پیشرفت‌های فراوان بشر در علوم، قطره‌ای در برابر علم الهی است / ایمان اجباری ارزشی ندارد
کد خبر: 3894154
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۹
آیت‌الله هادوی تهرانی:

پیشرفت‌های فراوان بشر در علوم، قطره‌ای در برابر علم الهی است / ایمان اجباری ارزشی ندارد

استاد تفسیر حوزه علمیه با بیان اینکه مشیت الهی این است که انسان سرنوشت خود را با اراده خودش انتخاب کند، گفت: پیشرفت‌های فراوان بشر در علوم مختلف از جمله هوش مصنوعی و ...، قطره‌ای در برابر دریای علم الهی است.

ارسالی// پیشرفت‌های فراوان بشر در علوم، قطره‌ای در برابر علم الهی است / بی ارزش بودن ایمان اجباریبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی امروز، ششم اردیبهشت‌ماه در تفسیر سوره مبارکه شعرا گفت: این سوره مبارکه با حروف مقطعه «طسم» شروع شده که این حروف در سوره مبارکه قمر هم هست و دیدگاه‌های متنوعی در مورد این حروف وجود دارد، از جمله علامه طباطبایی آن را رمزی میان خدا و پیامبر می‌داند.

وی با بیان اینکه این حروف بیانگر این است که این معجزه جاودان با همین حروف ساده نازل شده است، افزود: در آیه دوم «تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ» فرمود که این کتاب نه تنها خودش بیّن و روشن است، بلکه مبین هم هست. خدا خود را «نور السموات و الارض» معرفی کرده است و قرآن هم به تعبیر آیت‌الله شاه‌آبادی، شاخه‌ای از علم الهی است که حقیقت علم و ذات خدا در قالب کلمات ظهور و بروز کرده و به دست بشر رسیده است.

هادوی تهرانی افزود: در آیه سوم «لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ» به شدت غصه و اندوه پیامبر اشاره کرده که این غصه و ناراحتی شدید پیامبر برای این است که برخی افراد به قرآن ایمان نمی‌آورند و این مسئله برای پیامبر غیرقابل تحمل است.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: در آیه چهارم «إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّمَاءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْنَاقُهُمْ لَهَا خَاضِعِينَ» فرمود که غصه نخور اگر ما می‌خواستیم اینها ایمان بیاورند، نشانه‌ای فرود می‌آوردیم که گردن آنان خاضع شود؛ اینجا این سؤال مطرح می‌شود که اگر خدا می‌توانست، چرا این کار را نکرد؟ چون اگر چنین آیه‌ای بفرستد که همه مجبور به ایمان آوردن شوند، دیگر تفاوتی میان مومن و غیر‌مومن نخواهد بود؛ اگر قرار بود امور دنیا با جبر سپری شود، در این صورت فرقی میان انسان و موجودات دیگر نبود.

وی با اشاره به رشد و پیشرفت بشر در بحث هوش مصنوعی افزود: با تمامی پیشرفت‌های صورت گرفته در این زمینه از جمله استفاده از هوش مصنوعی در علم پزشکی به گونه‌ای که بیماری یک مریض از راه دور توسط پزشک تشخیص داده و درمان می‌شود، باز در مقایسه با برخی ساختارها مانند سازمان موجود در مورچه و ساختار بدنی آن همچنین خرچنگ و موجودات دیگر بسیار ناچیز و غیر قابل قیاس است.  

وی تصریح کرد: خداوند انسانی با این توانایی عجیب و غریب خلق کرده که می‌تواند میان منفی و مثبت بی‌نهایت را انتخاب کرده و به او اجازه داده که می‌خواهد کافر یا مومن شود و برای او عقل، فطرت و انبیاء و کتب آسمانی را فرستاده است. لذا اگر خدا می‌خواست همه با اجبار ایمان بیاورند، ارزشی نداشت و انسان باید با اختیار خود ایمان بیاورد.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: این آیه نهایت مهربانی و محبت نبی اعظم را نشان می‌دهد که چقدر دلسوز برای گمراهان است و دوست دارند آنان هم ایمان آورده و در آخرت اهل عذاب نباشند؛ همچنین آیه نشان می‌دهد که پیامبر می‌داند که خدا می‌داند و می‌تواند؛ می‌داند خدا مهربان است، ولی اینها مانع از آن نیست که برای هدایت مردم تلاش نکند.

هادوی تهرانی با اشاره به «لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ» اظهار کرد: خداوند به او فرمود که «ما رمیت اذ رمیت» یعنی کاری در دست تو نیست، ولی اینها هم سبب نشد تا پیامبر از وظیفه خود کوتاهی کند؛ یعنی اینکه امور به دست خداست، به معنای تأیید تنبلی و بی‌انگیزه بودن و رخوت نیست، بلکه معنای آن تلاش با انگیزه بیشتر است، زیرا اگر انسان تلاش کند، همه ابزارهای عالم پشت سر او قرار می‌گیرند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه 5 «وَمَا يَأْتِيهِمْ مِنْ ذِكْرٍ مِنَ الرَّحْمَنِ مُحْدَثٍ إِلَّا كَانُوا عَنْهُ مُعْرِضِينَ» با بیان اینکه این اعراض مشرکان و کافران از خدا و پیامبر تنها مخصوص توی پیامبر نیست و در انبیاء گذشته هم وجود داشته است، تصریح کرد: انبیاء که آمدند همه با انکار روبرو شدند و طوری نبود که مردم فرش قرمز برای آنان پهن کنند؛ بلکه افراد اندکی ایمان آوردند.

وی افزود: در برابر حضرت ابراهیم(ع) در نهایت جهالت، آتشی عظیم برای نابودی او افروختند، به گونه‌ای که بعد از مدت‌ها که توانستند به آتش نزدیک شوند، با وجود سالم آن حضرت روبرو شدند و باز هم ایمان نیاوردند و ما هم اگر با این صحنه روبرو می‌شدیم، معلوم نبود همه ایمان بیاوریم. یا از  قوم لوط تنها چند نفر ایمان آوردند و همسر وی هم به او ایمان نیاورد. 

هادوی تهرانی با اشاره به آیه ششم این سوره «فَقَدْ كَذَّبُوا فَسَيَأْتِيهِمْ أَنْبَاءُ مَا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ» اظهار کرد: این آیه فرموده است که به زودی خبر آنچه را که مسخره می‌کردند، برای آنان روشن خواهد شد. امروز هم می‌بینیم برخی افراد می‌گویند وقتی مردیم همه چیز تمام می‌شود و در آن طرف خبری نیست، ولی خداوند تأکید دارد که اینها در برزخ و قیامت با همه حقیقت روبرو خواهند شد و نتیجه تمسخر خود را خواهند دید.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به آیات هفتم و هشتم این سوره «أَوَلَمْ يَرَوْا إِلَى الْأَرْضِ كَمْ أَنْبَتْنَا فِيهَا مِنْ كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ/إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ» اضافه کرد: این آیات اتمام حجت برای دانشمندان علوم طبیعی است، زیرا گیاه‌شناس و جانورشناس و شیمیست و فیزیکدان باید پیش و بیش از دیگران ایمان بیاورند، زیرا اطلاعات وسیعی نسبت به بقیه مردم دارند.

انتهای پیام
captcha