برگزاری برنامه‌های آموزشی و مسابقات قرآنی المصطفی(ص) در فضای مجازی
کد خبر: 3897343
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
مدیرکل اداره قرآن و حدیث المصطفی(ص) خبر داد:

برگزاری برنامه‌های آموزشی و مسابقات قرآنی المصطفی(ص) در فضای مجازی

مدیرکل اداره قرآن و حدیث المصطفی(ص) العالمیه گفت: در حال حاضر به ویژه در ماه مبارک رمضان برنامه‌های آموزشی و مسابقات قرآنی المصطفی(ص) به طور وسیع در فضای مجازی برقرار است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسین رفیعی مدیر کل اداره قرآن و حدیث جامعةالمصطفی(ص) العالمیة

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین رفیعی، مدیرکل اداره قرآن و حدیث جامعةالمصطفی(ص) العالمیة، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به تمهید برنامه‌های قرآنی و حدیثی ویژه خانواده بزرگ المصطفی(ص)، با وجود ممنوعیت برگزاری محافل در ایام شیوع کرونا، اظهار کرد: از زمان شیوع این ویروس در کشور و لغو تمامی فعالیت‌های جامعةالمصطفی(ص)، اداره کل قرآن برنامه‌های وسیعی را در فضای مجازی طراحی کرد و تاکنون شاهد اجرای فعالیت‌های متنوعی در حوزه آموزش‌ها و مسابقات بوده‌ایم. در حال حاضر به ویژه در ماه مبارک رمضان برنامه‌های آموزشی و مسابقات قرآنی المصطفی(ص) به طور وسیع در فضای مجازی در حال انجام است.

برگزاری ۱۴ دوره مسابقه قرآنی از ابتدای رمضان

وی بیان کرد: با توجه به شرایط موجود دروس آموزشی قرآن و حدیثی باید در فضای مجازی برقرار باشد و مسابقات قرآنی نیز تاکنون ۱۴ دوره اجرا شده است و ویژگی مهم این طرح آن است که همه خانواده را شامل اساتید، طلاب، کارکنان، خانواده‌ها و فرزندان دربرمی‌گیرد و چتر پوششی این طرح در فضای مجازی وسیع است. بعد از آنکه کرونا ادامه یافت، در ماه رمضان با همفکری مجموعه، برنامه‌های منسجمی را با عنوان «جشنواره قرآنی و حدیثی ماه خوب خدا» تدارک دیدیم که در حوزه‌های آموزشی و ترویجی است.

رفیعی تصریح کرد: مجموعه برنامه‌های آموزشی تلاوت قرآن کریم، تفسیر قرآن و شرح ادعیه به زبان‌های مختلف از طریق فضای مجازی در حال برگزاری است. بعضی از این‌ها به صورت زنده در فضای مجازی یا آفلاین برای همه خانواده المصطفی(ص) در داخل و خارج از کشور برگزار می‌شود. گفت‌وگوی زنده با قرآنیان المصطفی(ص)، که در سایر کشور های مشغول فعالیت‌های قرآنی‌اند، نیز در حال انجام است.

مدیرکل اداره قرآن و حدیث جامعةالمصطفی(ص) العالمیة گفت: با توجه به اینکه هرساله در ماه مبارک رمضان شاهد حضور فعال المصطفی(ص) در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تهران بودیم، امسال نیز به دلیل برگزار نشدن این نمایشگاه، بنا را بر برپایی نمایشگاه در بستر فضای مجازی گذاشتیم که از آغاز ماه رمضان با راه‌اندازی کانال مستقلی در یکی از پیام‌رسان‌های داخلی این اتفاق مهم رقم خورد.

