از افزایش تلفات تا همبستگی ترکیه با ناتو در مقابله با کرونا
کد خبر: 3895048
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
نوآمدهای کرونا در جهان؛

از افزایش تلفات تا همبستگی ترکیه با ناتو در مقابله با کرونا

نگاهی به اخبار مربوط به کرونا نشان می‌دهد که آمار تعداد مبتلایان و قربانیان ویروس کووید ـ 19 در سراسر جهان رو به افزایش است و آنکارا همبستگی خود را با متحدانش در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مسیر مقابله با این بیماری اعلام کرده است.

به گزارش ایکنا؛ کشورهای آمریکا، اسپانیا، ایتالیا و آلمان همچنان در جایگاه نخست لیست کشورهای مبتلا به کرونا در سراسر جهان قرار دارند. این در حالی است که آمریکا با 56 هزار و 634 نفر در میان این کشورها بیشترین تعداد قربانیان و آلمان با شش هزار و 126 نفر، کمترین میزان قربانیان را دارا بوده است.

ارسال کمک پزشکی به آمریکا

ترکیه در ادامه تلاش‌های خود برای همبستگی با کشورهای خارجی در برابر شیوع کووید ـ 19 به آمریکا به عنوان کشوری که بیشترین آسیب را از کرونا متحمل شده است، لوازم پزشکی ارسال کرد.

در همین راستا یک فروند هواپیمای باربری نظامی حامل لوازم پزشکی شامل کیت‌های تشخیص سریع کووید ـ 19، ماسک و لباس‌های حفاظتی به مقصد آمریکا از فرودگاه نظامی اتیمسگوت در آنکارا برخاست.

این کمک‌های پزشکی که به دستور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و از سوی وزارت‌های دفاع ملی و بهداشت تهیه شده، به وسیله هواپیمای ترابری ایرباس A-400M  متعلق به وزارت دفاع ملی این کشور به آمریکا ارسال شد.

ابتلای نزدیک به 2 هزار افغانستانی

وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان امروز، 9 اردیبهشت (28 آوریل) طی نشستی خبری در کابل اعلام کرد: طی 24 ساعت گذشته 125 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در کشور مشاهده شده و آمار کل مبتلایان به هزار و 828 نفر رسیده است.

وی افزود: طی شبانه‌روز گذشته 21 نفر در هرات، 15 نفر در کابل، 15 نفر در قندهار، 10 نفر در بلخ، 9 نفر در لوگر، 8 نفر در جوزجان، 7 نفر در پنجشیر، 7 نفر در لغمان و 7 نفر در پکتیا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. تاکنون 58 نفر نیز بر اثر کرونا در افغانستان جان خود را از دست داده و 228 نفر از بیماران نیز بهبود یافته و از بیمارستان‌ مرخص شده‌اند.

ترامپ: چین می‌توانست مانع شیوع کرونا در جهان شود

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا طی نشست خبری در کاخ سفید با بیان اینکه چین می‌توانست به عنوان مبدأ ویروس کرونا، آن را متوقف کند، گفت: ما در حال انجام تحقیقات بسیار جدی هستیم.

ترامپ همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر ادعای پنهان‌کاری در آمار ویروس کرونا تصریح کرد: تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که ما آمار دقیق می‌دهیم. اگر کشورهای دیگر را در نظر بگیرید، به عنوان مثال چین، فکر نمی‌کنم آمار درستی داده باشند.

وی همچنین درباره این اتهام که چین ویروس را عامدانه منتشر کرده است، اظهار کرد: ما از چین خرسند نیستیم. ما بابت این وضعیت ناراحت هستیم، چون معتقدیم که پکن می‌‌توانست منشأ آن را متوقف کند. چین می‌‌توانست به سرعت شیوع این بیماری را متوقف کند و اجازه ندهد که این بیماری در جهان گسترش یابد.

ترامپ در ادامه گفت: اکنون ایالات متحده بیش از 5.4 میلیون آزمایش کرونا، یعنی تقریباً دو برابر تعداد آزمایش‌ها را در کشورهای دیگر انجام داده است.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین با اشاره به تعطیلی مدارس گفت: معتقد هستم که بسیاری از مدارس به زودی باز خواهند شد.

اعلام همبستگی ترکیه با اعضای ناتو

فخرالدین آلتون، رئیس مرکز ارتباطات نهاد ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد: آنکارا در مبارزه با ویروس کرونا برای همبستگی با متحدان خود در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)تلاش می‌کند.

