ضرورت تبیین کاربردهای وقف قرآنی برای واقفان
کد خبر: 3896255
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۴

ضرورت تبیین کاربردهای وقف قرآنی برای واقفان

معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری گفت: واقف باید بداند که وقف قرآنی چه کاربردهایی می‌تواند داشته باشد و فهرستی از فعالیت‌ها در حوزه نشر قرآن و معارف قرآنی در اختیارش قرار گیرد تا با علم به این حوزه‌ها به راحتی فعالیت مورد نظرش را برای وقف قرآنی انتخاب کند.

ضرورت تبیین کاربردهای وقف قرآنی برای واقفان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی مهرابی، معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به اینکه موقوفات قرآنی در استان کم‌رنگ است، اظهار کرد: چند مورد محدود نیز به خرید مصحف شریف مربوط است، می‌توان گفت که برای گسترش و نشر فرهنگ قرآنی موقوفه مستقلی در استان نداریم.

وی با تاکید بر ضرورت هدایت موقوفات قرآنی به سمت نشر فرهنگ و مبانی کتاب آسمانی، افزود: حیات هر مسلمان به قرآن وابسته است و قرآن ثقل اکبر است که ما با تمسک به آن از ظلمت رها می‌شویم، متأسفانه شاهد هستیم که حق این کتاب آسمانی ادا نمی‌شود و همین مهجوریت را در موقوفه‌های قرآنی نیز مشاهده می‌کنیم.

چرا قرآن مهجور است؟

حجت‌الاسلام مهرابی در تشریح دلایل مهجور ماندن قرآن در جامعه‌، تصریح کرد: در دعاها می‌خوانیم که «اللهُمَ ارزُقنی حَلاوَهَ ذِکرِکَ»، باید گفت که بسیاری از ما هنوز شیرینی و تلاوت قرائت و انس با قرآن را درک نکرده‌ایم.

وی گفت: در زمان‌های قدیم، پرداختن به آموزش قرآن حتما در برنامه کاری مکتب‌خانه‌ها و نظام سنتی آموزش وجود داشت، مساجد محل دورهمی‌های نشر و ترویج مبانی قرآنی بودند و در مجموع‌، جامعه به رنگ و بوی قرآن آراسته بود.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: امروز می‌بینیم که حتی بسیاری از افراد تحصیلکرده جامعه در روخوانی قرآن نیز ناتوان هستند، حلاوت کلام خدا را نچشیده و انس و دوستی با قرآن را تجربه نکرده‌اند.

وی با استناد به آیه شریفه «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ»، قرائت را گام نخست انس با قرآن دانست و گفت: درجات بهشت برای هر فرد با میزان قرائت قرآن و انس او با آیات سنجیده می‌شود، لذا سیره و سبک زندگی هر فرد باید قرآنی باشد، همه ما با قرآن زندگی می‌کنیم و محشور می‌شویم.

حجت‌الاسلام مهرابی با بیان اینکه قرآن مملو از داستان‌هایی است که داستان زندگی هر کدام از ماست، ادامه داد: یک یوسف، زلیخا، فرعون، موسی، نمرود یا ابراهیم در نهاد تک‌تک ما وجود دارد و خداوند با نقل این داستان‌ها ما را به خودمان رجوع می‌دهد.

این کارشناس مسائل دینی گفت: در زمینه تفسیر کمتر کار شده است و جای یک پاتوق شناخته شده تفسیر قرآن در شهر یا استان خالی است، به‌ویژه کودکان و نوجوانان باید بدانند که سخن قرآن چیست و ضروری است که مبانی قرآن به زبان شیوا و رسا در دسترس مردم قرار گیرد.

وی با نقل حدیثی از امام صادق(ع) در خصوص اهمیت آموزش قرآن به کودکان، گفت: آن حضرت می‌فرماید: «هر كس به فرزند خود قرآن یاد دهد روز قیامت پدر و مادرش را فراخوانند و دو لباس بهشتى به آنان بپوشانند كه از نور آن چهره بهشتیان روشن و پر فروغ گردد».

