر استان‌های کشور در پذیرش بیماران بستری و در تعداد مرگ و میر وجود دارد، اما نکته مهم این است که این ۳۰۰ بیماری که روزانه در استان تهران بستری می‌شود گرچه نسبت به هفته‌های گذشته کمتر است، اما هشداردهنده است. تعداد بیماران بستری در آی‌سی‌یو نیز هنوز هشدار دهنده است.
 
حریرچی ادامه داد: تعریفی که در مورد بیماران بدحال است شاید موجب اشتباه شود. هر بیماری که در ICU پذیرش شده، بدحال نیست. تعدادی از بیماران ما در ICU هستند که مراقبت بیشتری می‌خواهند که می‌توان آن‌ها را جزو بیماران بدحال تلقی نکرد. برای تخت‌های ICU نسبت به اواخر اسفند و اوایل فروردین در مضیقه بودیم، در حال حاضر از لحاظ تخت خالی ICU وضعیت بهتری داریم.

وی تأکید کرد: ما در مورد اختلاف نظر‌ها صحبت نکردیم. ما و مجموعه دانشگاه‌ها مانند ید واحد عمل می‌کنیم و هیچ اختلاف نظری ولو جزئی بین وزارت بهداشت و مدیران آن وجود ندارد. تهران می‌تواند به خاطر شرایط خاص خود، پاشنه آشیل کرونا در کشور باشد. هرگونه تصمیم‌گیری برای کل کشور و تهران انجام می‌شود. در ستاد ملی کرونا بازگشایی مشاغل و کسب و کار‌ها در تهران با یک هفته تأخیر انجام شد و طرحی که الان مطرح است، احتمالا برای مناطق سفید و مناطقی که شیوع کمتری دارند، تصمیم‌گیری‌های خاص اتخاذ شود.

حریرچی در رابطه با وضعیت حمل و نقل عمومی در شرایط شیوع کرونا نیز گفت: همه ما باید تصمیم‌گیری کلی داشته باشیم و نظر‌های ما هم بر اساس مصلحت اندیشی کلی باشد، آیا برای مردم، به مواد غذایی نیاز داریم؟ آیا کارکنان ما باید سر کار حاضر شوند؟ اکثر کارکنان وسیله نقلیه شخصی ندارند و نمی‌توان حمل و نقل عمومی را کلاً تعطیل کرد و بعد بگوییم پرستار و کارکنان بهداشت و درمان با هزینه زیاد سر کار حاضر شوند. تعطیلی حمل و نقل عمومی به جز یک مورد که در چین انجام شد، رخ نداد.

وی با تأکید بر اینکه حداکثر رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی باید در حمل و نقل عمومی انجام شود، گفت: حمل و نقل عمومی شریان حیاتی کسب و کارهاست، اما در عین حال از نظر ابتلا به کرونا خطرناک است. در نتیجه یکی از فاکتور‌های اصلی در بازگشایی‌ها این است که علاوه بر اثر مستقل و مستقیم خود، چه تاثیری در حمل و نقل عمومی و ابتلا به کرونا خواهند داشت.

وی افزود: فاصله‌گذاری اجتماعی در مراکز تجاری نیز به چند عامل بستگی دارد. یکی از موارد میزان پایبندی افراد به توصیه‌ها است. برخی صاحبان مشاغل به طور کامل رعایت می‌کنند، اما در برخی موارد رعایت پروتکل‌های بهداشتی و درمانی به نسبت ضعیف است. موضوع دیگر رفتار مردم است؛ وقتی مردم به مراکز تجاری مراجعه می‌کنند باید ببینیم چه رفتاری انجام می‌دهند. در اکثر کشور‌های دنیا، ورود به پارک‌ها فقط برای تفریح و ورزش انفرادی بوده و قرار نیست افراد در پارک‌ها غذا ببرند و دورهمی برگزار کنند.

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه با توجه به حاد بودن حال افراد، میزان بستری و اقامت بیماران در بیمارستان‌ها می‌تواند متفاوت باشد، گفت: از چند روز تا بیش از یک ماه ممکن است مدت این اقامت طول بکشد. این‌که موارد بستری در آی‌سی‌یو‌ها قابل توجه نشان داده می‌شود، به علت اثر تجمعی بستری‌ها است. یعنی بیماری که عوارض کمتری دارد، ممکن است در عرض چند روز مرخص شود، ولی کسانی که در آی سی یو لوله‌گذاری می‌شوند، روند ترخیصی کندتری دارند. این اثر تجمعی موجب می‌شود که تعداد بیماران بستری در آی‌سی‌یو نسبت به سایر بیماران به صورت افزایشی نشان داده شود. ضمن اینکه بیماران با توجه به علائم بالینی مرخص می‌شوند و انجام تست در زمان ترخیص لزومی ندارد.
 