وی در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به اینکه ترکیه به ارسال تجهیزات پزشکی به متحدان خود ادامه خواهد داد، افزود: امروز، 9 اردیبهشت (28 آوریل) 500 هزار ماسک جراحی و دیگر لوازم پزشکی به آمریکا ارسال شد.

آلتون تأکید کرد: ترکیه در مبارزه با ویروس کرونا در کنار متحدش، آمریکا بوده و با این کشور اعلام همبستگی می‌کند.

بیش از 4 هزار ابتلا در برزیل در 24 ساعت گذشته

وزارت بهداشت برزیل طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تعداد قربانیان کرونا در این کشور با مرگ 338 نفر دیگر طی 24 ساعت گذشته به 4 هزار و 543 نفر رسیده است. براساس این بیانیه، تعداد بیماران کووید ـ 19 در برزیل نیز با مشاهده علائم این بیماری در 4 هزار و 613 نفر دیگر طی 24 ساعت گذشته، به 66 هزار و 501 نفر افزایش یافته است.

ابتلای بیش از 18 هزار نفر در عربستان

وزارت بهداشت عربستان سعودی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: با شناسایی هزار و 289 مورد جدید آلودگی به ویروس کرونا، تعداد افراد مبتلا به این ویروس به 18 هزار و 811 نفر افزایش یافت. بر این اساس، تاکنون 144 نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست داده و دو هزار و  531 نفر دیگر بهبود یافته‌اند.

افزایش قربانیان در کانادا

براساس داده‌های وزارت بهداشت کانادا، تعداد قربانیان کرونا با مرگ 452 بیمار دیگر طی 48 ساعت گذشته به 2 هزار و 781 نفر رسیده است. همچنین تعداد موارد مثبت کرونا با شناسایی 4 هزار و 678 مورد جدید، به 48 هزار و 229 نفر افزایش یافت.

از سوی دیگر فرانسوا لگول، نخست‌وزیر استان کبک اعلام کرد که مدارس ابتدایی و برخی مدارس خارج از مرکز شهر یازدهم ماه می باز خواهد شد. دبیرستان‌ها، دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی تا آخر ماه اگوست سال جاری تعطیل هستند.

در این میان دولت بریتیش کلمبیا (غربی‌ترین استان کانادا) اعلام کرد: صدها بی‌خانمان در راستای مبارزه با ویروس کرونای جدید در هتل‌ها و گرم‌خانه‌ها به طور موقت اسکان داده شدند.

مریم منصف، وزیر زنان و برابری جنسیتی کانادا با بیان اینکه بحران کووید ـ 19 خشونت علیه زنان را در خانواده‌ها افزایش داده است، گفت: در برخی مناطق کشور، خشونت علیه زنان 20 تا 30 درصد افزایش یافته است.

رشد قربانیان در جزایر کارائیب

وزارت بهداشت جمهوری دومینیکن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: طی 24 ساعت گذشته، 4 نفر دیگر بر اثر ابتلا به ویروس کووید ـ 19 در این کشور جان باختند و تعداد قربانیان به 282 نفر افزایش یافت. براساس گزارش این وزارتخانه، تعداد مبتلایان با افزایش 158 نفر به سه هزار و 614 نفر و افرادی که بهبود یافته‌اند نیز به 993 نفر رسیده است.

تعداد قربانیان در کوبا به 56 نفر رسید

تعداد قربانیان ویروس کرونا در کوبا طی روز گذشته با فوت 2 نفر به 56 نفر رسیده و تعداد مبتلایان هزار و 389 نفر و بهبود یافتگان نیز 525 نفر اعلام شده است.

تاکنون 84 نفر در پورتوریکو بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان باخته و هزار و 371 نفر نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند.

در جمهوری هندوراس نیز که حدود 10 میلیون نفر جمعیت دارد تاکنون 661 مورد ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شده و 61 نفر نیز بر اثر این بیماری جان باخته‌اند.

تعداد قربانیان کرونا در پاناما طی شبانه‌روز گذشته با فوت 6 نفر دیگر، به 165 نفر و تعداد مبتلایان نیز با افزایش 241 بیمار به 5 هزار و 779 نفر رسیده است.

تهیه و تنظیم: آزاده غلامی

انتهای پیام
captcha