زندگی با آیه‌های نور / بهترین هدیه‌‌ای که از قرآن گرفتم
کد خبر: 3896626
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸

زندگی با آیه‌های نور / بهترین هدیه‌‌ای که از قرآن گرفتم

حمید رحمتی، حافظ کل قرآن و هنرجوی دوره ممتاز خوشنویسی مهم‌ترین هدیه خود را سفر به حج دانشجویی از طریق حفظ قرآن می‌داند.

گذری به زندگی حافظ کل قرآن کریم در خراسان شمالیقاری قرآن و حافظ کل قرآن، دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد در رشته فقه‌ و مبانی حقوق اسلامی، دبیر آموزش‌وپرورش در شیروان و همچنین هنرجوی دوره ممتاز خوشنویسی بخشی از زندگی حمید رحمتی است. ایکنا خراسان شمالی، برای آشنایی بیشتر گفت‌و‌گویی با این جوان موفق داشته است که در ادامه می خوانید:

رحمتی در پاسخ به این سؤال که از چه سنی با برنامه‌های قرآنی و حفظ قرآن آشنا شدید، گفت: از دوران ابتدایی، علاقه بسیاری نسبت به مباحث قرآنی به ویژه قرائت داشتم، اما به طور حرفه‌ای از سن 16سالگی وارد عرصه فعالیت‌های قرآنی شدم که نسبت به خیلی‌ها سن بالایی بود، اما مهم این بود که با علاقه و آگاهی شخصی وارد این عرصه شدم و از این جهت بسیار خوشحالم.

وی ادامه داد: در ابتدا قرائت و اذان کار کردم و بعد از 6 ماه و برحسب اتفاقی خوش‌یمن وارد عرصه حفظ شدم که امری خاص در زندگیم بوده، هست و خواهد بود.

این قاری قرآن کریم بیان کرد: حفظ قرآن را در ابتدای کار در مؤسسه حضرت رسول(ص) شروع کردم و باتوجه به اینکه شیروان، شهری نسبتاً حافظ‌خیز است از تجربه دوستان و استادان مخصوصاً استاد ایزانلو استفاده می‌کردم. البته در نهایت 90 درصد خود شخص، میزان علاقه‌ای که دارد و تلاشی که می‌کند در حفظ مؤثر است، چون باید روزانه زمان مشخصی را به حفظ جدید و مرور محفوظات بپردازد و تا حفظ نکند بهترین استاد هم نمی‌تواند کاری انجام دهد.

نماینده استان در مسابقات کشوری

رحمتی اظهار کرد: در ابتدای ورودم به این عرصه، قرائت و اذان تمرین می‌کردم و چون استان ما در آن زمان تازه تأسیس بود برای مسابقه‌ کشوری که تابستان سال 1386 در قزوین برگزار می‌شد، اسامی چند قاری، حافظ و مؤذن را اجهت اعزام خواسته بودند که به عنوان نماینده مؤذنین استان معرفی شدم.

وی ادامه داد: شرکت در مسابقات و دیدن اجرای برنامه حافظان قرآن از نزدیک، باعث ایجاد علاقه و ورودم به عرصه حفظ قرآن شد. از جهتی ذاتاً در دروس حفظی استعداد خوبی داشتم که این مهم در راه حفظ کمک بزرگی بود و روند حفظ را راحت‌تر کرد.

این حافظ کل قرآن کریم در رابطه با عوامل مؤثر موفقیت در این حوزه، گفت: عوامل متعددی دست به دست هم دادند تا در این زمینه موفقیت‌های خوبی داشته باشم. در ابتدا علاقه درونی و حضور با آگاهی بخاطر سن نسبتاً مناسب برای شروع حفظ قرآن و سپس تشویق خانواده مخصوصاً پدرو مادرم که باکوچک‌ترین پیشرفت و موفقیت بسیار مورد تشویق قرار می‌دادند.

وی با تأکید براهمیت نقش استادان با تجربه در این امر، افزود: وجود استادی تمام عیار در عرصه حفظ قرآن به نام استاد رمضانعلی ایزانلو که حقیقتاً اسطوره حفظ کشور و استان هستند، باعث شد تا موفقیت را نزدیک‌تر و قابل دستیابی‌تر از آن چیزی که هست ببینم و راهنمایی‌ها و صرفاً حتی وجود چنین شخصیتی به عنوان یک قله در امر حفظ، برایم بسیار راه‌گشا و انگیزه دهنده بود.

تلخ‌ترین خاطره

وی با اشاره به خاطرات تلخ و شیرین فعالیت‌های چندین ساله خود، گفت: خاطرات فراوانی از اردوها و مسابقات مختلف دارم که تلخ‌ترین آن‌ها جاماندن از مسابقات کشوری اوقاف سال 91 بود که آخر شب ماشین پیدا نشد و به قرعه‌کشی مسابقات نرسیدم و اجازه اجرای برنامه داده نشد.

این قاری قرآن در رابطه با جذاب‌ترین خاطره فعالیت خود در این سال‌ها، گفت: جذاب‌ترین و مهم‌ترین خاطره، هدیه سفر به حج عمره دانشجویی از سوی وزیر علوم وقت در سال 90 بود که در جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران، رتبه اول را کسب کردم و این سفر به نفرات اول اهدا شد و سفری رویایی و غیرقابل وصف در 21 سالگی برایم رقم خورد.