چرا وقف قرآنی اندک است؟

حجت‌الاسلام مهرابی در تشریح علل عدم اقبال واقفان به انجام موقوفات با نیت قرآنی، بیان کرد: این معضل حاکی از این است که افراد هنوز با قرآن ارتباط لازم را نگرفته‌، جذابیت‌ها و لطایف آن‌را درک نکرده‌اند و بر اهمیت این کتاب زندگی واقف نیستند.

وی تصریح کرد: برای همه ما روشن است که آحاد جامعه با مسجد و روضه امام حسین(ع) ارتباط خوبی می‌گیرند اما بسیاری از افراد انس و دوستی لازم را با قرآن ندارند و این کتاب آسمانی را جز در صحنه‌هایی مانند ماه مبارک رمضان، مجلس ترحیم یا سر سفره عقد به ندرت تلاوت می‌کنند.

حجت‌الاسلام مهرابی با بیان اینکه قرآن کریم کتاب زندگی است، ادامه داد: آموزه‌های این کتاب در تمام لحظه‌های ما جاری و ساری است و مسیر را به ما نشان می‌دهد، این نکات باید برای کسی که می‌خواهد وقف انجام دهد، تبیین شود.

این کارشناس مذهبی در خصوص کاربردی بودن قرآن در زندگی، گفت: آحاد جامعه از جمله افراد خیر و واقفان باید بر کاربردی بودن این کتاب آسمانی آگاه باشند و بدانند که قرآن در تمام ساحت‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... کاربرد دارد و تنظیم‌کننده امور زندگی است، در این صورت واقفان بهتر به سمت نیات قرآنی سوق داده شوند.

وی تاکید کرد: بسیاری از واقفان نمی‌دانند که وقف قرآنی سبب جاودانگی آن‌ها می‌شود، چرا که به برکت وقف قرآنی ارتباط واقف با دنیا قطع نمی‌شود و پس از مرگ نیز خیرات و مبرات و ثواب‌ها را از دنیا دریافت می‌کند، درواقع قرآن یکی از شافعان و شاکیان در روز قیامت است.

کاربردهای وقف قرآنی

حجت‌الاسلام مهرابی در خصوص کارآمد بودن وقف قرآنی، بیان کرد: واقف باید بداند که وقف قرآنی چه کاربردهایی می‌تواند داشته باشد و فهرستی از فعالیت‌ها در حوزه نشر قرآن و معارف قرآنی، نظیر تفسیر قرآن، تدبر، آموزش قرآن، مسابقات قرآنی، کودکان و نوجوانان، نمایشگاه‌های قرآن، جوایز قرآنی و ... در اختیارش قرار گیرد تا با علم به این حوزه‌ها به راحتی فعالیت مورد نظرش را انتخاب کند.

معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه مردم تشنه مفاهیم قرآن هستند، ادامه داد: کارکردهای قرآن را در جای‌جای زندگی اجتماعی می‌توان یافت که پیوستن مردم خیر و نوع‌دوست به پویش مواسات و کمک مؤمنانه یکی از این کارکردهای قرآنی است که به‌ویژه در ایام ماه مبارک رمضان و در پی دعوت مقام معظم رهبری از مردم برای همدلی و مواسات، شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه در زمینه وقف قرآنی طرح‌های کاربردی نظیر موقوفه‌های مشارکتی قرآنی را می‌توان در دستور کار قرار داد، بیان کرد: از همینجا از قرآنیان، نخبگان و کارشناسان قرآنی دعوت می‌شود که ایده‌ها و طرح‌های خود را برای احیا و ترویج فرهنگ وقف قرآنی با اداره اوقاف در میان بگذارند، این اداره ضمن استقبال از طرح‌ها و نظرات، از هیچ کمکی در زمینه حمایت و اجرا دریغ نمی‌کند.

حجت‌الاسلام مهرابی در پایان با اشاره به تعطیل بودن بودن بقاع متبرکه استان، گفت: در ماه رمضان امسال با توجه به شرایط به وجود آمده از تهدید ویروس کرونا، حدود 50 بقعه متبرکه استان با تشکیل 50 کانال در شبکه‌های مجازی، به اجرای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی از جمله جزءخوانی قرآن توسط اساتید قرآنی استان، تبلیغ مجازی، تفسیر قرآن کریم، آموزش صوت و لحن و حفظ و ... و زیارت مجازی می‌پردازند.

انتهای پیام
captcha