وی با اشاره به رصد روزانه بازگشایی‌ها اظهار کرد: اولین بازگشایی‌ها در هفته سوم و چهارم فروردین بود. روزانه وضعیت رصد می‌شود و به تفکیک شهرستان، روند بیماران سرپایی و پذیرش بیماران اعلام می‌شود. سایر نهاد‌های نظارتی هم این روند را بررسی می‌کنند و همه این اطلاعات به ستاد کشوری داده می‌شود.

حریچی ادامه داد: وقتی طرح ترافیک برداشته می‌شود، هدف این است که میل به استفاده از حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کند. وقتی این تصمیم گرفته شده، از مردم می‌خواهیم که با خودرو‌های شخصی رفت و آمد کنند که امن‌تر است. این موضوع خواه ناخواه ترافیک را افزایش می‌دهد و نقطه منفی نیست.

حریرچی در رابطه با تأثیر دما در کاهش و یا افزایش ویروس نیز گفت: اکثر ویروس‌ها سرمادوست هستند و میل جزیی تا متوسط به سمت محیط سرد دارند و ممکن است ویروس کرونا هم این رفتار را نشان بدهد. موضوع دیگر این است که رفتار اجتماعی مردم در کشور‌های مختلف به خاطر ملاحظات آب و هوایی و دمایی، در فصل سرما به این ترتیب است که مردم معمولا در محیط‌های بسته حضور دارند و پنجره‌ها را کمتر باز می‌کنند و این موارد باعث می‌شود هوا در فضای بسته گردش کند. در نتیجه مردم در فصل سرما به تفریح‌های داخل فضای بسته تمایل دارند، اما در فصل گرما به سمت فضای باز می‌روند. این موضوع باعث می‌شود انتقال ویروس‌ها در فصل گرما نسبت به فصل سرد کمتر باشد. اما باید توجه داشت که اکنون این ویروس به نیمکره جنوبی رسیده است لذا اینکه ویروس کرونا در فصل گرما کم می‌شود خود به خود متنفی است.

حریرچی در رابطه با پیشنهاد اخیر ترامپ مبنی بر تزریق مواد ضد عفونی کننده برای مقابله با کرونا بیان کرد: من استاد دانشگاه و یک فرد علمی هستم و واقعاً از این اظهار نظر خجالت می‌کشم. این‌که یک رئیس جمهور این حرف نابخردانه را بزند، در شأن خودم نمی‌دانم که پاسخ بدهم. با مسئولان سیاسی نیز همدردی می‌کنم که مجبورند به این افراد پاسخ بدهند، این موضوع در حوزه بهداشت و درمان قابل اعتنا نیست و خجالت آور است.

وی در ادامه در رابطه با استفاده از تست‌های سرولوژیک نیز گفت: باید از این تست‌ها در جای خود استفاده کرد. در این زمینه یکی از موضوعات مهم، مطالعات علمی است که می‌خواهد میزان انتشار ویروس در یک جامعه و ابتلای افراد را از طریق طرح‌های تحقیقاتی و نمونه‌گیری مشخص کند. در نیویورک، سه هزار نمونه در افراد خارج شده از خانه انجام شد که طبق این مطالعه، حدود یک هفتم مردم نیویورک یا ۱۳.۹ درصد قبلا این ویروس را گرفته و مبتلا شده‌اند. این بر اساس آمار قبلی نیویورک، اختلاف چند ۱۰ برابری دارد. همچنین توسط این تست می‌توان بررسی کرد که آیا افرادی که در معرض خطر بودند، آیا آنتی بادی علیه این ویروس داشته‌اند یا خیر؟
 
حریرچی در رابطه با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نیز گفت: در مورد مدارس و دانشگاه‌ها هنوز تصمیم‌گیری نشده است. با توجه به تعداد زیاد دانش آموزان و دانشجویان و محیط مستعد برای ابتلا به ویروس، در این زمینه با احتیاط بیشتری تصمیم‌گیری می‌شود.
انتهای پیام
captcha