موضوعات نمایشگاه مجازی

استاد حوزه علمیه قم به موضوعات این نمایشگاه مجازی اشاره کرد و افزود: معرفی نخبگان قرآنی، بیان خاطرات قرآنی، بخش ویژه کودکانه، ارائه مهم‌ترین سرخط‌های مهم اخبار قرآنی، معرفی کتاب، نرم‌افزار و پایگاه‌های قرآنی و گفت‌وگو با قرآنیان از جمله این نمایشگاه به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: هر روز ۱۰ تا ۲۰ اثر در این فضا نمایش داده می‌شود. این آثار اعم از تصاویر و کلیپ‌ها و فعالیت‌های قرآنی المصطفی(ص) است. یکی دیگر از برنامه‌ها ارائه بسته‌های معرفتی است که روزانه ۵ الی ۱۰ بسته محتوایی شامل نکات تفسیری و نکات مربوط به نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، ادعیه ماه مبارک رمضان را داریم که در فضاهای مختلف مرتبط به قرآن و حدیث اطلاع‌رسانی می‌شود. همچنین، برنامه قرآنی دیگر، برگزاری مسابقات مختلف شفاهی، حفظ و شرح دعاهای ماه مبارک رمضان است که به طور گسترده انجام می‌شود و از طریق اداره‌کل اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی برپایی مسابقات قرآن کریم در حوزه شفاهی و کتبی را از دیگر فعالیت‌ها برشمرد و گفت: فراخوان ساخت کلیپ، انیمیشن و عکس با محوریت قرآن کریم و ایجاد محتواهای جدید در قالب رشته‌های هنری و هم محصولاتی است که نمایشگاه مجازی المصطفی(ص) را به عنوان آثار طلاب رونق می‌بخشد، بخشی از برنامه‌های این مرکز است که به صورت متمرکز انجام می‌شود. همزمان در برخی از واحدهای آموزشی داخل و خارج از کشور برنامه‌های دیگری در حال اجراست. یکی از این برنامه‌ها ترتیل‌خوانی و جزءخوانی است که در تمامی نمایندگی‌های جامعةالمصطفی(ص) با حضور قاریانی از این کشورها و کشورهای دیگر در حال برگزاری است. دوره‌های آموزشی متنوع اعم از تفسیر، شرح احادیث، ادعیه و مسابقات در داخل و خارج از کشور به همت واحدهای این مرکز برپا می‌شود.

مدیرکل اداره قرآن و حدیث المصطفی(ص) العالمیة در خصوص برگزاری مسابقات متنوع قرآنی و حدیثی المصطفی(ص) افزود: مسابقات ویژه ماه رمضان با توجه به گستردگی میان مخاطبان و فقدان مرز بین مخاطبان در فضای مجازی شامل چند بخش است: تفسیر و معارف قرآن کریم، نهج‌البلاغه و مناجات‌های مرتبط با ماه مبارک رمضان که شرکت‌کنندگان زیادی با ما همراهی می‌کنند. بحث آن شرح نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است و این مسابقه به زبان‌های مختلف و عمدتاً برای شرکت‌کنندگان خارج از کشور طراحی شده است و اجرا می‌شود.

استعدادیابی طلاب و فرزندان در جشنواره

وی گفت: مسابقه تخصصی تلاوت قرآن کریم و مناجات از دیگر برنامه‌هایی است که ویژه قاریان و مبتهلان در ماه مبارک رمضان طراحی شده است که سه دوره از این مسابقات در قالب تلاوت ترتیل، تلاوت تحقیق و مسابقه مناجات‌خوانی تا پایان ماه مبارک رمضان انجام می‌شود. مسابقه دیگر، تلاوت عمومی قرآن کریم است که مخاطبان عام در این مسابقه شرکت می‌کنند و آثار دریافتی نیز به صورت حرفه‌ای داوری نمی‌شود. حفظ سور منتخب مسابقه دیگری است که دو جز قرآن کریم را دربرمی‌گیرد و هر کسی در پایان تیرماه این دو جزء را حفظ کند، مشمول دریافت جایزه خواهد بود.

رفیعی اظهار کرد: مسابقه دیگر ویژه فرزندان زیر ۸ سال و در قالب حفظ ۱۴ سوره از قرآن کریم است که فایل صوتی ضبط شده برای دبیرخانه ارسال می‌شود. به‌ازای هر سوره، امتیازی برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته می‌شود و در پایان دوره، که دو ماه بعد از ماه مبارک است، با توجه به امتیاز آنان جوایزی اهدا می‌شود. کشف استعداد و برنامه‌ریزی برای رشد مهارت‌های قرآنی یکی از اهداف برگزاری این جشنواره است که پس از اتمام آن تدابیر خاصی برای ارتقای دانش‌های مهارتی طلاب و خانواده‌های آنان پیش‌بینی شده است.

گفت‌وگو از اکبر پوست‌چیان

انتهای پیام
captcha