رحمتی در پاسخ به این سؤال که حفظ قرآن تا چه حد در زندگی شخصی مؤثر بوده است، تصریح کرد: ورود به عرصه قرآن، به خصوص حفظ قرآن، تغییرات محسوس و شگرفی در زندگی شخصی، درسی، کاری و روابط اجتماعی من بوجود آورد و به طور قطع حفظ قرآن نعمت بسیار شیرین و بزرگی است که افق دید انسان را نسبت به زندگی گسترش می‌دهد و اعتماد به نفس فراوانی از آن می‌توان گرفت.

وی ادامه داد: پس از حفظ قرآن، انسان دوست و همراهی صادق را همیشه در کنار خود دارد و این امری تجربی است که می‌گویم و ذره‌ای اغراق هم در آن وجود ندارد، حافظ قرآن همیشه همراهی مطمئن با خود دارد که این مهم بسیار با ارزش است.

این حافظ قرآن توصیه‌های خود به علاقه‌مندان برای ورود به این عرصه را اینگونه بیان کرد: حفظ قرآن مثل مسابقات دو  استقامتی است، ممکن است افراد زیادی وارد این عرصه شوند، اما به دلایل مختلف از جمله عجله و عدم صبر، عدم برنامه‌ریزی و... عرصه را خالی می‌کنند و قید حفظ را می‌زنند، چرا که حفظ قرآن صبر فراوانی نیاز دارد، همچنین تلاش و  برنامه‌ریزی و اجرای همیشگی و به اندازه برنامه‌ها در حد توان هر فرد باعث به موفقیت رسیدن در این عرصه شیرین و جذاب می‌شود. گوش دادن به ترتیل اساتید بنام می‌تواند کار را تا حد زیادی برای حافظان آسان کند و همچنین از حفظ جواب دادن در محافل مختلف و حداقل در حضور افراد خانواده به طور مداوم به طور قطع کمک کننده است.

افتخارات کسب شده

رحمتی اظهار کرد: رتبه‌ها و مقام‌های فراوانی در سطح شهرستان، استان و کشور در زمینه‌های مختلف، به ویژه حفظ قرآن کسب کردم و برخی از دستاوردهایم عبارتند از کسب مدرک لیسانس حفظ قرآن کریم از سازمان دارالقرآن الکریم در سال 93 که همه ساله برگزار می‌شود، نفر اول مسابقات کشوری بسیج در رشته حفظ قرآن در سال 89، نفر اول مسابقات کشوری دانشجویان کشور در دوسال پیاپی «حفظ 10جزء و 20جزء»، نفر اول جشنواره ملی مسابقات قرآن دانشجویان ایران در سال 90 که منجر به اخذ سهمیه حج دانشجویی و آن خاطره بیادماندنی شد، نفر اول مسابقات کشوری بسیج در رشته حفظ قرآن در سال 92، نفر دوم مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) تهران در مرحله کشوری، رتبه برتر مسابقات کشوری مدهامتان در اهواز، اجرای برنامه قرائت، ترتیل و اذان در صداوسیمای استان خراسان شمالی، نفر سوم مسابقات تلاوت در تهران.

وی ادامه داد: چندین بار رتبه اول استان در مسابقات استانی اوقاف و حضور در مرحله کشوری به‌ عنوان نماینده خراسان شمالی و سابقه یک بار حضور در فینال مسابقات کشوری اوقاف که در سال 92 در شیراز برگزار شد و انواع و رتبه‌های استانی و کشوری دیگر در رشته‌های اذان، قرائت، ترتیل و حفظ قرآن و همچنین خوشنویسی نستعلیق و شکسته را دارم.

رحمتی افزود:‌ در راستای منویات مقام معظم رهبری در خصوص نهضت حفظ میلیونی، پیشنهاد می‌کنم به نونهالان، نوجوانان و حتی بزرگسالان که حداقل جزء 30 را حفظ کنند و بسته به شرایط خود هر چه بیشتر در حفظ کلام وحی پیش روند چرا که قرآن حقیقتاً کتاب زندگی انسان‌سازی است و باید در همه امور زندگی فردی و اجتماعی ما حضوری مؤثر داشته باشد.

وی اضافه کرد: توصیه‌ای دارم به پدر و مادرها که زمینه و علاقه حفظ را در فرزندان خود با محبت و بدون اجبار به وجود آورند، هرچند که اجبار آنان که از روی دلسوزی است، اما ممکن است آسیب بیشتر از منفعتش باشد. «رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود، رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود» این شعر از سعدی را حافظ قرآن دقیق باید رعایت کند و به این معناست که اگر دوران حفظ طولانی شود، هیچ مشکلی ندارد و بهتر از حفظ عجله‌ای است.

رحمتی در پایان تأکید کرد: مهم این است که فرد هر روز زمان مشخصی را به حفظ بپردازد و این نکته مهم و حیاتی را همیشه به علاقه‌مندان به حفظ گوش‌زد می‌کنم که زمانی هرچند کم را هر روز به حفظ قرآن اختصاص دهند.

انتهای پیام
captcha